شناسهٔ خبر: 6645312 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 دبير انجمن صنايع لبني:

افزايش قيمت لبنيات غيرقانوني است

در حالي که برخي صنايع لبني طي هفته‌هاي اخير بدون داشتن مجوز قانوني اقدام به افزايش قيمت برخي محصولات و فرآورده‌هاي لبني خود کرده‌اند، دبير انجمن صفني صنايع لبني اين اقدام آنها را غيرقانوني و به زيان شرکت‌هاي افزايش‌دهنده قيمت دانست.به گزارش ايسنا، طي هفته‌هاي اخير برخي از برندهاي مطرح صنايع لبني قيمت برخي از محصولات و فرآورده‌هاي لبني خود از جمله شير، ماست، خامه و غيره را افزايش دادند که البته هيچ مجوزي از سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان يا ستاد تنظيم بازار ندارند.

اين افزايش قيمت لبنيات از سوي برخي کارخانه‌ها در حالي صورت گرفته که رضا باکري - دبير انجمن صفني صنايع لبني - تصريح کرد که اين افزايش قيمت در صورتي که آنها مجوزي نداشته باشند، غيرقانوني است و در شرايطي که قدرت خريد مردم کاهش يافته مي‌تواند به زيان شرکت‌هاي لبني افزايش‌دهنده قيمت تمام شود.

وي گفت:‌ براساس گزارش بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، طي چهار سال گذشته قدرت خريد مردم حدود سه درصد کاهش يافته و ميزان فروش محصولات لبني در همين بازه زماني حدود 17 درصد تعيين شده است. براين اساس افزايش قيمت لبنيات به صلاح نيست و با توجه به اين‌که مجوزي براي آن صادر نشده است، غيرقانوني تلقي مي‌شود. مگر اين‌که شرکت‌هاي توليد‌کننده محصولات لبني از قبل مجوز افزايش قيمت دريافت کرده باشند و محصول خود را گران نکرده باشند.

محصولاتي که بدون مجوز گران شدند

با وجود اينکه هنوز سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان و ستاد تنظيم بازار با افزايش قيمت محصولات لبني موافقت نکرده‌اند، قيمت‌ اين محصولات در بازار مصرف نشان‌دهنده افزايش در برخي برندهاست.

جديدترين قيمت‌ها از انواع محصولات لبني حاکي از افزايش قيمت در برخي برند‌هاست؛ به گونه‌اي که شير کم چرب يک ليتري در برخي برند‌ها از 2300 و 2400 تومان به 2500 تومان افزايش يافته است. همچنين خامه 100 گرمي با افزايش 100 توماني 1300 تومان عرضه مي‌شود.

همچنين شير بطري پرچرب از 2500 به 2700 و 2800 تومان، خامه 250 گرمي از 2500 تومان به 2850 تومان و خامه 200 گرمي از 1900 به 2300 تومان افزايش يافته است. قيمت دوغ يک و نيم ليتري نيز از 2500 به 2700 تومان تغيير کرده است.

بر اين اساس متوسط قيمت پنير 450 گرمي 4500 تومان است و ماست کم چرب 1.5 کيلوگرمي با متوسط قيمت 5300 تومان و ماست پرچرب 1.5 کيلوگرمي نيز با ميانگين قيمت 5400 تومان فروخته مي‌شود.

اين افزايش قيمت در برخي برند‌هاي لبني در حالي اتفاق افتاده است که سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان هنوز اجازه افزايش قيمت را به صنايع لبني نداده و حتي اين صنايع در ابتداي هفته اعلام کردند " عليرغم اينکه مي‌توانند در صورت تاييد سازمان حمايت، قيمت محصولاتشان را افزايش دهند، از افزايش قيمت صرف‌نظر کرده‌اند؛ چراکه بازار مصرف کشش تغيير قيمت را ندارد و اين صنايع هستند که در چنين شرايطي دچار زيان خواهند شد".

برچسب‌ها:

نظر شما