شناسهٔ خبر: 66441695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مرتضی جوادی آملی: مسائل فرهنگی را در همان قالب فرهنگی باید حل و فصل کرد/ اگر اندیشه و افکار جوانان را در نظر نگیریم، آنها از دست ما می روند

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: اگر جوانها درک نشوند، احساسات و عواطف آنها در نظر گرفته نشود، آنها از ما و جامعه دور می شوند و کسانی که فکر قدیمی دارند طبیعی است که نمی توانند درک درستی از زمانه و جامعه خودشان داشته باشند و پیشرفت زمان خودشان را ببینند!

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در جلسه درس امروز خود ضمن تشکر و قدردانی از جمع حاضر، بیان داشت: امروز که روز معلم هست ضمن تقدیر از تمامی معلمان و اساتید و بالاخص والد گرامی آیت الله جوادی آملی، چند جمله ای به یاد استاد بزرگوار شهید آیت الله مطهری عرض می کنیم، انشاء الله روح بلند ایشان با اولیا محشور شود و به حوزه های علمیه، مراکز علمی و دانشگاه ها این توفیق را عطا کند که این چهره ها که چهره راستینی برای اسلام و جامعه اسلامی و فرهنگ و معارف ایران اسلامی هستند، را بهتر بشناسند.

وی بیان داشت: چهره ارزشمند آیت الله مطهری همچنان بر تارک روحانیت معاصر می درخشد و به قول والد گرامی  آیت الله جوادی آملی همچنان خلاء وجود آیت الله مرتضی مطهری در جامعه خالی است و احساس می شود.

وی اظهار داشت: آیت الله مطهری مرد متفکر جهان اسلام بود که اسلام را حکیمانه می فهمید و حکیمانه بیان می کرد و شجاعانه در مباحث علمی حضور پیدا می کرد، او بی دغدغه مسائل خودش را مطرح می کرد. و امروز باید یادی کنیم از این شخصیت متعالی که همچنان می درخشد و از شخصیت اساتید ایشان مانند امام رضوان الله تعالی علیه، علامه طباطبایی، حضرت آیت الله بروجردی که چنین شخصیتی را پروراندند و دعا کنیم تا روحشان با اولیای الهی محشور شود.

وی گفت: شهید مطهری ویژگی های ممتازی داشتند، استاد مطهری هم از لحاظ علمی و هم عملی و هم در رعایت تقوا دارای خصایص والای نفسانی بودند و این از امتیازات بزرگ ایشان بود، وی یک معلم خاص بود که جز به معلمی نمی اندیشید و در همه حال خدا را در نظر می گرفت، برای همین است که اساتید به نام ایشان همچون امام راحل، آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی هم به صورت رسمی و هر کدام به نحوی از شخصیت ایشان تجلیل کرده و امام در این تکریم و تجلیل، سنگ تمام گذاشت و تمام حیثیت ایشان را خوب و مثبت بیان کردند و شخصیت ایشان، اهداف و افکار بلند ایشان را به عظمت یاد کرده و همگان را توصیه نمودند که آثار ایشان را مطالعه نمایند، همچنین علامه طباطبایی که تجلیل ویژه داشتند و در مورد ایشان بیان داشتند که هر وقت مرتضی مطهری در درس حاضر می شد من به وجد می آمدم و تمام آنچه را ما می گفتیم به نحو احسن تلقی می کردند!

آقای جوادی آملی بیان داشت: خصایص شهید مطهری فراوان است و لذا حوزه باید به درستی این خصایص را بشناسد و منتشر کند، از جمله ویژگی هایی که به یادگار از ایشان مانده این است که به رغم شماتت ها و حرفها، ایشان از ملامت ملامت گران نهراسید و حرف خودش را زد! تشخیص حق یک بخش قضیه است ولی اینکه کسی بتواند پس از تشخیص حق، استوار از مطالب حق دفاع کند خود مسئله دیگری است که استاد مطهری در این زمینه نیز سرآمد بود.

وی اظهار داشت: از ویژگی هایی که سرآمد ویژگی ایشان است، همان سخن امام صادق علیه السلام است که «العالم بزمانه، لا تهجم علیه اللوابس» شهید مطهری در کتاب ده گفتار خود نیز این حدیث را آورده و شرح داده است. آن انسانی که به زمان و زمانه خودش آشنا هست این انسان لوابس و مشتبهات او را به اشتباه نمی اندازد و به او هجوم نمی آورد.

