شناسهٔ خبر: 66597311 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اتفاق نادر در داوری فوتبال جهان/ ۲ برادری که در ایران تاریخ‌ساز شده‌اند

این هفته در لیگ برتر فوتبال ایران یک اتفاق نادر در تاریخ داوری فوتبال در دنیا رخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

برادران حیدری برای سومین هفته متوالی در لیگ برتر ایران قضاوت حساس‌ترین دیدارها را بر عهده خواهند داشت. اتفاقی که کمتر نمونه مشابهی در تاریخ فوتبال جهان دارد...

در اینکه برادران حیدری از بهترین داوران فوتبال ایران و آسیا هستند، کوچکترین تردیدی وجود ندارد. آنها همیشه در سطح بالا سوت زده و قضاوت‌های استانداردی دارند و کسی هم در سلامت ایشان و سایر داوران ما تردید ندارد. اما وقتی می‌گوییم کمیته داوران در پشتوانه سازی ضعیف عمل کرده یک نشانه آن دادن قضاوت هر هفته به این دو برادر است. چیزی که در عرف و استاندارد نرمال چینش داوران در دنیا سابقه ندارد و اتفاقی کم نظیر محسوب می‌شود.

همه جای دنیا قضاوت حساس‌ترین بازی هفته را به بهترین داور خود می‌دهند. از این بابت هیچکس تعجب نکرد وقتی در هفته بیست و پنجم قضاوت دو بازی بزرگ سال به برادران حیدری رسید. چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت پیام حیدری در ورزشگاه یادگار امام تبریز قاضی دیدار تراکتور و استقلال بود و ساعتی بعد در ورزشگاه آزادی تهران برادرش بیژن،  دیدار حساس پرسپولیس و سپاهان را سوت زد. آن دو بازی با توجه به جایگاه چهار تیم در رتبه‌های اول تا چهارم برای قهرمانی و سرنوشت لیگ اهمیت حیاتی داشت و دیدیم که این دو برادر بدون نقص و عالی سوت زدند و هر دو بازی بدون گل تمام شد.

عرف رایج در داوری دنیا این است که داوران در بهترین شرایط جسمانی و روحی، هفته در میان قضاوت می‌کنند. یعنی هر داور در ماه دو بار ابلاغ می‌گیرد، تازه در شرایطی که فاصله بین بازی‌ها ۷ روز باشد و البته که این اتفاق معمولاً در هفته‌های ابتدایی فصل می‌افتد که بازی‌ها چندان حساسیتی در سرنوشت تیم‌ها ندارند.

اما دیدیم که ۵ روز بعد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در هفته بیست و ششم لیگ برتر، قضاوت دو بازی حساس انتهای جدول دوباره به این دو برادر واگذار شد. پیام حیدری در آبادان بازی صنعت نفت و مس را سوت زد و همزمان با او بیژن در اهواز داور بازی فولاد و تراکتور بود.

دو بازی برای دو نماینده خوزستان در پایین جدول که هر دو در خطر سقوط هستند و برای بقا تلاش می‌کنند و البته که باز هم این دو برادر نمره قبولی گرفتند و حالا ببینید که با اعلام اسامی داوران هفته بیست و هفتم یک اتفاق تاریخی در دنیا رقم خورد!

امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت آلومینیوم در اراک میزبان صنعت نفت آبادان خواهد بود که با ۱۹ امتیاز در انتهای جدول برای بقا می‌جنگد و سه تیم ۲۲ امتیازی - یعنی در فاصله امتیازات فقط یک بازی - را بالاتر از خود می‌بیند. یعنی صنعت نفت باید ببرد و امیدوار باشد که یکی از سه تیم فولاد، استقلال خوزستان یا نساجی ببازند تا در انتهای جدول همسایه پیدا و خود را به منطقه بقا در لیگ برتر نزدیک‌تر کند.

قضاوت این بازی فوق حساس به دکتر بیژن حیدری واگذار شده که سومین قضاوت او در ۱۰ روز گذشته است! بعد از بازی پرسپولیس - سپاهان و فولاد - تراکتور، سه قضاوت سنگین و فوق حساس در تنها ۱۰ روز که هیچ کجای دنیا نمونه مشابهی ندارد.

اما اگر فکر می‌کنید دکتر بیژن تنهاست، اشتباه کرده‌اید! برادر او پیام هم بعد از قضاوت تراکتور - استقلال و صنعت نفت - مس، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت قاضی حساس‌ترین دوئل این هفته در انتهای جدول خواهد بود. جنگ ۶ امتیازی بین استقلال و خوزستان و نساجی که هر دو با ۲۲ امتیاز در خطر سقوط هستند!

یعنی پیام حیدری در فاصله ۱۲ روز سه قضاوت فوق سنگین خواهد داشت که این مورد هم بعد از رکورد برادرش در رتبه دوم نوادر تاریخ قرار می‌گیرد. باز هم می‌گوییم در لیاقت برادران حیدری شکی نیست اما آیا کسی این احتمال را نمی‌دهد که فشار ۳ بازی سنگین در ۱۰ یا ۱۲ روز چقدر ممکن است روی تمرکز و توان داوران تاثیر بگذارد؟

یک بازی در تبریز، یک بازی در آبادان و حالا یک بازی در اهواز برای پیام و یک بازی در تهران، یک بازی در اهواز و یک بازی در اراک برای بیژن، همین مسافرت‌ها در ۱۰ روز چقدر در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن داور تاثیر خواهد داشت؟

امیدواریم که این دو برادر مثل همیشه موفق باشند اما از هر زاویه که به این برنامه‌ریزی نگاه کنید این کار استاندارد نیست!

بیشتر بخوانید: این ۲ برادر در لیگ برتر نمره قبولی گرفتند

نظر شما