شناسهٔ خبر: 66505143 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مبنای حقوقی اجاره خیابان مبهم است / مخالفت شورای گرگان با واگذاری پارکومتر به بخش خصوصی

اعضای شورای اسلامی شهر گرگان با لایحه واگذاری جایگاه‌های سامانه هوشمند پارکومتر این شهر به بخش خصوصی مخالفت کرده و خواستار بررسی دقیق‌تر ابعاد حقوقی و مالی لایحه مذکور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، اعضای شورای اسلامی شهر گرگان با لایحه واگذاری جایگاه‌های سامانه هوشمند پارکومتر در خیابان‌های این شهر به بخش خصوصی مخالفت کردند.

بر اساس لایحه واصله از شهرداری گرگان مقرر بود تا مدیریت ۱۴۳۰ فقره جای پارک در خیابان‌های گرگان به مبلغ ماهانه ۱۴۰ میلیون تومان به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

در همین راستا و به استناد جدول آنالیز پیوستی هزینه‌های اجرای این طرح به طور ماهانه ۵۰۸ میلیون تومان و درآمد حاصل رقمی بین ۶۵۰ تا ۶۸۵ میلیون تومان پیش بینی شده بود.

مبلغ اجاره ماهانه جایگاه‌های سامانه هوشمند پارکومتر در سال گذشته در شهر گرگان ۳۸ میلیون تومان بود که در سال جاری با افزایش حدود ۳ برابری به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بر اساس آنالیز پیوستی هزینه‌های حقوق، دستمزد و مزایای ۱۷ پاکبان، هزینه‌های پشتیبانی و ملزومات، مالیات و هزینه‌های پلیس راهور حدود ۵۰۸ میلیون در ماه برآورد شده بود.

محمدرضا عجم، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در این جلسه اظهار کرد: در وهله نخست باید مبنای حقوقی اجاره خیابان به یک شرکت خصوصی و کسب درآمد از این طریق بررسی و چالش‌های حقوقی و شرعی آن تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: باید مباحث گنجانده شده در جدول آنالیز پیوستی درخصوص هزینه و درآمد‌ها به طور دقیق و شفاف راستی آزمایی و صحت آن‌ها بررسی شود.

عجم گفت: اگر اعضای پارلمان شهری به اجرای این طرح تاکید دارند؛ می‌توانیم از نیرو‌های مازاد شهرداری در حوزه مدیریت جایگاه‌های سامانه هوشمند پارکومتر استفاده کنیم و درآمد‌های میلیاردی آن که حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیارد تومان می‌شود را برای خدمات بهینه به مردم خرج کنیم.

وی افزود: در حال حاضر گرگان در حوزه خدماتی مانند سرویس بهداشتی، فضای سبز و پارکینگ با چالش‌های جدی روبرو است می‌توانیم از درآمد‌های حاصله از اجرای سامانه هوشمند پارکومتر خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم

عیسی میری رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص گفت: باید فرهنگ استفاده از پارکینگ در بین مردم گسترش یابد؛ در صورت استقبال مردم از پارکینگ‌ها ضرورت اجرای سامانه‌های هوشمند پارکومتر کمتر می‌شود.

وی افزود: باید با الگوگیری از شهر‌های بزرگ مثل مشهد مقدس شهروندان و گردشگران و مسافران را به استفاده از پارکینگ عمومی سوق دهیم.

پارکومتر یا پارک سنج (parking meter) دستگاهی است که برای جمع‌آوری پول و پرداخت هزینه پارک خودرو در یک محل خاص برای مدت زمانی محدود استفاده می‌شود. پارکومتر‌ها توسط شهرداری‌ها به عنوان ابزاری برای اجرای یکپارچه طرح‌های مدیریت ترافیک در معابر شهری نصب و راه اندازی می‌شوند

گفتنی است؛ به عقیده کارشناسان برون‌سپاری برخی از خدمات معمول در حوزه خدمات شهری به شرکت‌های خصوصی، بستر بروز تخلفات و احیاناً فساد‌های مالی را چند برابر افزایش می‌دهد.

پارلمان شهری گرگان ۹ عضو دارد و بودجه پیش بینی شده برای اداره شهر گرگان در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما