شناسهٔ خبر: 66608112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

کتاب اتاق خبر پلتفرمی نوشته جواد دلیری منتشر شد

صاحب‌خبر -

کتاب اتاق خبر پلتفرمی نوشته جواد دلیری منتشر شد ؛ ملزومات تحول دیجیتال در نسل جدید رسانه ها و ارائه مدل نوین اتاق خبر برای رسانه ها موضوع اصلی این کتاب است.

جواد دلیری

کتاب اتاق خبر پلتفرمی تالیف جواد دلیری و با مقدمه دکتر یونس شکرخواه توسط انتشارات همشهری منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

جواد دلیری در کتاب اتاق خبر پلتفرمی به  تشریح ملزومات تحول دیجیتال در نسل جدید رسانه ها به طور عام و تحریریه ها به طور اخص؛ مدل های اتاق خبر پرداخته و یک مدل اتاق خبر  را طراحی و ارائه کرده است.

کتاب اتاق خبر پلتفرمی متأثر از تحقیقات و پژوهش‌های رسانه‌ای و دانشگاهی به منظور بررسی شرایط و بستر مورد نیاز برای بهره‌گیری اتاق‌های خبر رسانه‌ها از تغییرات تکنولوژی و اهمیت به‌کارگیری آن‌ها در فرایند جمع‌آوری، تولید و توزیع محتوا در مطبوعات و روزنامه‌هایی که علاوه بر نسخه پرینت و چاپی، نسخه آن‌لاین دارند و در حوزه چندرسانه‌ای فعالیت می‌کنند، تدوین شده است. این کتاب با ملزم ماندن به روش‌های علمی و دانشگاهی، تنگناهای شکلی این روش را کنار زده و می‌کوشد  مدلی نوین  از فضای اتاق خبر مدرن ارائه دهد.

کتاب اتاق خبر پلتفرمی  به هفت فصل تقسیم می‌شود که در خلال آن‌ها، مفهوم اتاق خبر و وظایف آن به طور کلی و مدل‌های اتاق خبر با تأکید بر اهمیت اتاق خبر پلتفرمی بررسی می‌شود.

این کتاب طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با اتاق خبر را بررسی می‌کند. در تحقیقات این کتاب سعی شده دایره وسیعی از موضوعات مرتبط با اتاق خبر مطالعه شود. مندرجات کتاب می‌تواند ذهنیتی روشن‌تر از چگونگی رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و هم‌گرایی آن‌ها و هم‌چنین ساختار و اجزای رسانه و اتاق خبر (به طور اخص) ارئه دهد.

فصل اول این کتاب (و دو فصل دیگر بعد از آن) حاوی بیشترین مباحث نظری درباره مسائلی است که بر استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید در رسانه مؤثر است. این فصل توضیح می‌دهد که سازمان و ساختار رسانه چگونه است. در این فصل علاوه بر انواع ساختارهای رسانه‌ای، به اجزا و مالکیت رسانه نیز اشاره خواهد شد.

شناخت اتاق‌ خبر مستلزم شناخت دقیقی از اکوسیستم رسانه، وظایف و ساختار رسانه است.. اتاق‌های خبر یکی از بخش‌های مهم و پیچیده سازمان‌های خبری است که به وسیله تعدادی از افراد خالق و ورزیده در امور خبر، که عموماً خبرنگار نامیده می‌شوند، اداره می‌شود. بر این اساس، در فصل دوم و سوم به تعاریف مربوط به اتاق خبر، تاریخچه و وظایف آن پرداخته شده است و از آن‌جا که در دنیای رسانه‌‌ای امروز نقش خبر و سازمان‌های خبری در شکل دادن به روابط و مناسبات افراد و کشورها انکارناپذیر است، با ظهور رسانه‌های جدید و دیجیتال و هم‌گرایی تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی، تغییرات عظیمی در حوزه رسانه‌ها رخ داده است. در فصل چهارم اکوسیستم خبری جدید شرح داده می‌شود.

