شناسهٔ خبر: 66606759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

از توافق با آژانس تا تحریم اکونومیست/ اگر بورس ارزنده است، چرا خریدار ندارد؟ از توافق با آژانس تا تحریم اکونومیست/ اگر بورس ارزنده است، چرا خریدار ندارد؟

بازار سرمایه حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و علی‌رغم ارزندگی بازار سرمایه‌، این بازار از نبود خریدار و کمبود نقدینگی رنج می‌برد. در حالی که بسیاری از بازارها سقف قیمتی سال قبل خود را فتح کرده و بالاتر از آن قرار گرفته‌اند، بازار سرمایه پایین‌تر از سقف اردیبهشت سال قبل به سمت حمایت‌ها

صاحب‌خبر -

بازار سرمایه حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و علی‌رغم ارزندگی بازار سرمایه‌، این بازار از نبود خریدار و کمبود نقدینگی رنج می‌برد. در حالی که بسیاری از بازارها سقف قیمتی سال قبل خود را فتح کرده و بالاتر از آن قرار گرفته‌اند، بازار سرمایه پایین‌تر از سقف اردیبهشت سال قبل به سمت حمایت‌ها حرکت می‌کند. در حالی که بسیار از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه از تورم عقب مانده و ارزنده‌تر از سایر بازارهاست هنوز نقطه عطفی که جهت بازار ارز را تغییر دهد، یافت نمی‌شود.

بازار سرمایه یک بازار مالی است و برای بررسی این رفتار بازار سرمایه باید پارامترهای اقتصادی و مفاهیم مالی را مورد ارزیابی قرار داد.

در حقیقت سرمایه‌گذاری بر پایه پیش‌بینی آینده انجام می‌شود و سرمایه‌گذار با توجه به پیش‌بینی خود از آینده بازار در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرد. در حقیقت انسان‌ها با توجه به انتظارات خود از آینده بازارها در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرند. پس می‌توان گفت که معامله‌گران آینده بازار‌ها را خریداری می‌کنند.

قطعا قیمت دلار و افزایش تورم باعث افزایش هزینه شرکت‌ها شده است و در مقابل قیمت‌گذاری دستوری و افزایش مالیات و تعرفه مانع از آن شده که سود شرکت‌ها متناسب با تورم و افزایش نرخ دلار رشد کند. پس یکی از دلایلی که باعث عدم استقبال از بازار سرمایه شده، اقداماتی است که مانع از رشد سودآوری همراستا با تورم شده است.

از افزایش سرمایه و از تجدید ارزیابی دارایی‌ها که می‌توانست تورم را در ترازنامه شرکت‌ها منعکس کند و امیدها نسبت به دریافت تسهیلات مالی را افزایش دهد هم دیگر خبری نیست.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با نسبت ریسک به بازدهی ارزیابی می کنند. در دسته‌بندی بازارها، بازار سرمایه سطح ریسک بالاتری دارد و معامله‌گران در فرصت‌های با بازده مساوی در سرمایه گذاری موقعیت کم‌ریسک‌تر را انتخاب می‌کنند. در چنین شرایطی افزایش‌تنش‌ها در خاورمیانه سطح ریسک‌های سیستماتیک را بالا برده و به عنوان پارامتر منفی بر معاملات معامله‌گران در بازار سرمایه اثر گذاشته است. در چنین شرایطی صاحبان سرمایه سطح سود مورد انتظار برای ورود به بازار سهام را به خاطر افزایش ریسک افزایش می‌دهند.

بررسی فرصت‌های جانشین سرمایه‌گذاری هم شانس بازار سرمایه رادر مقابل سایر بازارها ضعیف کرده است، صندوق‌های درآمد ثابت سود بالاتر از ۳۰ درصدی به دارندگان خود می‌دهند و سطح ریسک این صندوق‌ها نسبت به سهام بسیار کمتر است. در چنین شرایطی متوسط نمادهای بازار سرمایه باید سود بیشتر از ۳۵ درصدی ایجاد کنند تا بتوانند با صندوق‌های درآمد ثابت رقابت کنند. به همین خاطر، صاحبان سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت را به سهام ترجیح می‌دهند و صندوق‌های درآمد ثابت بزرگترین رقیب سهام در حال حاضر است که اکنون اندک رمق بازار سهام را گرفته است.

از توافق احتمالی با آژانس تا تحریم اکونومیست

در روز جاری قیمت‌ها در بازار ارز کاهش یافت. دلار تهران در ابتدای روز سیگنال کاهش قیمت را صادر کرد، درهم را به دنبال خود پایین کشید و در نهایت دلار دیجیتال کانال ۶۱ هزار تومانی را از دست داد که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز شد.

خبرگزاری ایرنا در روز جاری خبر از مذاکرات ایران و آژانس و توافقات احتمالی قبل از نشست شورای حکام داد. در این گزارش از احتمال حضور مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آتی در تهران گفته شده است. این خبر یک عامل بازدارنده در بازار ارز است که مانع از حضور خریداران در سمت خرید می‌شود و باعث می‌شود معامله‌گران تا مشخص شدن نتیجه این سفر احتمالی نسبت به قرارگیری در موقعیت خرید احتیاط کنند.

خبرگزاری اکونومیست هم دسترسی کاربران ایرانی را به این سایت را به بهانه قوانین تحریمی قطع کرده است. در صورتی که حلقه تحریمی ایران محصور به کاهش دسترسی ایران به فضای رسانه بین‌الملل باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت، ولی اگر اقدامات جدیدی در حوزه تحریم‌ها علیه ایران شکل بگیرد و چنین اقداماتی افزایش یابد، بازار ارز این اقدامات را رصد و ارزیابی خواهد کرد.

درهم روی خط سرنوشت‌ساز

حباب درهم به منفی ۲۳۴ تومان رسیده است. اگر چه درهم امارات امروز بیشتر از دلار دیجیتال و کاغذی منفی شده است، ولی بررسی تکنیکی درهم یک محدوده حمایتی مهم و قوی رو پیش روی درهم نشان می‌دهد که با نزدیکی درهم به این محدوده دو سناریو در پیش روی درهم قرار می‌گیرد. محدوده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تا ۱۶ هزار و ۴۰۰ حمایت مهم درهم است که تا به حال بیش از چهار بار درهم به این محدوده واکنش نشان داده و با سطح ۵۰ درصدی اصلاحی حمایت فیبوناچی همپوشانی دارد.

با نزدیکی درهم به این محدوده یا سرعت کاهش درهم کم می‌شود و کاهش قیمت‌ها در این محدوده حمایتی مهم متوقف می‌شود یا اگر این حمایت با قدرت شکسته شود یک رالی نزولی دیگر در بازار ارز شکل خواهد گرفت که ممکن است درهم تا کانال ۱۵ هزار تومانی عقب‌نشینی کند. در حال حاضر محدوده ۱۷ هزار تومان هم مقاومت پیش روی درهم است.

در روز جاری، سکه یک گرمی بیشتر از سایر بازارها رشد کرد حباب طلای آب شده منفی شد. سکه امامی هم به حمایت مهم خود در محدوده ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

 

 

منبع: ecoiran-63258

نظر شما