شناسهٔ خبر: 66602056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیش بینی قیمت پروفیل؛ روند قیمت چگونه خواهد بود؟ پیش بینی قیمت پروفیل؛ روند قیمت چگونه خواهد بود؟

یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌های بازار آهن در ایران، نوسانات لحظه‌ای و گاهی غیرقابل‌ پیش‌بینی قیمت پروفیل و قوطی آهن و دیگر محصولاتی است که مصرف بالایی در بسیاری از صنایع دارند که ساخت‌وساز را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین کسب مهارت در پیش بینی قیمت پروفیل، آهن و دیگر مقاطع مصرفی می‌تواند به خرید

صاحب‌خبر -

یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌های بازار آهن در ایران، نوسانات لحظه‌ای و گاهی غیرقابل‌ پیش‌بینی قیمت پروفیل و قوطی آهن و دیگر محصولاتی است که مصرف بالایی در بسیاری از صنایع دارند که ساخت‌وساز را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین کسب مهارت در پیش بینی قیمت پروفیل، آهن و دیگر مقاطع مصرفی می‌تواند به خرید هوشمندانه کمک کند. اما آیا می‌دانید چه عواملی روی افزایش قیمت این مقاطع تاثیر دارند؟ 

 

پیش بینی قیمت پروفیل با بررسی عوامل مختلف

برای پیش بینی قیمت پروفیل آهن و دیگر مقاطع پُرکاربرد در صنایعی مانند ساخت‌و‌ساز، باید عوامل متعددی که روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند را بررسی کرد. در بازار آهن‌آلات ایران، عوامل زیادی باعث نوسان قیمت و حتی جهش ناگهانی قیمت پروفیل می‌شوند. 

مواد اولیه و وزن و ضخامت پروفیل

به‌دلیل محدودیت‌های تولید در داخل، برخی از مواد اولیه مصرفی برای تولید پروفیل از کشورهای خارجی وارد می‌شوند. بنابراین نوع ماده اولیه مصرفی در کنار وزن و ضخامت پروفیل نهایی می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. البته نباید روش تولید پروفیل را نادیده گرفت که خود نیازمند مواد اولیه متفاوتی خواهد بود. بنابراین برای پیش بینی قیمت پروفیل ابتدا باید قیمت مواد اولیه مصرفی و سپس وزن و ضخامت محصول نهایی را لحاظ کرد. 

نوسانات بازار ارز 

قیمت دلار در ایران نه تنها به عوامل داخلی که حتی به کوچک‌ترین اتفاقات در هزاران کیلومتر دورتر نیز وابسته است. در روزهای پایانی سال 1402، دلار به قیمت 60.000 تومان رسید، اما ناگهان با انتشار خبرهایی از حمله مردم و بازار، از افزایش نگاهی قیمت دلار تا 70.000 تومان شوکه شدند. 

متاسفانه اتفاقات غیرمنتظره‌ای مانند آنچه در فروردین 1403 به چشم دیدیم، به‌سرعت روی قیمت پروفیل و دیگر مقاطع پُرکاربرد در صنایع مانند قوطی آهن و فولاد تاثیر می‌گذارد. بنابراین پیش بینی قیمت پروفیل در بهار 1403 سخت نیست؛ چون این بازار همیشه صعودی بوده است. 

طی چند سال گذشته که ارزش ریال ایران در مقابل ارزهای قدرتمندی مانند دلار و پوند کاهش داشته و هزینه‌های تولید در کارخانه بلکه هزینه‌های واردات مواد اولیه برای تولید پروفیل افزایش زیادی داشته است. نکته مهم اینجاست که قیمت پایه عرضه در بورس کالای ایران با قیمت دلار نیمایی تعیین می‌شود اما عرضه‌کننده این قطعات در بیشتر موارد، قیمت نهایی را با قیمت روز ارز در بازار محاسبه می‌کنند که باعث تفاوت قیمت زیاد می‌شود. 

 بازار فولاد ایران همواره رفتاری مشابه با بازار دلار دارد یا به‌عبارتی دنباله‌رو بازار ارز است. پروفیل یکی از پُرکاربردترین قطعات در صنایع مختلف بوده و توقف تولید آن می‌تواند بسیاری از صنایع را فلج کند. تغییر قیمت پروفیل به‌دلیل نوسانات ارز خود می‌تواند روی بازارهای دیگر تاثیر بگذارد. 

