شناسهٔ خبر: 66438801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یک مقام مصری: حماس «شرایط بازگشت آوارگان و خروج اشغالگران را مبهم می‌داند»

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک مقام حماس شرایط ذکر شده در پیشنهاد جدید اسرائیل برای آتش بس را مبهم خواند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گاردین به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: حماس از مصر و قطر خواسته است تا در مورد شرایط توافق شفافیت بیشتری داشته باشند.

یک مقام مصری روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: حماس از میانجی‌های مصری و قطری خواسته است تا در مورد آخرین پیشنهاد آتش‌بس که در چارچوب مذاکرات با اسرائیل بحث می‌شود، شفاف صحبت کنند.

این مقام که ارتباط  نزدیکی با مذاکرات دارد و به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، گفت: حماس خواهان شرایط روشنی برای بازگشت بی قید و شرط آوارگان به شمال غزه و اطمینان از مرحله دوم توافق است. این توافق شامل بحث در مورد خروج تدریجی و کامل تمامی نیروهای اسرائیلی از کل نوار غزه خواهد بود.

این مقام افزود: قرارداد فعلی به طور کامل توضیح نمی دهد که چه کسی اجازه بازگشت به شمال و نحوه تصمیم گیری در مورد آن را دارد.

این توافق مرحله‌ای شامل آزادی 33 گروگان غیرنظامی و بیمار است که در ازای توقف درگیری‌ها و آزادی صدها اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

در همین حال سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، اظهارات بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حماس در صورت شکست توافق آتش‌بس پاسخگو خواهد بود را رد کرد و گفت که این تاکتیکی است برای تحت فشار قرار دادن حماس در حالی که سرزنش را از اسرائیل دور می‌کند.

ابوزهری به رویترز گفت: «نظرات بلینکن با واقعیت در تضاد است. البته این برای بلینکن که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل و نه آمریکا شناخته می شود، عجیب نیست. حتی تیم مذاکره کننده اسرائیل هم پذیرفت که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق بوده است.

ابوزهری افزود: حماس همچنان در حال بررسی پیشنهاد اخیر آتش بس است. حماس به دنبال آزادی زندانیان، آتش بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه است.

نظر شما