شناسهٔ خبر: 66604591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

چکیده : تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار براساس حجم معاملات، شرایط عرضه و تقاضا، مکانیزم قیمت گذاری کارخانجات و سایر فاکتورها که در ادامه به آن می پردازیم تعیین می شود.

میلگرد به عنوان یکی از اساسی‌ ترین مقاطع فولادی در ساختمان‌ سازی به شمار می‌ رود. از طرفی شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باعث شده است تا هزینه‌ های پروژه برای کارفرمایان و مهندسان اهمیت زیادی داشته باشد. اغلب کارفرمایان به دنبال راهی هستند تا هزینه‌ های پروژه‌ های خود را کاهش دهند. همچنین تصمیم‌ گیری درباره خرید میلگرد و منبع تامین آن تاثیر به سزایی روی قیمت آن می‌ گذارد. تصمیم درباره خرید میلگرد از بورس یا بازار، به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما در ادامه این مطلب، قصد داریم تا با بررسی تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار به شما درباره خرید از منبع مناسب کمک کنیم.

قیمت میلگرد در بورس و بازار چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل مختلفی در تعیین قیمت میلگرد در بازارهای مختلف تاثیر می‌ گذارد. یکی از مهم‌ ترین پارامترهای موثر در این باره به میزان عرضه و تقاضا مربوط می‌ شود. در بازاری که تقاضا برای خرید محصول کمتر باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌ کند. مورد دیگر به قیمت مواد اولیه‌ ای که در ساخت میلگرد مورد استفاده قرار می‌ گیرد، مربوط می‌ شود. قیمت فولاد خام و سنگ آهن می‌ تواند روی افزایش یا کاهش قیمت نهایی مقاطع تاثیر بگذارد. از دیگر مواردی که در تعیین قیمت‌ میلگرد نقش دارند، می‌ توان به پارامترهای زیر اشاره کرد:

  • نرخ ارز: نرخ ارز به عنوان ارز مبنا و پذیرفته شده در بازار، تاثیر زیادی در نوسانات بازار دارد. افزایش نرخ ارز، موجب افزایش هزینه‌ های تولید و در نهایت قیمت نهایی محصول می شود.
  • هزینه ‌های تولید: هزینه‌ های تولید مانند تعمیر و نگهداری دستگاه‌ ها و تامین مواد اولیه بر روی قیمت میلگرد اثرگذار هستند.
  • مصرف انرژی: کارخانه ‌ها و تولیدکننده‌ ها باید هزینه انرژی مصرفی را بر روی قیمت تولیدات خود اضافه کنند؛ به همین دلیل مصرف انرژی بیشتر، موجب افزایش قیمت میلگرد خواهد شد.
  • حمل و نقل: هزینه ‌های حمل و نقل میلگرد از کارخانه به فروشگاه یا از فروشگاه به محل پروژه، بر روی قیمت میلگرد اثرگذار هستند.
  • هزینه کارگر: هزینه نیروی انسانی که در کارخانه ‌ها کار می‌ کنند هم در روند قیمت گذاری در نظر گرفته می ‌شوند.

چرا قیمت میلگرد در بورس و بازار تفاوت دارد؟

برای برپایی یک پروژه عمرانی، بخش زیادی از هزینه‌ ها به خرید میلگرد اختصاص داده می‌ شود به خصوص در سازه‌ های بتنی که از میلگرد بیشتری استفاده می‌ کنند. میلگردها انواع مختلفی دارند و هر کارخانه روش تولید مخصوص به خود را دارد. در هنگام خرید میلگرد برای تعیین قیمت آن باید به برند، سایز و گرید میلگرد توجه کرد. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌ تواند بر تفاوت قیمت میلگرد در بورس و بازار تاثیرگذار باشد. از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکانیزم قیمت‌گذاری

هر کارخانه و برندی بر اساس پارامترهای مختلف مانند روش تولید خود، استانداردهای مورد نظر، هزینه حمل و نقل، میزان مصرف انرژی برق و نیروی انسانی، مکانیزم متفاوتی را برای قیمت‌ گذاری محصولات خود انتخاب می‌ کند. علاوه بر این، جهت اطلاع از نرخ پایه قیمت میلگرد در بورس کالا، باید به قیمت شمش جهانی و نرخ دلار نیز توجه کرد.

