شناسهٔ خبر: 66579900 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سوژه های منتخب هفته/مشکلات بیماران خاص، وضعیت امامزاده ابراهیم شفت، شفافیت در ارزشیابی کیفی خودروها، افت نمرات دانش آموزان، کمبود نیروی کار، مدیریت سیلاب

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه-گزینش اخبار و گزارش های رسانه ها اگرچه دشوار و پیچیده است، اما شفقنا رسانه بنا دارد از این پس مطالبی از مطبوعات و خبرگزاری ها را به ارزیابی بگذارد تا به نوعی بهترین گزارش، مصاحبه و متن را در پایان هر هفته معرفی شود. در این ارزیابی مولفه هایی چون انتخاب سوژه، خلاقیت و نوآوری، سرعت، دقت، انصاف و جامعیت اطلاع رسانی، مطالبه گری رسانه و پاسخگو کردن مسئولان و رعایت دیگر معیارهای حرفه ای و اخلاق رسانه ای به همراه روش ارائه از ویراستاری تا گرافیک، در نظر گرفته شده است. البته انتخاب نشدن مطالب دیگر رسانه ها به هیچ عنوان به معنای انکار ارزش کاری و خبری آنان نیست.

بخوانید سوژه های برگزیده این هفته را… 

به گزارش شفقنا رسانه، مشکلات بیماران سخت درمان از جمله سوژه های منتخب این هفته است که روزنامه قدس در گزارشی با عنوان «بیماری‌هایی که باید نامشان را برای برخی پزشکان هجی کرد!» به آن پرداخت. گفتگو با کارشناسان، توجه و بیان مشکلات این بیماران و نگاه مسئولانه به موضوع از دلایل انتخاب این گزارش است.

آتش سوزی روستای امامزاده ابراهیم شفت و از بین رفتم بخش اعظم خانه های چوبی در این منطقه از جمله رویدادهایی بود که روزنامه ها دراین هفته به آن پرداختند. در این میان روزنامه هم میهن در گزارشی میدانی با عنوان «روستای سوخته» به بیان روایت تلخی از وضعیت مردم این منطقه پرداخت. گفتگو با مردم این منطقه، روایت روشن و قلم روان، نحوه ورود به گزارش و نیز میدانی بودن آن از دلایل انتخاب این گزارش است.

فیلم حادثه اخیر واژگونی خودروی ایکس ۵۵ پرو در مسیر قم به کاشان از جمله موضوعاتی بود که این هفته مورد توجه خیلی از رسانه ها قرار گرفت و نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان دولتی، شرکت مدیران‌خودرو و درمجموع کم‌توجهی به افکار عمومی درمورد دلایل این حادثه انتقاد کردند. با این حال روزنامه فرهیختگان از نگاه دیگری به مسئله پرداخت و نسبت به توقف انتشار گزارش ارزشیابی کیفی خودرو از آذرماه سال ۱۴۰۰ به بعد انتقاد کرد چراکه در اینجا شفافیت در میزان ارزشیابی کیفیت خودرو مسئله ای مهم و حیاتی برای مشتریان آن است. نگاه انتقادی و سوژه پردازی متفاوت از دلایل انتخاب این گزارش است.

«سایه سنگین بازار کار بر نمرات دانش‌ آموزان» گزارش هشدار دهنده‌ی روزنامه جام جم درباره وضعیت تحصیلی دانش آموزان و افت نمرات آنان است. سوژه پردازی، توجه به دغدغه دانش آموزان امروزی، دلایل افت تحصیلی و نگاه کارشناسی به مساله از دلایل انتخاب این مطلب است.

روزنامه اعتماد در گزارشی نسبت به کمبود نیروی متخصص در بازار کار انتقاد کرد و در این رابطه به منابع پژوهشی استناد کرد. هشدار به مسئولان، انعکاس مطالبه فعالان اقتصادی و چشم انداز آینده در صورت کمبود نیروی کار، از ویژگی های این مطلب است.

همچنین این روزنامه در مطلبی دیگر به بارندگی‌های شدید و نبود مدیریت صحیح جهت ساماندهی سیلاب اشاره کرد. پرداخت به موقع، مسئولیت اجتماعی روزنامه در پیگیری یک مساله مهم، پیشنهاد برای مدیریت صحیح بارندگی از عوامل خوب این مطلب است.

 

نظر شما