شناسهٔ خبر: 66604113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آخرین جزئیات از چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک

اقتصادنیوز: دولت سیزدهم توانست برای نخستین بار سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک و نیز ماده ۱۱۰ قانون انتخابات در این خصوص را اجرایی و این موفقیت را به نام خود ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس دوازدهم بود؛ در مرحله اول انتخابات مجلس در ۶ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار شد؛ در باقی حوزه ها، تنها احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شد اما در مرحله دوم تعداد شعبی که انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌کردند به ۸ حوزه انتخابیه افزایش یافت؛ تهران، تبریز، کرمانشاه، شیراز، آبادان، ملایر، خرم‌آباد و قائم‌شهر حوزه هایی بودند که انتخابات تمام الکترونیکی را تجربه کردند.

خبر مرتبط
دولت مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس را تشریح کرد

اقتصادنیوز: وزیر کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را دوبرابر رقم مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد.

دولت سیزدهم؛ اولین دولتی که انتخابات الکترونیک را امن و موفق برگزار کرد

دولت سیزدهم برای اولین بار توانست به این موفقیت دست یابد که مهمترین اتفاق در بخش اجرای انتخابات بود؛ این در حالی است که در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات آمده که در صورت موافقت شورای نگهبان، برای تسریع در شمارش و تسهیل در رأی گیری، می توان از ابزار الکترونیکی استفاده کرد؛ نتیجه‌ای که اتفاقا در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم حاصل شد و آرای رأ‌دهندگان تهرانی در کمتر از چند ساعت شمارش شد این در حالی است که در دور نخست انتخابات مجلس زمان شمارش آرا تا ۳ روز به طول انجامید.

خبر مرتبط
آخرین نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم+ جدول

اقتصادنیوز: با اتمام رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کار شمارش آرا آغاز شد؛ شما می‌توانید نتایج این مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در تهران و ۲۱ حوزه انتخابیه دیگر را در این گزارش بخوانید.

نکته قابل توجه در مورد برگزاری انتخابات به این روش، مسأله امنیت آرا بود که با توجه به اینکه این صندوق‌های اخذ الکترونیکی آرا هیچ ارتباطی با سرور بیرونی ندارند و آفلاین هستند و همچنین اصل مخفی ماندن آرای رای‌دهنده هم رعایت شده و برگه اخذ رای بدون مشخصات شخص رای‌دهنده وارد صندوق می‌شود، اساسا نگرانی در این موارد، معنی خود را از دست می‌دهد.

قانون درباره انتخابات الکترونیک چه می‌گوید؟

در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در مهر سال ۹۵ نیز بر استفاده از فناوری‌های نوین در برگزاری انتخابات تاکید شده بود. در بند ۱۲ این سیاست‌ها آمده است که «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج»

خبر مرتبط
عبدالحکیم آق‌آرکاکلی پیروز انتخابات شد

اقتصادنیوز: «عبدالحکیم آق‌آرکاکلی» با کسب اکثریت آرا در حوزه انتخابیه گنبدکاووس نماینده مردم این شهرستان در مجلس دوازدهم شد.

در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هم آمده است: «وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا و حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرایند رأی دادن و شمارش آرا را در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به‌صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

توسعه فرآیند الکترونیکی در دوره‌های انتخاباتی بعدی مجلس منوط به در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی و موافقت شورای نگهبان است. وزارت کشور موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که حداکثر یک هفته قبل از روز اخذ رأی، کلیه فرایندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات ثبت شود و به تأیید شورای نگهبان برسد.»

وزارت کشور نیز در این دولت و برای نخستین بار در دور دوم انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران که بیشترین میزان رأی‌دهندگان را دارد، با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات عملی از پیش طراحی شده توانست رأی‌گیری به صورت تمام الکترونیک را با موفقیت پشت سر بگذارد و در عین حال که مورد امنیتی سایبری خاصی در روند برگزاری انتخابات گزارش نشد، هیچ مورد قابل توجه قطعی ارتباطات دستگاه‌های رأی گیری هم دریافت نشد.

این موضوع نشان می دهد دولت سیزدهم با در اختیار گرفتن همه امکانات لازم، توانسته برای نخستین بار نظر شورای نگهبان در خصوص امنیت سایبری برگزاری انتخابات الکترونیک همزمان با رعایت حریم خصوصی رأی‌دهندگان را تضمین ونظر مساعد شورای نگهبان در این زمینه را جلب کند.

وزیر ارتباطات: پوشش الکترونیکی حوزه های انتخابیه تا ۹۹ درصد

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در روز رأی گیری دور دوم انتخابات (جمعه ۲۱ اردیبهشت) با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باتوجه به اینکه این دوره هم مثل دوره گذشته احراز هویت و استعلامات به شکل برخط انجام و در ۸ حوزه انتخابیه هم انتخابات به شکل کاملاً الکترونیک رخ می‌دهد، نقش ارتباطات مهم است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار سامانه پایش حوزه‌های انتخابیه دریافت کردم ۹۹.۷ درصد دستگاه‌ها تا این ساعت بیش از یک بار وصل شدند و ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شده و نشان می‌دهد زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای انتخابات فراهم بوده است.

وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیأت دولت در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت هم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیک بیان کرد: در دور اول انتخابات مجلس تمام امکانات وزارت ارتباطات، اپراتور و دستگاه های مرتبط را بسیج کردیم تا شاهد انتخابات پایدار باشیم که بیش از ۹۹ درصد پوشش داشتیم حتی در نقاط دورافتاده روستایی و جایی که با هلی کوپتر صندوق ها را بردند، آنجا هم دسترسی شبکه وجود داشت که کار بسیار بزرگی بود که با گستره بزرگ جغرافیایی و بیش از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در ۷۰ هزار روستا در کشور توانسته ایم چنین پوشش شبکه ای را ایجاد کنیم؛ نکته مهمتر این بود که بیش از ۹۹ درصد استعلامات به شکل کاملا برخط انجام شد همه این امکانات و تدابیر برای انتخابات مرحله دوم هم مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر کشور: آرای انتخابات در مرحله دوم انتخابات با سرعت و دقت محاسبه شد

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در پایان شماره آرا در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ۸ حوزه انتخابیه، رأی گیری به صورت تمام الکترونیک بود که بادقت و سرعت، آرا محاسبه شد و به اطلاع مردم رسید گفت: از دست اندرکاران ستاد انتخابات که در کل کشور تلاش کردند تا برگزاری انتخابات که حاصل یک کار دسته جمعی بود و می توانیم ادعا کنیم این امانت با کمال بی طرفی، صداقت و امانت تحویل داده شد، قدردانی می کنم.

نظر شما