  • شرایط عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ ترین عواملی هستند که در قیمت میلگرد تاثیر می‌ گذارند. هر زمان که کارخانه ‌ای میزان عرضه خود را بیشتر کند و یا تقاضا برای خرید محصول مورد نظر کاهش پیدا کند، قیمت محصول را کمتر اعلام می ‌کنند.

  • حجم معاملات

حجم معاملات انجام شده در بازار بورس بیشتر از بازار آزاد است و همین مسئله می ‌تواند باعث تفاوت قیمت ‌ها در بازار و بورس شود.

  • محدودیت در ظرفیت خرید

برای خرید میلگرد از بازار هیچ محدودیتی وجود ندارد و کارفرمایان باتوجه‌ به نیاز خود حجم میلگرد مورد نظرشان را سفارش می‌ دهند، اما خرید میلگرد از بورس دارای محدودیت است، همین مسئله باعث می‌ شود تا اغلب قیمت میلگرد در بورس نسبت به بازار کمتر باشد.

  • وجود واسطه

یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت میلگرد در بازار می ‌شود، وجود واسطه‌ هاست. برای کاهش هزینه‌ های خود، بهترین راه این است که برای خرید میلگرد مستقیماً به سراغ کارخانه ‌ها بروید. در غیر این صورت باید هزینه بیشتری بابت وجود واسطه‌ ها و دلالان بپردازید. در خرید میلگرد از بورس با هیچ واسطه‌ ای روبرو نمی ‌شوید.

میلگرد از بورس بخریم یا بازار آزاد؟

حال که درباره نحوه تعیین قیمت میلگرد و علت تفاوت قیمت آن در بازار و بورس صحبت کردیم، باید به این مطلب بپردازیم که بهتر است میلگرد را از بورس بخریم یا بازار آزاد؟ تفاوت قیمت میلگرد در بازار و بورس باعث شده تا ذهن مهندسان و کارفرمایان را درگیر کند. برای این که بتوانید بهترین تصمیم را درباره خرید میلگرد از بورس یا بازار بگیرید، توصیه می‌ کنیم عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  1. زمان تحویل

اگر می‌ خواهید پروژه خود را هر چه سریع‌ تر به پایان برسانید و زمان کمی دارید، خرید میلگرد از بورس گزینه خوبی نخواهد بود. بورس در زمانی طولانی‌ تر سفارش شما را تحویل می‌ دهد.

  1. مقدار میلگرد مورد نیاز

برای خرید میلگرد از بورس کالا، باید به مقدار میلگرد مورد نیاز خود توجه کنید. مقدار خرید میلگرد، براساس وزن بندیل هر کارخانه تعیین می شود و یکسان نیست. به عنوان مثال، حداقل میزان خرید میلگرد ذوب آهن 25 تن، میلگرد آناهیتا گیلان 24 تن و میلگرد شاهرود 26 تن می باشد. این تناژ حداقلی، با هدف کاهش هزینه‌ های معاملات و تطابق با ظرفیت حمل و نقل تعیین شده است. 

  1. راحتی روند خرید

خرید میلگرد از بورس نسبت به بازار سخت‌ تر است. برای خرید میلگرد از بورس ابتدا لازم است که کد بورسی دریافت کنید و باید مراحلی طولانی را برای انجام این کار پشت سر بگذارید. بعد از آن باید به سراغ یک نیروی متخصص بروید تا با تحلیل لحظه‌ ای بازار در بهترین زمان ممکن سفارش شما را ثبت کند. در این شرایط بهترین روش خرید میلگرد، سفارش از بازار است که در مدت زمانی کوتاه‌ تر و به روشی راحت‌ تر، مقدار میلگرد مورد نظر شما را در اختیارتان قرار می‌ دهند.

سخن پایانی

در این مقاله عوامل موثر بر قیمت میلگرد را بررسی کرده و گفتیم که قیمت میلگرد در بورس و بازار چه تفاوت‌ هایی با هم دارند. در نهایت، قیمت میلگرد در بورس کالا بر اساس تعاملات خریداران و فروشندگان در بازار تعیین می شود. شفافیت و رقابت در بورس کالا، منجر به قیمت گذاری عادلانه و کاهش واسطه ها در بازار میلگرد می شود. در صورتی که قصد سرمایه گذاری را دارید، بهتر است به سراغ بورس بروید؛ اما برای مصرف، خرید میلگرد از بازار مطمئن‌ تر است. شما می‌ توانید برای دریافت مشاوره جهت خرید آنلاین میلگرد و اطلاع از شرایط بازار، با کارشناسان کیلوتن در ارتباط باشید. 

نظر شما