شناسهٔ خبر: 66589631 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» از جزئیات 450 شرکت‌کننده اینوتکس 2024 گزارش می‌دهد؛

نیمی از شرکت‌ها فناور بودند؛ 20 درصد استارتاپ‌ها

در آخرین روز از سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس که در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد، بیش از 100 نفر از دستاوردهای علمی و فناورانه و نوآورانه بازدید کردند که نسبت به سال گذشته آمار بالاتری را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -
نیمی از شرکت‌ها فناور بودند؛ 20 درصد استارتاپ‌ها

اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: چهار روز نفس‌گیر از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و نیز سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌های فناوری و نوآوری در نمایشگاه اینوتکس به پایان رسید و ماحصل آن آشنایی سرمایه‌گذاران و فناوران و انعقاد قراردادهایی شد که انتظار می‌رود بتوانند در آینده درخشان این مرز و بوم نقش تاثیرگذار داشته باشند تا از این طریق، استعدادها و توانمندی‌های محققان و دانشجویان کشور تقویت شده و مورد حمایت قرار گیرد. علاوه‌براین، حضور کشورهای مختلف در این نمایشگاه، فرصتی طلایی برای هم‌اندیشی و تبادل دانش و فناوری بین محققان ایرانی و بین‌المللی فراهم آورده است.
47 درصد نمایشگاه را شرکت‌های فناور تشکیل دادند
در آخرین روز از سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس که در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد، بیش از 100 نفر از دستاوردهای علمی و فناورانه و نوآورانه بازدید کردند که نسبت به سال گذشته آمار بالاتری را نشان می‌دهد. سجاد عباسی‌فشمی دبیر سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس و مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس درباره حضور شرکت‌ها در نمایشگاه امسال عنوان کرد: «در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی در متراژ داشتیم و تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه 2024 هم مانند سال گذشته 450 شرکت بود که از این بین، 47 درصد شرکت‌ها را شرکت‌های فناور تشکیل دادند و 20 درصد از شرکت‌ها را نیز استارتاپ‌ها به خود اختصاص دادند. مابقی شرکت‌ها نیز شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و پارک‌های علم و فناوری و... بودند. امسال تعداد شرکت‌های فناور حاضر در نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده بودند. در سال‌های گذشته، تعداد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمت به شرکت‌های فناور بیشتر حضور داشتند.»
به گفته دبیر نمایشگاه، در چهار روز نمایشگاه اینوتکس امسال در مجموع از 44 محصول رونمایی شد که 21 محصول در قالب پاویون پیشگامان حضور داشتند. این محصولات در روز آخر با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شدند. از میهمانان روز آخر نمایشگاه نیز علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت و محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بودند.
کافه سرمایه یکی از بخش‌های نمایشگاه اینوتکس بود که به نوعی فرصت آشنایی استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر ‌(VC)‌ها را فراهم می‌کند. به گفته فشمی، طبق آخرین آمار به‌دست‌آمده، رقمی بالغ بر 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی استارتاپ‌ها در قالب پنج قرارداد صورت گرفته است که به این واسطه می‌توان امیدوار بود که این شرکت‌های نوپا بتوانند با سرمایه‌ای که به دست می‌آورند بتوانند بخشی از هزینه‌های موردنیاز خود برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های خود را تامین کنند. همچنین، در بخش «ریسرچ پیچ»، با حضور 267 تیم، حدود 152 تفاهمنامه به ارزش 23 هزار میلیارد ریال منعقد شد.
فشمی در روز اختتامیه از حضور 15 کشور و 9 هیات تجاری در نمایشگاه امسال خبر داد و عنوان کرد نمایندگانی از کشورهای آفریقای جنوبی، کانادا، هلند، ترکیه، روسیه، مالزی و عراق در این رویداد حضور داشتند. علاوه‌براین، یکی از اتفاقاتی که با حضور میهمانان خارجی در نمایشگاه سیزدهم اینوتکس در روز آخر رقم خورد، تفاهمنامه‌ای بین ایران و آفریقای جنوبی در حوزه برق و رباتیک بود.
معاون آژانس نوآوری و تکنولوژی آفریقای جنوبی که در نمایشگاه امسال حضور پیدا کرده بود، در بازدید از نمایشگاه عنوان کرد امیدوارند بتوانند تفاهمنامه‌ای را با پارک پردیس امضا کنند تا از این طریق، بتوانند در این پارک میز کار داشته باشند و همکاری‌های خود را با فعالان زیست‌بو‌م نوآوری ایران گسترش دهند. از آنجایی که پارک فناوری پردیس عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری در غرب آسیا را یدک می‌کشد، معاون آژانس نوآوری و تکنولوژی آفریقای جنوبی تاکید کرده است که مرکز توسعه تجاری این کشور تمایل بسیار زیادی به گسترش همکاری‌های فناورانه با این پارک دارد و به دنبال آن هستند تا بتوانند نقاط مشترکی را برای همکاری با پارک پیدا کنند. او ابراز امیدواری کرده است بتوانند شعبه‌ای از پارک فناوری پردیس را در آفریقای جنوبی هم راه‌ازی کرده و از این طریق، همکاری‌های علمی و فناورانه خود را توسعه دهند.
یک میلیارد دلار حجم قراردادهای 700 شرکت نفتی با وزارت نفت
علی بهادری‌جهرمی در بازدید روز آخر خود از سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس، برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای آشنایی مجموعه دانش‌بنیان با یکدیگر و حاکمیت به واسطه دستاوردهای فناورانه عنوان و اظهار کرد: «هر سال در بازدید از این نمایشگاه، با رویداد پربارتری روبه‌رو هستیم. نوآوری در کشور با سرعت بالایی پیش می‌رود و بهترین قابلیتی که برای فعالان حوزه فناوری و نوآوری در کشور ایجاد می‌کند، این است که حضور در این زیست‌بوم، فرصتی را برای جوانان و حضور گسترده‌تر آنها برای رونق هر چه بیشتر این عرصه‌ها فراهم می‌کند که طبیعتا نتایج آن را می‌توان در جامعه مشاهده کرد.»
سخنگوی دولت اشاره کرد: «نکته‌ای که در نمایشگاه امسال بسیار قابل توجه بود، حضور نوجوانان و جوانان در سنین پایین بود که گاها صاحب ایده بودند و می‌توان به توانمندی آنها در عرصه‌های فناورانه اعتماد کرد.» او در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌ها و فعالان حوزه فناوری عنوان کرد: «تا زمانی که این قبیل شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه‌های فناوری با سرعت و اعتمادبه‌نفس حرکت می‌کنند، می‌توان اطمینان داشت که آینده و کشور در مسیر رشد و پیشرفت قرار داشته باشد.»
او در ادامه تاکید کرد: «دولت ایمان دارد آینده کشور در گرو‌ اهمیت دادن و حمایت موثر از خانواده فناوری در کشور است. سال گذشته به بهانه نامگذاری «جهش تولید» 12 آیین‌نامه برای 12 دستگاهی که بیشترین قابلیت سفارش‌دهی و خرید را داشتند، مانند وزارت بهداشت، ورزش، نفت، نیرو، راه، مسکن و شهرسازی، صنعت و معدن، و ورزش صادر کردیم که سفارش‌های خرید خود را اعلام کنند.» به گفته او، هدف از این اقدام، خرید دستگاه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بود که گزارش نهایی قابل قبول بوده و به این معناست که کشور به دنبال توجه بیشتر به دانش‌بنیان‌هاست اما این به معنای بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.‌