عوامل موثر در پیش بینی قیمت پروفیل

وجود واسطه‌ها

واسطه‌گری خود باعث افزایش قیمت می‌شود؛ چون این افراد مبلغی از هر معامله را به‌عنوان حق‌الزحمه برمی‌دارند. با حذف واسطه‌ها پروفیل به قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. بسیاری از مقاطع فولادی را از پروفیل می‌سازند و پیش‌بینی قیمت پروفیل به پیش‌بینی قیمت مقاطع فولادی دیگر  کمک کند. در چنین شرایطی بهترین راه‌کار می‌تواند حذف واسطه‌ها و استعلام قیمت از مجموعه‌ای معتبر باشد که تمام تمرکز خود را روی عرضه پروفیل، قوطی آهن، میلگرد و دیگر مقاطع آهنی و فولادی گذاشته است. برای اطلاع از قیمت پروفیل، تیرآهن، ورق، لوله و میلگرد و دیگر محصولات فولادی پُرمصرف، بازرگانی فولاد آیرومارت بهترین انتخاب است؛ چون قیمت لحظه‌ای و روز این مقاطع را ارائه و شرایط خرید اینترنتی آسان را فراهم کرده است. 

میزان عرضه و تقاضا برای پروفیل

میزان عرضه و تقاضا در تمامی بازارها روی قیمت محصول تاثیر می‌گذارد. طبق قانونی نانوشته، زمانی‌که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند، اما بیشتر باید نگران روزی بود که تقاضا برای یک محصول بسیار بیشتر از میزان عرضه آن باشد. در چنین شرایطی، نه‌تنها قیمت دلار، بلکه تناسب میان میزان عرضه و تقاضا نیز روی قیمت تاثیر می‌گذارد؛ هرچقدر میزان تولید و عرضه پروفیل و قوطی آهن و دیگر مقاطع فولادی در بازار بیشتر باشد، قیمت هر محصول نیز کاهش نشان می‌دهد. اما در فصولی از سال که میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه است، یا در مواقعی که تولیدکننده‌ها ظرفیت تولید را کاهش می‌دهند، تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار به‌هم می‌ریزد و با کاهش میزان تولید و عرضه پروفیل اما ثابت ماندن یا افزایش میزان تقاضا برای آن، قیمت افزایش خواهد داشت. 

یکی از صنایعی که بیشترین میزان تقاضا را برای انواع پروفیل دارد، صنعت ساختمان‌سازی است. در سال‌های گذشته رکود بی‌سابقه‌ای را در معاملات مسکن شاهد بودیم که تاثیر قابل توجهی روی میزان تقاضا در این بازار داشته است. علت اصلی این رکود نیز کاهش شدید قدرت خرید مردم به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی است. علاوه‌براین، رکود مسکن تاثیر زیادی روی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار داشته و تاثیر خود را روی بازار پروفیل نیز گذاشته است. 

میزان تورم 

کارشناسان روی این موضوع پافشاری می‌کنند که تورم کمتر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد، اما باید باور کنیم که تورم در ایران چیزی فراتر از عددهای روی کاغذ است. تورم در ایران پدیده‌ای مهارنشدنی است و بسیاری از افراد از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین پیش بینی قیمت پروفیل کار ساده‌ای نیست؛ چون عدد مشخصی از عواملی مانند تورمدر آمارها اعلام نمی‌شود. 

قیمت‌ بازار جهانی فولاد و آهن

 قیمت بازار جهانی فولاد و آهن نیز در پیش بینی قیمت پروفیل مهم است. برخی از مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این قطعات وارداتی هستند؛ بنابراین غیر از اینکه این مواد اولیه با دلاری نجومی خریداری می‌شوند، تغییرات بازار جهانی روی قیمت آن تاثیر زیادی دارد.

بهترین قیمت پروفیل سال 1403

بهترین قیمت پروفیل سال 1403 با خرید بدون واسطه

پیش بینی قیمت پروفیل و تحلیل رفتار بازار ایران کار بسیار سخت و پُرچالشی است چون غیر از عوامل داخلی مانند تورم، میزان تقاضا و عرضه و وجود واسطه، عوامل خارجی مانند قیمت دلار و نوسانات بازار جهانی آهن و فولاد نیز روی قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارند و استعلام قیمت پروفیل و خرید آن از مجموعه‌ای که در این حوزه تخصص داشته باشد بسیار ممهم است. شرکت بازرگانی فولاد آیرومارت امکان استعلام و خرید آنلاین انواع آهن‌آلات می‌توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های همکاران باتجربه آیرومارت برای خریدی آگاهانه بهره‌مند شوید.

 

منبع: sharghdaily-930094

نظر شما