شناسهٔ خبر: 66607982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

2 خبر خوش از خانواده ایرانی

سقوط طلاق،صعود فرزند آوری

اجرای ۴۳ ماده قانونی از 73ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است که نشان از حجم بالای وظایف این وزارتخانه دارد؛ حالا متولیان نظام سلامت می‌گویند که عمده این مواد اجرایی شده و تا حدودی موفق هم بوده است؛ اما تا سطح مطلوب فاصله دارد و تلاش‌های بیشتر در این حوزه ادامه دارد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهر

صاحب‌خبر -

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

اجرای ۴۳ ماده قانونی از 73ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است که نشان از حجم بالای وظایف این وزارتخانه دارد؛ حالا متولیان نظام سلامت می‌گویند که عمده این مواد اجرایی شده و تا حدودی موفق هم بوده است؛ اما تا سطح مطلوب فاصله دارد و تلاش‌های بیشتر در این حوزه ادامه دارد. معاونان بهداشت و درمان وزارت بهداشت دیروز در نشست خبری هفته جوانی جمعیت درباره دستاوردهای این حوزه به نکات مهمی اشاره کردند که بخشی از آنها در ادامه آمده است.

تکذیب افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیک
با اجرای قانون جوانی جمعیت، غربالگری‌های بی‌ضابطه هم حذف شد و نتیجه آن بروز شایعاتی از افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیک و معلولیت‌های حین تولد بود؛ اما درباره بیماری‌های مرتبط با غربالگری ژنتیک طی اجرای قانون جوانی جمعیت هیچ آمار افزایشی وجود ندارد و اینکه گفته می‌شود حذف غربالگری سبب افزایش ریسک تعداد موالید با اختلالات ژنتیک شده، شایعه است. این در حالی است که در سال۱۴۰۲ مراقبت از مادران باردار افزایش یافت و تقریبا دوبرابر شد. غربالگری‌های کروموزومی در کشور هم طی 2سال اخیر ۲۰۰هزار مورد کاهش یافته است.

کاهش 3درصدی آمار طلاق
آمار مربوط به ثبت طلاق در کشور سال گذشته 3درصد کاهش داشته است. ۲۰۷هزار و ۸۴۰طلاق در سال ۱۴۰۱ ثبت شده که این عدد در سال گذشته ۲۰۱هزار و ۴۸۶واقعه بوده است. البته طی 2سال اخیر ثبت ازدواج در کشور هم به میزان ۸.۷درصد کاهش یافته و یکی از دلایلی که باعث شده ثبت ازدواج در کشور نزولی شود، این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار می‌گیرد هرسال کاهش پیدا می‌کند. نرخ باروری در کشور هم تغییر چندانی نکرده و همچنان 1.6به ازای هر مادر است.









 

نظر شما