شناسهٔ خبر: 66452743 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نماینده ترکیه در سازمان ملل: آنکارا بر حمایت «قاطعانه» خود از عضویت کامل فلسطین در این سازمان را تأکید می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- «احمد یلدیز» نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد گفت که فلسطین بار دیگر به دلیل وتوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت از گرفتن جایگاه شایسته خود در جامعه جهانی محروم شد، ترکیه بر حمایت «قاطعانه» خود از عضویت کامل فلسطین در این سازمان را تأکید می‌کند.

به گزارش شفقنا؛ خبرگزاری آناتولی نوشت‌: «سفیر احمد یلدیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از استفاده ایالات متحده آمریکا از حق وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد، حمایت قاطع کشورش از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل را تایید کرد».

وی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا با به رسمیت شناختن حقوق اولیه مردم فلسطین، موضوع فلسطین را فوری مورد بررسی قرار دهد.

نماینده ترکیه همچنین افزود: «فلسطین بار دیگر به دلیل وتوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت (ایالات متحده آمریکا) از گرفتن جایگاه واقعی خود در جامعه بین المللی محروم شد، ترکیه معتقد است استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید مانع درخواست‌های مشروع مردم فلسطین و آتش بس فوری شود».

یلدیز خاطرنشان کرد که این وتو “خواسته مثبت سایر کشورهای عضو در شورای امنیت و نه تنها خواست مردم فلسطین را نادیده می گیرد.”

وی با بیان اینکه نوار غزه در هفت ماه گذشته شاهد “حمله بی رحمانه” بوده است، خاطرنشان کرد: «به دلیل اقدام قاطعانه شورای امنیت سازمان ملل، نزدیک به 35 هزار فلسطینی کشته و یک میلیون و 700 هزار نفر دیگر آواره شده‌اند، در حالی که ترکیه “قاطعانه” هرگونه عملیات نظامی علیه شهر رفح در جنوب نوار غزه و “هر گونه تلاش برای بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمینشان” را رد می‌کند.

در 19 آوریل، ایالات متحده از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بود، استفاده کرد و اگرچه 12 کشور عضو شورای امنیت به این پیش نویس از جمله روسیه، چین و فرانسه (که دارای حق وتو هستند)رای مثبت داده و انگلیس و سوئیس از رای دادن خودداری کردند، اما واشنگتن از حق وتوی خود علیه قطعنامه استفاده کرد.

فلسطین در سال 2011 درخواست عضویت کامل در سازمان ملل را داد، اما درخواست آن در آن زمان از حمایت لازم برای انتقال به مرحله رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار نشد.

فلسطین پس از قطعنامه ای که مجمع عمومی در 29 نوامبر 2012 با اکثریت قاطع تصویب کرد، وضعیت کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل را به دست آورد.

این خبر را در خبرگزاری آناتولی ببینید

 

نظر شما