شناسهٔ خبر: 66446457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آمریکایی‌ها و جنگ اسرائیل علیه غزه: منابع خبری چگونه بر موضع آنها تأثیر می‌گذارد؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-بر اساس یک نظرسنجی جدید که بر رابطه بین نگرش نسبت به تجاوز اسرائیل به نوار غزه و منبع دریافت اخبار متمرکز است، آمریکایی‌هایی که به شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان منبع اصلی اخبار متکی هستند، تنها افرادی‌اند که معتقدند اسرائیل در غزه نسل‌کشی نمی‌کند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، این نظرسنجی نشان می‌دهد بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر از عملیات اشغالگران در غزه حمایت می‌کنند و کمتر تمایل دارند که باور کنند اسرائیل مرتکب جنایات جنگی می‌شود، در مقابل افرادی که اخبار را از شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب یا پادکست‌ها دریافت می‌کنند، بیشتر از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و معتقدند که اسرائیل مرتکب جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غزه می‌شود و به مسئله فلسطین اهمیت زیادی می‌دهند.

این نظرسنجی شامل 1001 بزرگسال آمریکایی بود و توسط شرکت «JL Partners » در تاریخ 16 تا 18 آوریل با بودجه شبکه خبری Breaking Points در YouTube انجام شد.

طبق این نظرسنجی، اکثر آمریکایی‌ها اخبار را یا از کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای (42 درصد) یا از رسانه‌های اجتماعی مانند «تیک توک» و «اینستاگرام» (18 درصد) دریافت می‌کنند. یک سوم از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند گفتند که اخبار خود را از یوتیوب یا پادکست‌ها دریافت می‌کنند. وقتی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در مورد منبع اخبارشان سوال شد، مشخص شد که کانال‌های تلویزیونی (55 درصد)، پس از آن پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی (38 درصد)، سپس پادکست‌ها و یوتیوب (34 درصد) و در نهایت روزنامه‌ها و سایت‌های خبری دیجیتال (21 درصد) و تنها هشت درصد از پاسخ دهندگان گفتند که برای دریافت اخبار به رسانه‌های چاپی وابسته هستند  همچنین 13 درصد از افراد گفتند که اصلا اخبار را تماشا یا دنبال نمی‌خوانند، این رقم می‌تواند بیشتر هم باشد زیرا دسترسی به کسانی که اصلا اخبار را نمی‌خوانند ممکن است برای نظرسنجی‌ها دشوار باشد.

اما پرسش‌هایی وجود دارد که این نظرسنجی پاسخی به آن‌ها نمی‌دهد: آیا دریافت‌کنندگان اخبار در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به دلیل نوع محتوایی که دریافت می‌کنند یا صرفاً به دلیل جوان‌تر بودن با تجاوز اسرائیل به غزه مخالفت می‌کنند؟ آیا موضع بینندگان تلویزیون‌های ماهواره‌ای با موقعیت شخصیت‌هایی که در آن در صحنه ظاهر می‌شوند تعیین می‌شود یا صرفاً به دلیل پیرتر و محافظه کار بودن آنها است؟

قابل ذکر است که خوانندگان روزنامه‌ها و وب سایت‌های خبری بیشتر در جریان انتخابات رای می‌دهند، در حالی که کسانی که اخبار خود را از شبکه‌های اجتماعی یا یوتیوب دریافت می‌کنند، ترجیح می‌دهند در این فرایند شرکت نکنند. کسانی که اخبار خود را منحصراً از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، می‌گویند که به احتمال زیاد به نامزدی رای می‌دهند که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

این اعداد در حالی است که اختلاف نظر بر سر تجاوز اسرائیل به غزه در میان آمریکایی‌ها تشدید شده است و موج اعتراضات دانشجویی از دو هفته پیش در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، از کالیفرنیا در غرب تا ایالت‌های شمال شرقی و ایالت‌های مرکزی و جنوبی مانند تگزاس و آریزونا در حال افزایش است. پلیس نیویورک عصر دیروز سه شنبه در دانشگاه کلمبیا، مرکز تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین به شدت مداخله کرد تا دانشجویانی را که از دوشنبه شب در ساختمانی تحصن کرده بودند، خارج کند.

رسانه‌های آمریکایی تاکید کردند پلیس تمام تظاهرکنندگان را از محوطه دانشگاه معتبر اخراج کرد و صدها افسر پلیس مجهز به تجهیزات ضدشورش و با کمک خودروی نظامی مجهز به نردبان وارد محوطه دانشگاه شدند و از یکی از پنجره‌ها وارد ساختمان سالن همیلتون شد، جایی که دانشجویان در آن تحصن کرده بودند، در ادامه افسران پلیس ده‌ها نفر را که برخی از آنها چفیه بر دوش داشتند، سوار ماشین کرده و به مرکز پلیس انتقال دادند در حالی که جمعیتی بیرون محوطه دانشگاه شعار می‌دادند «فلسطین آزاد است.»

طی دو هفته گذشته، اعتراضات حامیان فلسطین به دنبال دستگیری گسترده بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، به دانشگاه‌های سراسر آمریکا تسری یافته است. از آن زمان، صدها معترض از کالیفرنیا و تگزاس تا آتلانتا و بوستون به دلیل تقلید از اردوگاه‌های چادری که دانشجویان کلمبیا برای جلب توجه به بحران انسانی در غزه استفاده می‌کردند، دستگیر شده‌اند.

مسئولان امریکایی از جمله مدیران دانشگاه کلمبیا مدعی هستند این اعتراضات به عنوان اقدامات غیرمجاز، قوانین دانشگاه را زیر پا می‌گذارند، روند یادگیری را مختل می‌کنند و زمینه‌ساز آزار و اذیت و یهودی‌ستیزی شده‌اند.

معترضان خواستار آتش بس در جنگ با حماس، خارج کردن سرمایه‌های دانشگاهی از شرکت‌هایی که با ارتش اسرائیل درگیر هستند و پایان کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل هستند.

رهبران دانشجویی اذعان کرده‌اند که موارد جداگانه‌ای از یهودی‌ستیزی و آزار و اذیت رخ داده است، اما عامل آن را افراد بیرونی‌ای می‌دانند که به گفته آنها قصد ربودن جنبش اعتراضی آنها را داشته‌اند.

متن این گزارش در العربی الجدید

نظر شما