شناسهٔ خبر: 66607199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افق تجارت یک میلیارد دلاری با لبنان تا ۱۴۰۸

اقتصادنیوز: رایزن بازرگانی ایران در لبنان ضمن معرفی لبنان به عنون هاب فرش ایرانی، از ترسیم افق تجارت یک میلیارد دلاری با لبنان تا ۱۴۰۸ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ابراهیم محمدرضازاده با اشاره به استقبال هیئت‌های تجاری لبنان از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، گفت: لبنانی‌ها هوش بالایی در تجارت دارند و همین موضوع باعث شده سهم قابل توجهی از بازار کشورهای آفریقایی را تصاحب کند؛ لبنانی‌ها بیش از ۳۰۰ سال است که خریدار پسته و فرش ایرانی هستند تا جایی‌ که می‌توان گفت لبنان هاب صادرات فرش ایران به اروپا، آمریکا و برخی کشورهای آفریقایی است.

به گفته وی در اکسپو ۲۰۲۴ محصولات کشاورزی،  دارو،  تجهیزات پزشکی،  مصالح ساختمانی،  مواد غذایی،  باتری خودرو،  محصولات پتروشیمی،  خدمات فنی و مهندسی، کفش و چرم ایرانی توجه لبنانی‌ها را به خود جلب کرد.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان با بیان اینکه نمایشگاه امکان پیدا کردن تجار واقعی را برای هیات‌های خارجی فراهم می‌کند، گفت: در تبادلات تجاری برقراری ارتباط حرف نخست را می‌زند اما باید این نکته را در نظر داشت که امضای عقد قرارداد یک پروسه زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشیم که بازدیدها مساوی عقد قرارداد شود؛  اما به نظر می‌رسد تشکیل جلسات B۲B روزنه‌های خوبی را پیش روی تجار لبنانی قرار داد و پیش‌بینی می‌کنم این بازدیدها در ماه‌های آینده منجر به عقد قراردادهای خوبی شود.

رضازاده برآورد صادرات محصولات ایرانی به لبنان را حدود ۵۰۰ میلیون دلار دانست و افزود: به لحاظ آماری گزارش‌ها از رقم صادرات کالا از ایران به لبنان متفاوت است؛  بنا به آمار گمرک چیزی که با نام و برند ایرانی وارد لبنان شده، حدود ۱۱۲ میلیون دلار بوده است؛ این در حالیست که بسیاری از کالاهای ایرانی به ترکیه صادرات و از آنجا به کشورهای دیگر از جمله لبنان صادرات مجدد می‌شوند.  

بنا به اظهارت وی؛  سال گذشته گمرک لبنان صادرات کالای ایرانی به لبنان را حدود ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

این رایزن بازرگانی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان ایرانی باید چابک‌تر شوند، گفت: تجار ایرانی برای اینکه بخواهند سهم بیشتری از بازار کشورهای منطقه را تصاحب کنند، باید خود را با شرایط بین‌المللی وقف بدهند؛  اما با این وجود چشم انداز ۵ ساله تجارت با لبنان رسیدن به افق یک میلیارد دلاری در سال است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله تبادل مالی بین ایران و لبنان حل شده است، تصریح کرد: انتقال وجه با هزینه یک در هزار انجام می‌شود که این شیوه مراوده مالی در کمتر کشوری رخ می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما