شناسهٔ خبر: 66593904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بایدن و نتانیاهو؛ دشمن رسانه‌ای ، دوست واقعی!

تحریریه جهان صنعت نیوز

در حالی که از هفته گذشته و با وجود مخالفت شدید جامعه جهانی، رژیم‌ صهیونیستی حمله زمینی به رفح را آغاز کرده، شاهد بودیم که در اقدامی قابل تامل، ایالات متحده آمریکا ارسال برخی محموله‌های سلاح به اسرائیل را متوقف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ یکی از مقامات ارشد دولت بایدن علت توقف ارسال برخی محموله‌های سلاح به اسرائیل را عدم رفع نگرانی‌های واشنگتن در خصوص حمله به رفح عنوان کرده و توضیح داد، این محموله شامل ۱۸۰۰بمب ۲۰۰۰پوندی و ۱۷۰۰بمب ۵۰۰پوندی بود. در واقع مساله این است که دولت بایدن همزمان با اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا به واسطه مخالفت با کشتار مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی، روی به اقداماتی آورده تا اندکی از فضای گسترده اعتراضی را مهار کند.

با این حال موضوع اصلی این است که ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم‌صهیونیستی، ماه‌هاست که در خصوص ابعاد انسانی در نوار غزه هشدار می‌دهد اما همچنان به صورت کلی مدیریت این جنگ را برعهده دارد.

 به همین دلیل است که هر چند پنتاگون نیز تعلیق ارسال سلاح به اسرائیل را تایید کرده اما هفته گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده تحویل محموله‌های تسلیحاتی فعلا به مدت دو هفته به تعویق افتاده است.

در چنین شرایطی صحبت‌های جان کربی مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید نیز به‌تازگی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اسرائیل همچنان بیشتر تسلیحات مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، اعلام کرد: همه از توقف ارسال سلاح به اسرائیل صحبت می‌کنند. اما ما در قبال تامین سلاح و دفاع از اسرائیل متعهد هستیم و این تعهد ادامه خواهد داشت.

همچنین طبق گزارشی که شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه منتشر کرده، در حالی که پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز از کمک‌های میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل صحبت و تاکید کرده که در حال بررسی برخی کمک‌های امنیتی کوتاه‌مدت در رابطه با تسلیحاتی هستیم که هفته گذشته ارسال آنها متوقف شده است، کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری گفت: آنچه جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه خود با شبکه خبری سی.ان.ان به صراحت بیان کرد این است که ما نمی‌خواهیم از چنین عملیاتی در رفح حمایت مادی کنیم اما به حمایت از اسرائیل در برابر حماس ادامه می‌دهیم.

به گفته کارشناسان هر چند که روسای جمهوری دموکرات با بنیامین نتانیاهو مشکلات زیادی داشته و روابط آنها معمولا با یکدیگر در زمان بیل کلینتون و باراک اوباما تیره بوده اما به‌طور کلی این مساله منافاتی با حمایت بی‌چون و چرای ایالات متحده از کلیت رژیم‌صهیونیستی ندارد. این موضوع هر چند که تا حدودی برای بایدن نیز در ظاهر صدق می‌کند اما به‌طور کلی رابطه جو بایدن با رژیم‌صهیونیستی با دیگر مقامات ایالات متحده متفاوت بوده است.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، بایدن که از زمان آغاز جنگ غزه بارها خود را با افتخار یک صهیونیست نامیده است، از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بیشترین کمک‌های مالی را از سوی اسرائیل دریافت کرده است به طوری که گفته می‌شود حجم این مبالغ به حدود ۵میلیون دلار می‌رسد.

در نتیجه در خصوص مخالفت ایالات متحده آمریکا با برخی اقدامات دولت نتانیاهو در غزه، شواهد نشان می‌دهد که چنین رویکردی نوعی رد گم کنی است. زیرا آمریکا در حالی با حمله رژیم‌صهیونیستی به رفح مخالفت کرده که دقیقا چند ماه قبل چنین رویکردی را در خصوص حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه داشته و آن را خط قرمز خود می‌نامید. اما در نهایت این حمله زمینی صورت گرفت و به حجم کشتار و آوارگی فلسطینیان افزود.

