شناسهٔ خبر: 66591795 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سکوت نهادهای بین‌المللی ورزش در قبال جنایات رژیم صهیونیستی

اسرائیل را از المپیک پاریس اخراج کنید

در فاصله حدودا سه ماه تا شروع بازی‌های المپیک 2024 پاریس، تمام ورزشکاران حرفه‌ای یا دنبال کسب آخرین سهمیه‌های باقی مانده هستند یا خود را برای حضور هر چه قدرتمند‌تر در این مسابقات آماده می‌کنند.

صاحب‌خبر -
اما مردم یک نقطه از دنیا، حضور در المپیک یا تماشای مسابقات آن از طریق تلویزیون‌ها حتی دیگر جزو اولویت‌های‌شان نیست. بیش از 7 ماه است که فلسطین‌های ساکن نوار غزه تحت شدیدترین حملات نظامی از سوی نیروهای اسرائیل هستند و هر روز بر تعداد کشته‌های این مردم اضافه می‌شود. شاید تنها انتظار فلسطینی‌ها در فاصله چند ماه مانده به شروع بازی‌های المپیک، این باشد که ورزشکاران اسرائیلی از حضور در این بازی‌ها منع شوند یا به عبارتی اسرائیل از المپیک اخراج شود. اما مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک با اتخاذی سیاستی دوگانه و متناقض، هیچ توجهی به این مسأله ندارند.

لزوم تحریم ورزشی اسرائیل

از چند ماه پیش تاکنون تلاش‌ها و درخواست‌های متعددی برای تحریم ورزشی اسرائیل مطرح شده است. یکی از اولین درخواست‌ها در این زمینه کمپین « جنبش دموکراسی در اروپا 2025 » مطرح کرد. خواسته اصلی این کمپین که توانست 70 هزار امضا نیز جمع کند، تعلیق فوری ورزش اسرائیل از حضور در تمامی رقابت‌های بین‌المللی از جمله المپیک پاریس به دلیل جنایت جنگی علیه مردم غزه بود.

کاترینا پیجتلوویچ‌، از اعضای این جنبش در این باره به دویچه‌وله گفت: زمان آن رسیده که کمیته بین‌المللی المپیک و نهادهای دیگر بین‌المللی ورزش مثل فیفا و یوفا، ورزش اسرائیل را به دلیل کشتار و جنایت جنگی تحریم کنند. او نهادهای بین‌المللی را به «رفتار متناقض در قبال جنگ اسرائیل علیه غزه متهم می‌کند» و می‌گوید که در سال 2022 وقتی روسیه با اوکراین جنگ را آغاز کرد فقط 14 کودک قربانی شدند و فیفا و IOC  روسیه را محروم کردند.چندی پیش نیز حزب سومار که بخشی از ائتلاف حاکم در اسپانیاست، از دولت خواسته بود با ارسال نامه به کمیته بین‌المللی المپیک، «اسرائیل» را از حضور در بازی‌های المپیک پاریس محروم کند. ناهول گونزالس، سخنگوی کمیته ورزشی حزب سومار با برگزاری کنفرانسی خبری در این باره تصریح کرد: معیارهای دوگانه در برخورد با ورزشکاران قابل قبول نیست. همان‌طور که روسیه از مسابقات حذف شد، مقررات باید برای «اسرائیل» هم اجرا شود، ورزشکاران اسرائیلی نیز باید از مشارکت در المپیک پاریس منع شوند. حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس فرانسه نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، خواستار تحریم رژیم صهیونیستی از این رویداد ورزشی شدند.به تازگی نیز سایت عربی alkhanadeq در این باره نوشت که «تحریم ورزشی» قدرتمندترین ابزار برای فشار به نظام آپارتاید اسرائیل است تا جنایت‌های وحشتناک این رژیم را به دنیا نشان دهد. بر اساس گزارش این رسانه عربی، مسابقات المپیک پیش رو مهمترین رویداد ورزشی دنیا به شمار می‌آید که با تحریم ورزشکاران رژیم صهیونیستی در این مسابقات می‌توان بزرگترین فشار را به این رژیم جنایتکار آورد تا از نسل‌کشی در غزه دست بردارد. پیش از این هم گروهی از اعضای پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به فیفا و یوفا، خواستار تعلیق فوتبال اسرائیل شدند تا سران این رژیم به کشتار و جنایات‌ خود در غزه پایان دهند. همچنین فدراسیون فوتبال کشورمان و 12 فدراسیون عربی دیگر هم با ارسال نامه‌ای به فیفا خواهان تعلیق فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی شدند.

رفتار متناقض

آنچه در مقابل این درخواست‌ها بیش از همه نمود پیدا کرده، رفتار متناقضی است که مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در پیش گرفته‌اند. با بیشتر شدن چنین درخواست‌هایی، پیر اولیویه بکرس-ویژانت، رئیس کمیته امور هماهنگی در کمیته بین‌المللی المپیک با اشاره به بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس گفت: تحریم اسرائیل در حال حاضر، غیرقابل تصور است. او با وقاحت تمام و تحت فشار سیاست‌های غرب مدعی شد: درگیری‌های فعلی در خاورمیانه و جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، دو مسأله متفاوت است. بکرس-ویژانت افزود: روسیه و کمیته المپیک روسیه، بخش‌های اساسی منشور المپیک را رعایت نکرده‌اند اما این نکته در مورد کمیته المپیک فلسطین و کمیته المپیک اسرائیل که در صلح هم‌زیستی دارند، صدق نمی‌کند. این اظهارات و ادعاها در حالی بیان می‌شود که کمیته بین‌المللی المپیک، از چند سال پیش روسیه را از حضور در این بازی‌ها محروم کرد. نتیجه‌اش این بود که ورزشکاران روس در المپیک گذشته در توکیو زیر پرچم کشورشان حضور نداشتند.

در خواست چند ماه پیش روسیه از این کمیته بار دیگر رد شد تا ورزشکاران این کشور اجازه حضور در بازی‌های پاریس را هم نداشته باشند. بر همین اساس، این موضوع مطرح می‌شود که کمیته‌های بین‌المللی ورزشی نباید در قبال کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رفتاری دوگانه‌ داشته باشند. به تازگی نیز مجله آمریکایی The Nation احتمال تعلیق رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک پاریس را بررسی کرده و نوشته ‌است: «آنها‌ این کار را با روسیه و آفریقای جنوبی کردند، چرا نمی‌توانند با رژیم صهیونیستی این کار را انجام دهند؟»

نظر شما