شناسهٔ خبر: 66561888 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

احمد صافی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هیچ فرآیندی برای انتخاب کادرفنی تیم‌های ملی کاراته طی نشد

هفته دوم رقابت‌های سوپرلیگ کاراته هفته گذشته برگزار شد و تیم دانشگاه آزاد با کسب دو پیروزی دیگر مقابل تیم‌های پاس فراجا و توسعه نیشکر خوزستان به صدر جدول مسابقات صعود کرد تا بار دیگر خود را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی رقابت قهرمانی این فصل لیگ کاراته معرفی کند.

صاحب‌خبر -
هیچ فرآیندی برای انتخاب کادرفنی تیم‌های ملی کاراته طی نشد

مهدی منصرف، خبرنگار: در سالیان اخیر دانشگاه آزاد با هفت عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم مسابقات است. البته دانشگاه آزاد فصل گذشته به واسطه جوان‌گرایی و همچنین سرمایه‌گذاری تیم بیمه تعاون در رقابتی نزدیک به‌عنوان نایب قهرمانی رسید تا برای فصل جاری و بازپس‌گیری عنوان سالیان گذشته از ‌انگیزه بیشتری برخوردار باشد. احمد صافی، سرمربی تیم دانشگاه آزاد و عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن توضیح شرایط تیم دانشگاه آزاد، از حواشی انتخاب کادرفنی تیم‌های ملی در هفته‌های گذشته صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

شرایط دانشگاه آزاد برای فصل جاری مسابقات سوپرلیگ چگونه است؟
ابتدا باید از دانشگاه آزاد تشکر کنم که نه‌تنها در کاراته بلکه در بسیاری از رشته‌های ورزشی پرچم‌دار ورزش باشگاهی است و برخلاف باشگاه‌های صنعتی که به سمت فوتبال رفتند، در بسیاری از رشته‌ها تیمداری می‌کند. دانشگاه آزاد علاوه‌بر این بیشتر اعضای تیم‌های خود را از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افرادی که از لحاظ علمی و فنی در سطح بالایی قرار دارند، انتخاب می‌کند و در بخش آقایان و بانوان از تیم‌های ورزشی خیلی خوب حمایت می‌کند. اتفاقی که به دو موضوع کمک خواهد کرد. موضوع اول دیده شدن بخش تحصیلکرده جامعه است و موضوع دیگر نیز کمک به تیم‌های ملی از لحاظ فنی و آمادگی خواهد بود. تیم کاراته دانشگاه آزاد یکی از قدیمی‌ترین و به نوعی موفق‌ترین تیم‌های دانشگاه آزاد است که با کسب 7 عنوان قهرمانی با فاصله، در صدر نتایج قهرمانی در لیگ کاراته کشور است. تیم ما مثل همیشه امسال نیز با درایت شورا و اداره کل ورزش، مورد حمایت قرار گرفت. تا اینجای مسابقات لیگ نیز عملکرد خوبی داشتیم و جالب اینکه بیش از 70 درصد بچه‌های ما از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند. در کنار آن با استفاده از چند بازیکن باتجربه سعی کردیم که اقتدار تیم را از لحاظ وجهه شناخته‌شده‌تر نیز حفظ کنیم.

از عملکرد فنی تیم در دو هفته پشت سر گذاشته شده رضایت دارید؟
درمجموع بازی‌های خود را بردیم، اما به نظر می‌رسد در دو، سه وزن خود به شناخت از بازیکنان و توانایی‌هایی‌شان نرسیده‌ایم. خود بازیکنان در این اوزان هنوز آن‌طور که ما می‌خواهیم بیدار نشده‌اند و ما نیز باید بتوانیم از مهره‌های خود بهتر استفاده کنیم. در حال حاضر نیز از لحاظ قوانین با کسب 4 پیروزی در صدر جدول مسابقات قرار داریم، اما هنوز یک بازی سخت با تیم بیمه تعاون، قهرمان فصل گذشته مسابقات در دور رفت خواهیم داشت و تیم‌های رعد پدافند هوایی و پاس فراجا نیز تیم‌های باریشه و بااصالتی هستند که می‌توانند تیم‌های دیگر را به چالش بکشند. از طرفی محدودیت حضور ملی‌پوشان در تیم‌ها که به لحاظ قوانین ایجاد شده، بعضی مسابقات را غیرقابل پیش‌بینی و جذاب کرده است؛ هرچند که به نظر می‌آید روح لیگ که در یک خواب موقت فرو رفته و ما هنوز جذابیت و رقابتی که باید باشد را در این دو هفته تجربه نکردیم.