در فصل پنجم به عنوان بخش مهم این کتاب، انواع مدل‌های اتاق خبر در جهان امروز رسانه‌ای بررسی و ارائه شده است. در فصل ششم نیز مدل پلتفرمی که زاییده یک پژوهش دانشگاهی است، ارائه می‌شود.

از آن‌جا که کتاب تلاش دارد علاوه بر مباحث تئوریک، به مصداق‌های عملی و تجربه‌های جهانی نیز توجه داشته باشد، در فصل هفتم به مطالعات موردی درباره اتاق‌های خبر چهار رسانه مهم جهان پرداخته است.

این کتاب حاصل بیش از دو دهه حضور در رسانه است. حضور در رسانه این امکان را به نویسنده داده است تا دایره وسیعی از مسائل ساختاری رسانه و تأثیر فناوری‌های جدید بر آن را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهد.

مقدمه‌ی یونس شکرخواه بر کتاب

دکتر یونس شکر خواه استاد برجسته ارتباطات و پدر روزنامه نگاری آنلاین در مقدمه این کتاب می نویسد : از آن‌جا که امروزه «اتاق خبر» به‌عنوان مرکز و قلب رسانه آمیزه‌ای از تکنولوژی و محتوا در جهان نشر بین رسانه‌ای به‌شمار می‌رود، بی‌تردید همگرایی رسانه‌ای در این اتاق یعنی حضور اطلاعات در همه زمان‌ها و مکان‌ها با قابلیت دسترسی همزمان، می‌تواند یکی از روش‌های به‌روزرسانی حوزه رسانه باشد؛ اما در عین حال همین امر برای شرکت‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران شاغل در آنها حکم یک چالش بزرگ را نیز دارد.

سال‌ها پیش سوالی مطرح کردم با این مضمون که چطور می‌توان از کارایی فزاینده کانال‌های بی‌شمار و از قابلیت‌های اطلاع‌رسانی همزمان آنها بهره گرفت و با سرعت نفس‌گیر جامعه اطلاعاتی همگام شد و این همگامی با کمک چه نوع تکنولوژی‌هایی می‌تواند صورت گیرد؟

همچنین نوشتم و گفتم روزنامه نگاری سنتی زنده خواهند ماند؛ اما امروز می گویم پاسخ این پرسش و راه‌حل زنده ماندن روزنامه‌نگاری سنتی وجود یک اتاق خبر مدرن است. درواقع می‌توان گفت “شما رسانه نیستید مگر آنکه یک اتاق خبر مدرن و انلاین داشته باشید”

دکتر یونس شکر خواه می نویسد : اتاق خبر مدرن امروز نبض رسانه است. هدف روزنامه نگاران در این اتاق های خبر باید ارائه یک محتوا در چند فرمت و نه الزاما همه فرمت‌ها برای همه محتواها باشد؛ هرچند نقش روزنامه‌نگاران به عنوان بررسی‌کننده و ترکیب‌گر در حال کم‌رنگ شدن است و این مخاطبان هستند که در قبال اخبار، فعالتر شده‌اند.

در زیست‌بوم خبری جدید، انواع مدیریت خبر در اتاق‌های خبر متنوع به وجود آمده و انواع تعامل را ایجاد کرده است. در این نوع مدیریت خبر، تغییرات فناوری مرز بین تولید و استفاده در رسانه‌ها را از بین برده است و کاربران از کاربر صرف به مشارکت‌کننده در تولید خبر تبدیل شده‌اند.

این کتاب از معدود آثار پژوهشی درباره ساختار رسانه در ایران و جهان است که با تاکید بر موضوع اتاق خبر نوشته شده و با توجه به رویکرد آن از منظر مدیریت رسانه و تکنولوژی اهمیت به‌سزایی دارد. البته تاکنون کتاب‌های زیاد و عموما ارزشمندی درباره مدیریت رسانه، تکنولوژی و تحولات آن نوشته شده است اما در این دست آثار پژوهشی اغلب جنبه‌های فناورانه صرف رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است یا تنها به ساختار تحریریه و اتاق خبر توجه شده است.

انتهای پیام

نظر شما