شناسهٔ خبر: 66607052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«مارك 80»؛ بمب‌هایی ویرانگر که به خشم آمریکایی‌ها و تنش میان بایدن و نتانیاهو دامن زده است

صاحب‌خبر -

شفقنا-استفاده اسرائیل از بمب‌های عظیم «مارک 80» آمریکایی به دلیل تأثیرات مخرب این بمب‌ها که تناسبی با ماهیت اهداف در غزه ندارد،  انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است.

به گزارش شفقنا، نیویورک تایمز گزارش داد زمانی که «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در روزهای اخیر تهدید کرد در صورت حمله به رفح در جنوب نوار غزه، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف خواهد کرد، اثرات مخرب بمب‌های مارک 80 یکی از سلاح‌هایی بود که به نگرانی وی دامن زد.

بسیاری از سیاستمداران و فعالان اجتماعی در امریکا بر این باورند که بمب‌های Mark 80 که 2000 پوند (حدود 900 کیلوگرم) وزن دارند، بسیار قوی‌تر از آن هستند که بتوان مسئولانه آن را در غزه با آن همه جمعیت استفاده کرد.

به گفته سناتور دموکرات برنی سندرز، «ایالات متحده امریکا نمی‌تواند از نتانیاهو بخواهد که بمباران غیرنظامیان را متوقف کند وسپس هزاران بمب دو هزار پوندی را روز بعد را برای او بفرستد؛ بمب‌هایی که می‌تواند مناطق زیادی از یک شهر را با خاک یکسان کند.»

سندرز در حساب کاربری خود در شبکه “X” نوشت: «این غیرقابل قبول است… ما باید به همدستی خود پایان دهیم: دیگر نباید بمبی برای اسرائیل ارسال کنیم.»

نیویورک تایمز افزود: اسرائیل قبلا از بمب‌های مارک 80 در جنگ خود علیه مقاومت فلسطین در غزه در سال های 2008 و 2011 استفاده کرده بود همچنین از این بمب برای تخریب برجی که دفاتر موسسات رسانه‌ای از جمله الجزیره در آن قرار داشت استفاده کرد.

این روزنامه امریکایی نوشت: در دو هفته اول تجاوز به غزه، به گفته یک مقام ارشد نظامی آمریکا، تقریباً 90 درصد از بمب‌هایی که اسرائیل به غزه انداخت، بمب‌هایی به وزن هزار تا دو هزار پوند بود و بقیه حملات با استفاده از بمب‌هایی با قطر کوچک 250 پوندی انجام شد.

بر اساس تحقیقاتی که در ماه دسامبر انجام داد، بمب‌های آمریکایی به وزن دو هزار پوند مسئول برخی از بدترین حملات علیه غیرنظامیان فلسطینی از آغاز تجاوز به غزه بوده است.

امریکا برای مدتی انحصار ساخت این بمب‌ها را در اختیار داشت اما این بمب‌ها هم اکنون در تعدادی از کشورها از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، هند، ایتالیا، پاکستان، اسپانیا، سوئیس، ترکیه و امارات تولید و به فروش می‌رسد.

گزارش نیویورک تایمز نشان می‌دهد که اسرائیل نوع خاصی از این بمب‌ها را تولید می‌کند، اما داده‌های منتشر شده نشان می ‌هد که اسرائیل بیشتر بمب‌های خود را از طریق کمک مالی سالانه 3.5 میلیارد دلاری از پول مالیات دهندگان آمریکایی از ایالات متحده خریداری می‌کند.

متن این خبر در الجزیره

نظر شما