در فصل گذشته تیم دانشگاه آزاد در رقابت با تیم پرستاره بیمه تعاون به‌عنوان نایب قهرمانی رسید. در فصل جاری با توجه به جدایی برخی از ملی‌پوشان از تیم بیمه تعاون چقدر امیدوار به کسب هشتمین قهرمانی هستید؟
ما در آخرین بازی با نتیجه 15 -13 به تیم بیمه تعاون باختیم و این درحالی بود که این تیم از حضور سجاد گنج‌زاده و علی صوفواوغلو، دو بازیکن المپیکی کاراته دنیا برخوردار و همچنین تعداد ملی‌پوشان بیشتری نسبت به تیم ما داشت. متاسفانه در آن رقابت بازیکن باتجربه ما نتوانست در بازی آخر حضور داشته باشد، اما با این حال رقابت جذابی بود. حضور علی صوفواوغلو، کاتاروی دارنده مدال برنز المپیک توکیو در کنار سجاد گنج‌زاده، بهمن عسگری، مهدی خدابخشی و دیگر ملی‌پوشان در تیم بیمه تعاون باعث شده بود تا این تیم در جذب بازیکن از ما جدی‌تر عمل کند. با این حال ما نیز با توجه به جوان‌گرایی که داشتیم تا لحظه آخر بازنده نبودیم و فقط کافی بود با یک تساوی همه‌چیز تغییر کند. سرمایه‌گذاری تیم‌هایی مثل بیمه تعاون در کاراته باعث خواهد شد تا روزنه امیدی در این رشته ایجاد شود؛ چراکه کاراته از نظر مالی کمتر مورد توجه قرار گرفته و این تیم‌ها می‌توانند به ورزشکاران کاراته از لحاظ امرار معاش کمک کنند.

فکر می‌کنید بتوانید در این فصل به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنید؟
تیم‌های پاس فراجا، رعد پدافند هوایی و حتی آوای رزم نیز تیم‌های خوبی هستند، اما قطعا حساسیت مسابقات نشان داده که قهرمان مسابقات از دل یک رقابت نفسگیر بین دانشگاه آزاد و بیمه تعاون خواهد بود. در جلسه با کادرفنی نیز در صدد بررسی نقاط ضعف و قوت تیم بیمه تعاون و خودمان خواهیم بود تا در این رقابت سنگین بتوانیم وزنه را به سمت تیم خود بچرخانیم و درنهایت به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنیم.

در اواخر فروردین و پس از چند ماه سرانجام اعضای کادرفنی تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف اعلام شدند که با حواشی بسیاری همراه بود. بیشتر این حواشی نیز به‌خاطر انتخاب یکی از منتقدان گذشته فدراسیون کاراته بود که در سالیان گذشته رفتارهای مناسبی در فضای مجازی نداشت. نظر شما درخصوص این انتخاب‌ها چیست؟
عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته هستم و خیلی شفاف اعلام می‌کنم هیچ فرآیندی برای انتخاب کادرفنی تیم‌های ملی طی نشد و فقط ما زمان را از دست دادیم. کمیته فنی نه‌ در انتخاب سعید نکوخصلت به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی و نه در انتخاب هیچ‌کدام از سرمربیان تیم‌های ملی در رده‌های مختلف دخالت مستقیم نداشت و فقط جنبه نظارتی و مشاوره‌ای داشت. در این زمینه نیز چند بار به دبیر کمیته فنی معترض شدم و گفتم که جامعه کاراته از کمیته فنی یک انتظار ویژه‌ دارد. اینکه طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته و اساسنامه کمیته فنی اجازه فعالیت بیشتر از این به کمیته فنی نمی‌دهد، در داخل ماست و خارج از بحث کمیته فنی، جامعه کاراته انتظار دارد بخش اعظم تصمیمات کلان کاراته در کمیته فنی مطرح شود. نه اینکه ابتدا رایزنی و انتخاب کنند و بعد در کمیته فنی بگویند اگر شما نظری دارید، اعلام کنید. بعد از انتخاب افراد دیگر نظر دادن فایده‌ای ندارد. فدراسیون کاراته باید به لحاظ وجه فنی این کمیته، محبت بیشتری به کمیته فنی داشته باشد.

