شناسهٔ خبر: 66607669 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سند راهبردی متانول ایران امضاء شد

قطعی ۳ ماهه گاز پتروشیمی زاگرس ۱۵۰ میلیون دلار از چرخه ارزی کشور خارج کرد

دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: در صورت قطعی گاز ما روزانه ۱۰ هزار تن تولید را از دست خواهیم داد. با توجه به قطعی های ۳ ماهه در سال گذشته حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار از چرخه ارزی کشور خارج کرد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه آب و انرژی: در حاشیه چهارمین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور دکتر دیداری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی زاگرس و دکتر علی اصغر محمدی معاونت پژوهشی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران سند همکاری پروژه تدوین سند راهبردی متانول ایران فی مابین شرکت پتروشیمی زاگرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد.

متین دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این مراسم با اشاره به ظرفیت و حجم بالای تولید متانول در کشور، ضرورت انجام اقدامات مناسب برای توسعه صنایع پایین دست را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از دانش و تخصص صاحب نظران این حوزه و اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای تقویت و بومی سازی زنجیره پایین دست و تولید کاتالیست هایی که تا کنون امکان تولید آنها وجود نداشته استفاده کرد.

او با بیان اینکه ۲۴ محصول در پایین دست متانول وجود دارد، ادامه داد: قصد داریم که در حوزه هایی همون MTO (تبدیل متانول به الفین) یا MTP(تبدیل متانول به پروپیلن) تمرکز کنیم و شاهد بومی سازی محصولات در این حوزه ها باشیم.

او همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ادامه داد: اولین واحد اتانول سنتزی کشور در سال گذشته استارت خورده، لایسنس و دانش فنی آن دریافت شده است. همچنین بسته مهندسی پایه آن تقرییا نهایی شده و پروژه هم اکنون در زمین پتروشیمی زاگرس در عسلویه در حال اجراست. با اجرایی شدن این پروژه واردات اتانول سنتزی به کشور متوقف شده و نیازهای داخلی به صورت کامل پوشش داده می شود. حتی بخشی از تولیدات این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی همچنین از اخذ مجوز های و موافقت اصولی های لازم برای ایجاد واحد MTO خبر داد و گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری بالایی که در این حوزه وجود دارد، به دنبال تامین کننده مالی و فایناسور برای اجرای این پروژه هستیم. پروپلین و پلی پروپیلن و واحدهای پلی اتیلن LD و HD محصولات تولیدی این واحد خواهند بود.

ظرفیت ۳.۳ میلیون تنی مجتمع زاگرس

دیداری ظرفیت اسمی تولید مجتمع پتروشیمی زاگرس را ۳.۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: متاسفانه به دلیل قطعی گاز در فصول سرد سال و عدم تامین خوراک مستمر امکان تحقق این میزان تولید نیست. اما در خود مجتمع طرح هایی با تکیه بر دانش داخلی کلید خورده که با اتکا به آنها بتوانیم با کمتریمن مقدار کاهش، تولید خود را ادامه دهیم.

او همچنین درباره خسارت ناشی از قطعی های گاز هم گفت: در صورت قطعی گاز ما روزانه ۱۰ هزار تن تولید را از دست خواهیم داد. با توجه به قطعی های ۳ ماهه در سال گذشته چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار از چرخه ارزی کشور خارج کرد.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس همچنین با اشاره به دستور معاون اول مبنی بر ایجاد قرارگاه طرح توسعه صنایع پتروشیمی، گفت: در جلسه ای که در خدمت معاون اول رییس جمهور بودیم، قرار بر این شد که این قرارگاه جهت ارتباط مستمر صنعت با آقای مخبر جهت رسیدگی و حل مشکلات ایجاد شود. بدون شک این کار می تواند تا حد زیادی موانع و چالش های موجود در صنعت پتروشیمی را حل و فصل کند.

نظر شما