شناسهٔ خبر: 66605712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

کشف یک گور تاریخی در عملیات راه‌سازی اردبیل کشف یک گور تاریخی در عملیات راه‌سازی اردبیل

با آشکارشدن اتفاقی تدفینی انسانی در محوطه «اولتان قالاسی»، عملیات خاکبرداری متوقف و کاوش اضطراری باستان‌شناسی پس از صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد. به گزارش ایسنا، کاوش‌های اضطراری به آن دسته از فعالیت‌های باستان‌شناختی گفته می‌شود که محوطه­‌های باستانیِ در خطر را پیش از تخریب

صاحب‌خبر -

با آشکارشدن اتفاقی تدفینی انسانی در محوطه «اولتان قالاسی»، عملیات خاکبرداری متوقف و کاوش اضطراری باستان‌شناسی پس از صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

به گزارش ایسنا، کاوش‌های اضطراری به آن دسته از فعالیت‌های باستان‌شناختی گفته می‌شود که محوطه­‌های باستانیِ در خطر را پیش از تخریب بر اثر پروژه­‌های عمرانی، مانند راه­‌سازی و سدسازی، مورد پژوهش میدانی قرار می‌دهند.

پروژۀ «کاوش گورستان اولتان قالاسی ۲» نیز پس از مشاهدۀ آثار گورهای باستانی در مسیر چهار باند کردن جادۀ پارس آباد ــ سربند در استان اردبیل (در محدوده‌ای به طول ۷۰ و عرض ۲۵ متر) در دستور کار قرار گرفت.

مهدی جاهد ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی گورستان اولتان قالاسی ـ گفت: در این کاوش اضطراری، یک گور با مشخصات و یافته‌های عصر آهن کشف شد. در دیگر گمانه­‌های کاوش­‌شده تاکنون شواهدی از وجود مواد فرهنگی در عمق‌های مختلف به‌دست نیامده است، اما احتمال وجود گورهای پراکندۀ دیگر در محدودۀ مورد نظر دور از انتظار نیست و کاوش در محوطه تا پاکسازی کامل مسیر مورد نظر و دوربرگردان آن ادامه خواهد داشت.

کشف یک گور تاریخی در عملیات راه‌سازی اردبیل

منبع: fararu-734284

نظر شما