البته به کمیته فنی نیز با وجود حضور برخی از بزرگان کاراته نقدهای بسیاری وارد است و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در کنار این بزرگان نیاز به حضور قهرمانان نسل‌های گذشته نیز وجود دارد.
قدمت و تاریخ کاراته ایران به قدری بالاست که هر انتخابی برای کمیته فنی صورت گیرد باز هم حرف و حدیث خواهیم داشت. ضمن احترام برای افرادی که بیرون کاراته هستند، نمی‌توانیم انکار کنیم که افراد فعلی کمیته فنی افراد بدون وجهه یا اطلاع نسبت به کاراته هستند. با مرور اعضای کمیته فنی مشخص است که بین اعضا افراد فنی، شجاع و البته مصلحت‌گرا و همچنین افرادی با گرایش‌های حاشیه‌ای دیده می‌شود. همیشه در سه گروه کاراته ایران به مشکل خورده است. یکی انتخاب کادر فنی تیم‌های ملی؛ چراکه هر کسی انتخاب شود باز هم تعداد شایسته‌هایی که بیرون خواهند ماند بسیار خواهد بود. گروه دیگر بخش داوری کاراته است که همیشه با حاشیه در سالیان اخیر همراه بوده و علت آن نیز این است که داوران شایسته‌ای داریم که وقتی انتخاب می‌کنیم، بخشی از شایسته‌ها بیرون می‌مانند. گروه سوم نیز انتخاب اعضای کمیته فنی است. به نظر می‌رسد ما در این خصوص نیز دو راهکار بیشتر نداریم. یا باید در افکار خود خانه‌تکانی داشته باشیم یا صندلی بیشتری در کمیته فنی قرار بدهیم. یکی از نقاط ضعف کاراته ما در 20 ساله گذشته عدم استفاده مناسب از قهرمانان در جایگاه‌های درست است.

انتخاب یکی از سرمربیان تیم‌های پایه علاوه‌بر حواشی فنی به‌خاطر رفتارهای این سرمربی در سالیان گذشته در فضای مجازی با انتقادهای زیادی همراه بود. آیا درخصوص نفرات در کمیته فنی صحبت شد؟
نکوخصلت دو لیست را به کمیته فنی داد که یک لیست به‌عنوان اولویت اول و یک لیست نیز به‌عنوان اولویت کلی مطرح شد. متاسفانه در کمیته فنی وقت لازم برای بررسی افراد نشد و قرار بود رای‌گیری شود که حداقل در آخرین جلسه صورت نگرفت. بعضی‌ها نظرشان را گفتند، اما شجاعانه باید بگویم چهار ماه وقت‌مان را هدر دادیم. به نظر می‌رسد در انتخاب کادرفنی تیم‌های ملی دقت و کارشناسی صورت نگرفت و انتخاب‌ها می‌توانست مثمرثمر‌تر و جدیدتر باشد. برای همه افراد کاراته ایران احترام قائل هستم به جز بی‌احترام‌ها! اولین اساس کاراته احترام است و کسی باید در کاراته فعالیت کند که احترام متقابل را در نظر بگیرد. نادیده گرفتن انضباط، احترام و پشتکار به‌عنوان اساس کاراته دو نتیجه خواهد داشت که یکی باب شدن بی‌احترامی در این رشته است و دیگر اینکه افرادی که از لحاظ رفتاری و فنی درست نیستند، نمی‌توانند تاثیری بگذارند. نه‌تنها فدراسیون کاراته بلکه ورزش ایران باید در این بعد دقت کنند. به هر حال این انتخاب‌ها، انتخاب رئیس و بخشی از اعضای کمیته فنی است. به نیکوخصلت، مدیرتیم‌های ملی نیز گفتم امیدوارم این انتخاب‌ها، انتخاب خود او باشد و امیدوارم با این انتخاب حداقل کاراته ایران نتیجه بگیرد؛ چراکه در صورت عدم نتیجه‌گیری، هم بحث اخلاقی را باختیم و هم بحث فنی را.

نظر شما