شناسهٔ خبر: 66439762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دکتر محمد گل‌افروز: الیت دانشگاهی با بولد کردن موضوع غزه به دنبال صلحی جهانی است/ احتمالا نوعی واکنش جهانی مردمی علیه اسرئیل تشکیل شود

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- یک استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه درباره اعتراضات دانشجویی ضد اسرائیلی در دانشگاه های آمریکا می گوید: به نظر می رسد این روند ادامه دار خواهد بود و اگر چه سرکوب شود ولی می توان این طور در نظر گرفت که این روند از سال ها پیش و از بستر نابرابری های اجتماعی در آمریکا شروع شده است و امروز نیز ادامه دارد و بعد نیز ادامه دار خواهد بود. شاید در سال های آینده نیز در وقایع مختلف و در حوادث گوناگون بشری و حقوق بشری دنیا، این روند ادامه دار باشد و شاهد آن باشیم.

 اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا جنگ غزه را در افکار عمومی جهان بین المللی کرده است

احتمالا در روزهای آینده بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا پشت این قضیه خواهند بود

دکتر محمد گل افروز در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اخیر و جنگ غزه و همچنین اعتراضاتی که در داخل آمریکا شاهد اش هستیم چه تحلیلی می توان از شرایط داشت؟ اظهار داشت: اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا جنگ غزه را در افکار عمومی جهان بین المللی کرده است به فراخور این مساله احتمالا در روزهای آینده بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا پشت این قضیه خواهند بود. روشنفکران و افراد نخبه یا الیت جامعه علمی به این نکته پی برده اند که در غزه اتفاقات ناگواری در حال وقوع است. در دانشگاه های معتبر دنیا در ایالات متحده با اعتراضات دانشجویی این دانشگاه ها و نخبگانی که پشت این قضیه هستند واکنشی به وجود می آید و جامعه جهانی بحث کشتار جمعی در غزه را مورد توجه قرار خواهد داد.

الیت دانشگاهی با بولد کردن موضوع غزه به دنبال راه حل و صلحی جهانی است

غزه نمایانگر جنایتی جهانی است

وی افزود: با توجه به گذشت 8 ماه از جنگ جامعه جهانی کم کم از مرحله واکنش دور می شد ولی الیت دانشگاهی با بولد کردن این موضوع در بازه زمانی کنونی به دنبال راه حل و صلحی جهانی هستند. مشکلاتی که در غزه وجود دارد به جایی رسیده که هیچ نوع حرکتی از دو سوی جنگ راهکاری اندیشمندانه برای صلح کامل نخواهد بود. با 100 هزار کشته و زخمی در غزه، جهان و کشور های دور از خاورمیانه تنها نگران سود اقتصادی و منافع خود بودند، اینجا است که برخی از اندیشمندان جهان و به ویژه دانشگاهیان آمریکا که کشوری لیبرال است و دموکراسی جهانی را دنبال می کنند با فعالیت های خود قصد دارند بخش عمده ای از مشکلات جهانی را کم کنند و این حرکت را از غزه شروع کرده اند. غزه نمایانگر جنایتی جهانی است، مشکلات غزه به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش داخلی که اسرائیل هم با آن مواجه است موضوع رهبران سیاسی و نظامی و تصمیم گیران اصلی دو محور فلسطین و اسرائیل هستند که به هیچ عنوان از اهداف خود کوتاه نمی آیند. در داخل غزه و فلسطین اهداف آن ها داشتن یک کشور مستقل است و در مقابل در اسرائیل به هیچ عنوان مایل به تشکیل یک کشور فلسطینی نیستند این یک تعارض سیاسی است که باعث شده کشور هایی که در دو جبهه این ماجرا قرار گرفته اند با واکنش های اجتماعی روبرو شوند تا بالاتر بودن وزنه هر کدام از طرفین پدیدار شود.

این امکان وجود دارد که نوعی واکنش جهانی مردمی علیه اسرئیل تشکیل شود

بیشتر به سمت واکنش های جهانی می رویم تا ادامه حملات اسرائیل تعیین تکلیف شود

وی تصریح کرد: قضیه ای که در سطح بین الملل به وجود آمده است به سمت و نفع فلسطین در حال حرکت است منافع غزه بیشتر از واکنش های جهانی سرچشمه می گیرد که از جمله آن ها می توان به حرکت دانشگاهیان آمریکا اشاره کرد. این امکان وجود دارد که نوعی برخورد جهانی مردمی علیه اسرئیل تشکیل شود می بینیم که در سطح بین الملل نتانیاهو درگیر مشکلاتی داخلی و خارجی است و اهداف اش رو به شکست است لذا کل غرب آسیا و به ویژه اسرائیل و فلسطین به این روند امروزی و بن بستی که وجود دارد پی برده اند. باید گفت از این به بعد بیشتر به سمت واکنش های جهانی می رویم تا ادامه حملات اسرائیل تعیین تکلیف شود اگر واکنش های جهانی علیه اسرائیل به همین شدت ادامه داشته باشد احتمال وقوع صلح موقت در روز های آینده وجود دارد اما ادامه دار بودن صلح باز هم به وضعیت واکنش های جهانی بستگی دارد، آیا پلیس آمریکا معترضان را سرکوب خواهد کرد یا نه؟! به طور کلی این واکنش دانشگاه ها تاثیر خود را در صلح موقت گذاشته است می توان پیش بینی کرد که در ماه های آینده به صلح نزدیک شویم و تشکیل کشوری فلسطینی به طور جدی تری پیگیری شود.

اعتراضات نوعی خاکستر پنهان شده زیر آتش بود

سال ها نافرمانی اجتماعی در آمریکا دیده شده است

گل افروز در خصوص اینکه افرادی که در تظاهرات شرکت می کنند از چه طیف هایی هستند؟ آیا این اعتراضات همه گیر است و می توان اعتراض به سیاست های آمریکا را در این حرکت رصد کرد؟ اظهار داشت: اعتراضات نوعی خاکستر پنهان شده زیر آتش بود سال ها نافرمانی اجتماعی در آمریکا دیده شده است، از ماجرای کشتن سیاه پوست ها و همچنین ورود مهاجران به آمریکا و ماجرای غزه همه بیانگر این انرژی در جامعه آمریکا است که وجود داشت و امروز نمایان شده است. به نظر می رسد این روند ادامه دار خواهد بود و اگر چه سرکوب شود ولی می توان این طور در نظر گرفت که این روند از سال ها پیش و از بستر نابرابری های اجتماعی در آمریکا شروع شده است و امروز نیز ادامه دارد و بعد نیز ادامه دار خواهد بود. شاید در سال های آینده نیز در وقایع مختلف و در حوادث گوناگون بشری و حقوق بشری دنیا، این روند ادامه دار باشد و شاهد آن باشیم. این پیش بینی وجود دارد که اعتراضات اخیر شاید سرکوب شود ولی چون نابرابری های اجتماعی در آن جامعه وجود دارد و به ویژه در میان رنگین پوستان، آسیایی تبار ها و مهاجران این احساس وجود دارد شاید هر از چند گاهی این اعتراضات را شاهد باشیم. امروز به طور ویژه اعتراضات درباره غزه و فلسطینی ها است یکی از فجایع بزرگ دنیا در قرن بیست و یکم در غرب آسیا اتفاق افتاده و چشم پوشی از آن واقعا دور از انصاف است، نمی توان گفت این ماجرا تنها به ایالات متحده محدود است احتمالا به زودی در اروپا و آسیا و دیگر نقاط جهان نیز شاهد شکل گیری و ادامه این روند باشیم.

نظر شما