 حالا نیز در شرایطی که طبق یک مانور رسانه‌ای آمریکا با حمله به رفح مخالف است اما از دوشنبه گذشته رژیم‌صهیونیستی به این شهر حمله کرده و طبق گزارش رسانه‌های هر لحظه بر میزان کشته‌ها و مجروحان غیر‌نظامی نیز افزوده می‌شود به طوری که همزمان با شهادت نزدیک به ۳۵هزار نفر در نوار غزه، آژانس امداد و کار برای پناهندگان فلسطینی(آنروا) اعلام کرد: آوارگی اجباری با تشدید بمباران رفح توسط اسرائیل ادامه دارد و حدود ۱۱۰هزار نفر در میان شرایط وحشتناک زندگی در جست‌وجوی مکانی امن از رفح فرار کردند. طبق گزارش آنروا هیچ مکان امنی نیز در غزه وجود نداشته و تنها در عرض ۲۴ساعت صهیونیست‌ها بیش از ۴۰نقطه در این منطقه را بمباران کرده‌اند.

در همین راستا و در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مدعی شده که در صورت عدم حمایت تسلیحاتی آمریکا، ما با ناخن‌هایمان به جنگ ادامه خواهیم داد، شواهد نشان می‌دهد که چنین مخالفت‌هایی از سوی دولت بایدن، یک جنگ زرگری برای سفیدشویی نقش واشنگتن در جنگ غزه است. زیرا این ایالات متحده بوده که بارها قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت را وتو کرده و پیش از این نیز به صراحت اعلام کرده بود آتش‌بس فراگیر در غزه را نمی‌پذیرد.

به گفته برخی تحلیلگران در حالی حملات بی‌امان رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه شبانه روز ادامه دارد که به نظر می‌رسد دولت بایدن در نظر دارد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری پیوستی رسانه‌ای برای عبور از حجم نارضایتی‌ها در خصوص نقش آمریکا در جنگ غزه برای خود ایجاد کند. زیرا در غیراین صورت شواهد نشان می‌دهد که با وجود چندین دور مذاکرات آتش‌بس در قاهره و نیز تاکید جامعه جهانی مبنی‌بر حفظ جان غیرنظامیان در نوار غزه، ارتش رژیم‌صهیونیستی با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی غرب به حملات خود به غزه ادامه می‌دهد.

در همین رابطه طبق گزارشی که اخیرا خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده، هر چند که ایالات متحده اعلام کرده که ارسال تسلیحات از جمله بمب‌های سنگین را به اسرائیل به حالت تعلیق در می‌آورد اما آمریکا با فاصله بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات برای نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه است. پس از آمریکا، آلمان حامی بزرگ رژیم‌صهیونیستی بوده و پس از آن هم ایتالیا بیشترین تسلیحات را به اسرائیل می‌فرستد.

به گفته مقامات آمریکایی محموله تعلیق شده شامل هزار و ۸۰۰بمب ۹۰۰ کیلوگرمی و هزار و ۷۰۰ بمب ۲۲۵کیلوگرمی است.

به گفته یک مقام آمریکایی، این تصمیم ایالات‌متحده در پی نگرانی‌ها از «به‌کارگیری بمب‌های ۹۰۰کیلویی و عواقب آن در محیط‌های متراکم شهری چون رفح است.»

با این حال ایالات‌متحده و رژیم‌صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ سومین یادداشت تفاهم ۱۰ساله را برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ امضا کردند. این یادداشت تفاهم شامل ۳۸میلیارد دلار کمک نظامی، ۳۳میلیارد دلار کمک‌هزینه خرید تجهیزات نظامی و ۵میلیارد دلار برای سامانه‌های دفاع موشکی است. بنابر اطلاعات موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، اسرائیل از سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۲۰۲۳، ۶۹درصد از کمک‌های نظامی‌اش را از آمریکا دریافت کرده است.

اسرائیل نخستین رژیمی است که جنگنده‌های چند‌منظوره اف-۳۵ آمریکا را که پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان به حساب می‌آیند، به کار گرفته است. رژیم‌صهیونیستی که در حال خرید ۷۵ فروند جنگنده اف-۳۵ است تا سال گذشته ۳۶ فروند آن را تحویل گرفته است. هزینه این جنگنده‌ها نیز از محل کمک‌های آمریکا پرداخت می‌شود.

ایالات‌متحده همچنین به توسعه و تسلیح سامانه پدافند موشکی کوتاه‌برد گنبد آهنین اسرائیل کمک کرده است. رژیم‌صهیونیستی این سامانه را پس از جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله لبنان مستقر کرد و ایالات متحده تاکنون صدها میلیون دلار به اسرائیل برای خرید موشک‌های رهگیری‌کننده این سامانه کمک کرده است.

