شناسهٔ خبر: 66442377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با شفقنا لبنان: جنبش دانشجویی در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است/ این جنبش در آینده گسترش خواهد یافت و به نتایج ملموسی منجر خواهد شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- اعتراضات دانشجویان در دانشگاههای آمریکا در محکومیت جنگ نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینی ها در حال اوج گیری است و این در حالی است که این تظاهرات با سرکوب پلیس آمریکا مواجه شده است.

به گزارش شفقنا، دامنه اعتراضات دانشجویی در حال گسترش است و به بسیاری از کشورهای غربی و عربی از جمله لبنان هم رسیده است. در همین راستا روز گذشته دانشگاههای مختلف لبنان صحنه برگزاری تظاهراتی در این خصوص بود که مهمترین آنها در دانشگاه آمریکایی بیروت برگزار شد.

«دکتر محمد جمعه» استاد حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه لبنان در این باره می گوید: «اغلب قانون های اساسی در جهان، آزادی بیان را تضمین می کنند و آمریکا خود یکی از مهمترین کشورهایی است که ندای صیانت از این حق سر می دهد.»

دکتر جمعه با اشاره به اینکه امروز شاهد جنبش روزافزون دانشجویی در دانشگاههای آمریکا هستیم که از یک دانشگاه آغاز گشت و به حدود هفتاد و پنج دانشگاه این کشور رسیده است، افزود: «دلایل این جنبش زیاد است که مهمترین آنها فطرت انسانی این دانشجویان است؛ فطرتی که ظلم را نمی پذیرد. انسان سالم و عادل نمی تواند ظلم را بپذیرد. علاوه بر این بسیاری از این دانشجویان مطالعه می کنند و معنای اینکه زمین را با زور از صاحبش بگیرند، درک می کنند و ما این موضوع را در آگاهی آنها می بینیم. »

وی ادامه داد: «آنها همچنین می دانند که در فلسطین چه اتفاقاتی رخ می دهد و اینکه چگونه سرزمین فلسطینی ها با زور از آنها گرفته شده است. به علاوه، دانشجویان آمریکایی متقاعد شده اند که سیاست خارجه آمریکا حقیقتا بیانگر ارزش های عدالت، آزادی و برابری نیست در حالی که این کشور و غرب سال هاست داعی صیانت از این ارزش ها هستند. غزه بهترین دلیل بی تفاوتی آنها به این ارزش ها است.»

جمعه در ادامه گفت: «در کنار این دلایل، اقدامات شنیعی که در غزه رخ میدهد، نوعی خشم را نزد این قشر از دانشجویان ایجاد کرده است و ما به سرعت شاهد افزایش تعداد دانشگاههای محل برگزاری این تظاهرات بوده ایم. مهمترین آنها دانشگاه کلمبیا است که فرزندان مقامات آمریکا و بسیاری از ثروتمندان و افراد مرفه این کشور در آن درس می خوانند. »

استاد دانشگاه لبنان با تاکید بر اینکه «مداخله پلیس برای سرکوب این تظاهرات در مقابل باعث تداوم و تشدید اعترضات می شود و معترضان را وا می دارد از آزادی هایی بپرسند که باید از آن برخوردار باشند»، ادامه داد: «دولت آمریکا در توجیه این سرکوب مدعی است که اعتراضات دانشگاهها از نظر قانونی ممنوع است زیرا آنها اموال خصوصی است و آزادی تظاهرات خارج از آنها تضمین شده است. »

وی با اشاره به اینکه «این حق حتی در دانشگاههای جهان عرب که غرب کشورهایش را جهان سوم می خواند، تضمین شده است»، تصریح کرد: «دانشجویان، بخشی اساسی از بافت اجتماعی هستند و آنها آینده هر کشوری به شمار می روند و حق بیان آرای خود را دارند و این موضوع در قوانیین اساسی و حتی قوانین داخلی همه دانشگاههای جهان تضمین شده است.»

استاد حقوق بشر دانشگاه لبنان بیان کرد: «آگاهی دانشجویان آمریکایی موضوع تازه ای نیست بلکه از حوادث یازده سپتامبر  و پس از دو جنگ افغانستان و عراق شروع به گسترش کرد و آمریکایی دارند درباره دلیل این جنگ ها می پرسند و پاسخ سوالاتشان در سیاست خارجی دولت آمریکا نهفته است و همین موضوع انگیزه ای برای دانشجویان آمریکایی جهت آغاز چنین جنبش هایی شد. »

جمعه با اشاره به اینکه «درست است که میزان شرکت کنندگان در این تظاهرات خیلی زیاد نیست»، تصریح کرد: «تازمانی که آمریکا به حمایت از ماشین کشتار اسرائیل  و به سیاست تحریف رخدادهای فلسطین ادامه دهد، این جنبش در آینده گسترش خواهد یافت و قطعا به نتایج ملموسی منجر خواهد شد. »

وی با تاکید بر اینکه «شهروندان عرب ساکن آمریکا مسئولیت بزرگی در خصوص آگاهی بخشی نسبت به فلسطین برعهده دارند»، خاطرنشان کرد: «نقش آنها در انتقال تصویر واقعی از تحولات غزه در سایه در دسترس بودن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، اساسی و مهم است. دیگر نمی توان حقایق را تحریف کرد. صحنه هایی که از طریق فضای مجازی درباره جنبش دانشجویان در آمریکا منتشر می شود، در تاریخ آمریکا بی سابقه است و اگر دولت آمریکا بخواهد به اقدامات سرکوبگرایانه اش ادامه دهد، هیچ بهانه ای برای درخواست از سایر کشورها به منظور احترام به حقوق تظاهرات کنندگان و عدم سرکوب آنها نخواهد داشت.»

استاد دانشگاه لبنان در پایان با تاکید بر اینکه «قطعا صدای دانشجویان آمریکا به گوش دولتمردان آمریکا که به خوبی از انتخابات سرنوشت ساز  آینده آگاه هستند، رسیده است، یادآور شد:  «این دانشجویان نخبه هستند و آرایشان تاثیرگذار است  و این موضوع را حزب دموکرات مد نظر قرار خواهد داد و امیدواریم که آرای این دانشجویان تاثیر لازم را داشته باشد و در نهایت به توقف ماشین کشتار اسرائیل و توقف جنایت های آنها در حق فلسطینی ها منتهی شود.»

 

نظر شما