وی بیان داشت: شهید مطهری درباره لا تهجم دو تفسیر دارد، می گوید یک تفسیر ما فارسی زبانها داریم که ما هجوم را کمّی می بینیم و معنا می کنیم هجوم یعنی حمله شدید با تعداد فراوان، و یک تفسیر هم عرب زبان ها دارند که هجوم را کیفی می بینند و در عرف می گویند حمله غافلگیرانه، یعنی ممکن است تعداد زیاد نباشد اما غافلگیرانه باشد! از اینجا بهره می برد که ما اگر از یک جریان اصیل صحیح که اسلام است غافل بشویم، می بینیم که از دست ما گرفتند و ایشان از باب نمونه از نسل جوان نام می برند ، نسلی که دارای تفکر جدید و معاصر هست که باید با این نسل جوان به درستی برخورد نمود. اگر ما نسل جوان را نبینیم ،اندیشه و افکار آنها را در نظر نگیریم، آنها از دست ما می روند و این یک خسارت است و شهید مطهری بیان می دارند که اگر لوابس و شبهات هجوم بیاورد، بدین معناست که ما را غافلگیر می‌کند!

وی گفت: اگر جوانها درک نشوند، احساسات و عواطف آنها در نظر گرفته نشود، آنها از ما و جامعه دور می شوند و کسانی که فکر قدیمی دارند طبیعی است که نمی توانند درک درستی از زمانه و جامعه خودشان داشته باشند و پیشرفت زمان خودشان را ببینند!

وی به مسئله خطر مهاجرت جوانان اشاره کرد و بیان داشت: احساسات و عواطف از بهترین ویژگی های یک جامعه است که  جوانان برای خانواده و جامعه خود به ارمغان می آورند، باید به این موارد توجه داشت و احساسات و عواطف آنها را در جامعه نگه داشت، خطر مهاجرت جوانان از اقشار مختلف جامعه چه جامعه نخبگانی و چه دیگر اقشار یک خطر جدی است و همگان آن را باید جدی تلقی نمایند.

آقای جوادی آملی در ادامه بیان داشت: متاسفانه ما الان در جامعه خودمان به اموری مشغول هستیم که مشکل اصلی نیست و ما را از امور اصلی تر باز می دارد؛ در دوران قرون وسطی، کلیسا با تمام قدرت می خواست حکومت و دین را با تعریف خودش حفظ کند و به هیچ وجه حاضر نبود حرف غیر خودش را بپذیرد، در آن دوران همه جریان های غیر از جریان خداگرایی محکوم بود، هم دین در دست آنها بود و هم قدرت و حکومت دست آنها بود، این شرایط و دوران گذشت و کم کم جریانی مطرح شد به نام اومانیسم و خروش برآورد و هجوم غافلگیرانه به کلیسا آورد و کلیسا را از بین برد! کلیسا را قدرت نظامی و امنیتی از بین نبرد، کلیسا را فرهنگ از بین برد، کلیسا را اومانیسم از بین برد، اومانیسم و انسان گرایی  در مقابل خداگرایی به صورت غافلگیرانه هجوم آورد و برآشفت و خداگرایی و کلیسا را به زمین زد.

وی اظهار داشت: اگر ما به عواطف و احساسات و تمایلات جوانان بها ندهیم و آنها را در حصر و نگرانی قرار دهیم، هیچ تعارفی نیست این تهجم علیه اللوابس، در نزدیکی ما هست!، شهید مطهری اینگونه در میدان بود که این اتفاق نیافتد، مهمترین نقدها را به حوزه و تحریفات عاشورا و برخی مداحی ها و داستان ها و خواب تعریف کردن ها را ایشان داشتند برای اینکه اجازه ندهند تهجم علیه اللوابس اتفاق بیافتد و غافلگیرانه امام حسین و عاشورا را از ما و جوانان ما بگیرند!

وی با بیان اینکه باید مسائل فرهنگی را در همان قالب فرهنگی حل و فصل نمود، اظهار داشت: ما متوجه باشیم حوزه باید در جایگاهی قرار داشته باشد که اصالت و رسالت اصلی خودش را به نحو احسن انجام دهد، اگر ما حوزه ها را به سمت قدرت بکشانیم و معطوف به قدرت کنیم که حتی با مسئله فرهنگی نیز بخواهند مانور و شکل نظامی بدهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید بدانید اینگونه نیست که شما تمام قدرت حوزه را به سمت حکومت ببرید و خیال کنید اگر این اتفاق بیافتد، دین و اسلام و جامعه حفظ می شود! بلکه این، حمله غافلگیرانه خواهد داشت! ما اگر همه قدرت فکری و فرهنگی و اجتماعی حوزه و دانشگاه را بخواهیم به سمت قدرت و در جایی که مثلا حکومت بر آن اصرار دارد، ببریم، بدانیم که حمله غافلگیرانه اتفاق خواهد افتاد و اومانیسم یا مثل اومانیسم خواهد آمد و خواهد گفت که چرا شما جامعه و مردم و افکار آنها را از لحاظ فکری و فرهنگی و احساسات و عواطف در نظر نگرفتید؟! هم حکومت و هم حوزه باید این مورد را در نظر داشته باشد.

نظر شما