واشنگتن همچنین در تامین مالی توسعه سامانه پدافند هوایی «فلاخن داوود» به رژیم‌صهیونیستی کمک کرده است. این سامانه برای سرنگونی موشک‌هایی که از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰کیلومتری شلیک می‌شوند، طراحی شده است.

در آلمان نیز صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل ۱۰برابر شد و به ۳۲۶.۵ میلیون یورو (معادل ۳۵۱میلیون دلار) رسید. برلین پس از حملات هفتم اکتبر به رژیم‌صهیونیستی صدور این مجوزها را در اولویت قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان (DPA)، این کشور در وهله اول قطعات سامانه‌های پدافند هوایی و مخابراتی را به اسرائیل صادر می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری، تسلیحات صادر شده به اسرائیل شامل سه هزار سلاح ضدتانک قابل حمل و ۵۰۰هزار گلوله تفنگ‌های خودکار و نیمه‌خودکار است.

بیشتر مجوزهای صادرات برای وسایل نقلیه زمینی و فناوری‌ توسعه، مونتاژ، نگهداری و تعمیر سلاح‌ها صادر شده است.

بنابر آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آلمان از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی۳۰درصد از کمک‌های نظامی به اسرائیل را تامین کرده است.

علاوه بر این یک منبع در وزارت خارجه ایتالیا روز پنجشنبه ۹ می تایید کرد که ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات برای اسرائیل، از آغاز جنگ غزه مجوز‌های جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده است.

این منبع به رویترز گفت: «همه چیز متوقف و آخرین سفارش‌ها در ماه نوامبر تحویل داده شد.» بنابر قوانین ایتالیا، صادرات تسلیحات به کشورهایی که درگیر جنگ هستند یا به نظر می‌رسد که حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند، ممنوع است.

گوییدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا در ماه مارس اعلام کرد که ایتالیا به ارسال تسلیحات به اسرائیل ادامه می‌دهد اما تنها سفارشاتی که پیشتر ثبت شده است. این سفارشات پس از بررسی برای حصول اطمینان از اینکه علیه غیرنظامیان استفاده نمی‌شوند، به اسرائیل صادر خواهند شد.

ایتالیا تنها در ماه دسامبر گذشته، معادل ۳/۱میلیون یورو تسلیحات به اسرائیل فرستاد که این سه برابر مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

ایتالیا حدود یک درصد از کمک‌های مالی اسرائیل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ را تامین کرده است. بنابر گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، این تسلیحات شامل هلیکوپترها و توپخانه دریایی است.

در مورد بریتانیا، هر چند که این کشور از تامین‌کنندگان عمده تسلیحات برای رژیم‌صهیونیستی نیست اما برخلاف آمریکا دولت بریتانیا مستقیما تسلیحات را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد بلکه برای شرکت‌های صادر‌کننده مجوز صادر می‌کند.

بریتانیا سال گذشته دست‌کم برای فروش ۴۲میلیون پوند (معادل ۵/۵۲میلیون دلار) تجهیزات نظامی به اسرائیل مجوز صادر کرد. این مجوز‌ها برای مواردی چون مهمات، پهپاد‌ها، مهمات سلاح‌های کوچک، قطعات هواپیما و بالگرد و تفنگ‌های تهاجمی بود.

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه در پارلمان این کشور گفت که بریتانیا دارای یکی از سختگیرانه رژیم‌های صدور مجوز است و به صورت دوره‌ای تعهد اسرائیل به قوانین بشردوستانه را مورد بازبینی قرار می‌دهد. نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «در صدور مجوز‌های صادراتی در آخرین ارزیابی تغییری ایجاد نشده است.»

دولت کانادا در روز ۲۰مارس اعلام کرد که صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را از ۸ ژانویه متوقف کرده و تا زمانی که اتاوا بتواند اطمینان حاصل کند که از این سلاح‌ها مطابق با قوانین بشردوستانه استفاده می‌شود، این توقف ادامه خواهد داشت.

با این حال کانادا از زمان حمله ۷ اکتبر مجوزهای جدیدی برای ارسال تسلیحات به اسرائیل به ارزش دست‌کم ۲۸.۵ میلیون دلار کانادا (۲۱میلیون دلار آمریکا) صادر کرده بود که این میزان بیش از ارزش مجوزهای صادر شده در سال پیش است.

نظر شما