بهادری جهرمی در ادامه، به حوزه‌های نیرو و نفت و نیاز آنها به خدمات فناورانه بیشتر اشاره کرد و گفت: «در حوزه نفت حدود 700 شرکت با وزارت نفت قرارداد دارند که حجم این قراردادها به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.»

توافق راه‌اندازی آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در واحد پردیس

رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و فناوری پردیس از توافق راه‌اندازی آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در این واحد دانشگاهی در حاشیه اینوتکس خبر داد. حسین اصغری‌شیوایی گفت: «اینوتکس شرایط بسیار خوبی برای حضور بازدیدکنندگان در نشست‌های تخصصی را فراهم می‌کند و یکی از دلایلی که کنفرانس ملی هوش مصنوعی را در دل اینوتکس آوردیم تا در کنار نمایشگاه برپا شود ایجاد فرصت شرکت بازدید‌کنندگان حوزه مرتبط هوش مصنوعی بود تا امکان مشارکت و حضور در نشست‌ها را داشته باشند و از این میان افراد زیادی که پوستر کنفرانس را دیده بودند در پنل‌ها و کارگاه‌های ما شرکت داشتند.» وی به نقش موثر پارک فناوری پردیس در این گردهمایی‌ها اشاره داشت و گفت: «دانشگاه پردیس به‌عنوان قلب تپنده پارک با داشتن پویایی ۵ هزار جوان دانشجو در ناحیه نوآوری پردیس شرایط خوبی را فراهم آورده است تا فناوری را از علم به عمل آورد و همکاری نزدیک پارک و دانشگاه در ناحیه نوآوری پردیس ثمرات خوبی خواهد داشت.» اصغری‌شیوایی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد واحد علوم و فناوری پردیس امسال میزبان اولین کنفرانس هوش مصنوعی بود و سخنرانی‌هایی با کیفیت بالا توسط اساتید برتر دانشگاه‌ها داشتیم و استقبال خوبی از سوی دانشجویان و متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه صورت گرفت.» وی اظهارداشت: «هوش مصنوعی موضوعی کلیدی برای کشور است و ما باید به 10 کشور دنیا که در زمینه هوش‌ مصنوعی توانمند شده‌اند برسیم و برپایی این دست کنفرانس‌ها می‌تواند کمک بزرگی در گردهمایی متخصصان این حوزه باشد.» به گزارش هاب رسانه اینوتکس، رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و فناوری پردیس از راه‌اندازی آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در دانشگاه پردیس خبر داد و ابراز داشت: «از ثمرات برپایی این کنفرانس توافقی با دانشگاه تهران جهت برپایی آزمایشگاه هوش مصنوعی در سطح ملی در دانشگاه پردیس بود که فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان محسوب می‌شود.»

نظر شما