شناسهٔ خبر: 66590107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پیش بینی بورس؛ ۲ شرط اصلی صعود بازار سهام

تحریریه جهان صنعت نیوز

در حالی که اغلب کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوار بودند که بازار سهام پس از تعدیل ریسک سیاسی به روند صعودی بازگردد، این اتفاق نیفتاد. یک کارشناس بازار سهام این موضوع را ناشی از دو ریسک جدی می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوار بود که بازار سهام بعد از پایان ریسک‌های سیاسی به مدار مثبت بازگردد. در حقیقت با توجه به ارزندگی‌ای شرکت‌ها و صنایع بورسی، این ظرفیت در بازار سهام وجود داشت که رشد کند اما سایه برخی ریسک‌ها و ادامه نااطمینانی‌ها باعث شد که شرایط تا اینجای اردیبهشت ماه به گونه دیگری پیش برود و بورس منفی‌های بالایی را در همین چند روز اخیر تجربه کند.

این اتفاقات تا حدود زیادی در سال ۱۴۰۲ هم رخ داده بود، زمانی که بعد از ۱۷اردیبهشت‌ماه به دنبال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دوران متفاوتی برای بازار سرمایه آغاز شد، به طوری که بورس دیگر به شرایط قبل از آن تاریخ برنگشت.

در شرایط فعلی اما در کنار ریسک‌های اقتصاد کلان و تصمیمات خلق‌الساعه بحث اصلاح نشدن نرخ دلار نیمایی و‌ همینطور نرخ بهره سبب شده است که روزانه شاهد خروج پول و عدم ورود پول جدید به بازار باشیم. از طرفی سطح معاملات هم چندان قابل توجه نیست و نشانه مثبتی را به سهامداران مخابره نمی‌کند.

 تقریبا اکثر کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس اجماع نظر دارند که با توجه به وضعیت دلار در بازار آزاد، اصلاح نرخ نیمایی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است. طبیعی است که تثبیت نرخ نیمایی و اعمال سیاست‌های دستوری مستقیما به ضرر بورس و شرکت‌ها تمام خواهد شد.

اگر سیاستگذار تغییری در این رویه ندهد احتمال خروج پول بیشتر از بازار سهام سرعت خواهد گرفت و سناریوهای بدبینانه مانند سال ۱۴۰۲ تکرار خواهد شد. این وضعیت نامطلوب در برخی گزارش شرکت‌ها نمایان شده است، اینکه با کاهش سود بیش از ۵۰درصدی روبه‌رو شده‌اند.

 به نظر می‌رسد بازار سهام بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک شوک مثبت از طرف بازارساز است؛ امری که تا الان و در دو، سه سال گذشته وجود نداشته است و همین باعث شده که روز‌به‌روز به اعتماد سهامداران لطمه وارد شود.

آینده بازار سهام در گرو اعتمادسازی است و اگر اعتماد بازنگردد و سیاست‌ها اصلاح نشود اینطور برداشت می‌شود که برخلاف شعارهای دولت سیزدهم، بورس در اولویت دولت نیست.

 «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس به تحلیل و ارزیابی این دو ریسک و پیش بینی بورس پرداخته است.

مسعود موفقی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بعد از اینکه اثر شوک‌های نظامی تمام شد، خیلی‌ها در بازار منتظر بودند که شرایط تغییر کند و نرخ دلار تعدیل شود و در مقاطعی در برخی نمادها این اتفاق را شاهد بودیم ولی بعد از مدت کوتاهی دوباره حس ناامیدی و اینکه بازار سهام در اولویت دولت نیست به میان سهامداران بازگشت.

او بیان کرد: سود شرکت‌ها به طور مداوم با اتفاقاتی که رخ می‌دهد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در فضایی که دلار رشد کرد، نرخ نیمایی تعدیل نشد و دولت نرخ خوراک خود را بالاتر از فرمول، با ۷۷۰۰تومان حساب کرد و بعضی از شرکت‌ها تا ۵۰درصد سودشان کاهش پیدا کرد. زمانی که چنین گزارش‌هایی منتشر شد جو ناامیدی حاکم شد و این نتیجه گرفته شد که در سود شرکت‌ها هیچکسی مدافع سهامداران نیست.

موفقی تصریح کرد: بالا بودن نرخ بهره خیلی موثر است، چراکه مدام رقابت وجود دارد و نرخ‌های بهره بالاتر می‌رود. این اتفاق هم مزید بر علت شده است و برای بعضی‌ها سودهای بالای ۳۲درصدی از طریق برخی صندوق‌ها و بانک‌ها به دنبال دارد، این هم دلیل دیگری است که کسی پولش را وارد بازار سهام نمی‌کند و حتی پول‌شان را خارج می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس بیان کرد: تا زمانی که این دو آیتم تغییری نکند اوضاع به همین شکل است. به رغم اینکه شرکت‌ها به لحاظ ارزندگی وضعیت خوبی دارند ولی واقعیت این است که نیاز به یک شوک برای بازگرداندن اعتماد داریم.

موفقی گفت: بحث پرونده نرخ خوراک هنوز در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشخص نیست که نرخ خوراک قرار است با چه فرمولی حساب شود. برای هر شرکتی یک جور حساب و فاکتور شده است. در داستان پالایشی‌ها هم وضعیت مشخص نیست، اینکه بالاخره موضوع تعدیل منفی به قوت خود باقی است یا خیر، چون گفته شده بود که قرار است این موضوع بررسی شود. جریمه بانک‌ها هم به همین ترتیب. در این شرایط پیش بینی بورس امکان پذیر نیست و دیگر تحلیل جواب نمی‌دهد و حالا نرخ نیما هم تعدیل نشده است. حتی خیلی از قدیمی‌های بازار که وضعیت امروز بازار را هم می‌بینند، دیگر ناامید شده‌اند.

نظر شما