شناسهٔ خبر: 66437825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

کاهش بارندگی در تهران/ مدیریت مصرف آب ضروری است

تحریریه جهان صنعت نیوز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: میزان بارش‌ها در هفت‌ماهه سال آبی جاری با ۶۲ میلیمتر کاهش در مقایسه با دوره آماری بلندمدت، به ۱۶۸ میلیمتر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، محسن اردکانی در گردهمایی مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استان تهران افزود: متوسط بارندگی‌های تهران سالانه ۲۸۰ میلیمتر است. اما در چهار سال اخیر این میزان بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلیمتر در نوسان بوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: سالانه بین ۱.۵ تا ۴ درصد نیز به شمار مشترکان شرکت آبفای استان تهران افزوده می‌شود و در چنین شرایطی، چاره‌ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته تنش آبی موجب غفلت شرکت آبفای استان از انجام برنامه‌ها و پروژه‌های زیربنایی و اثرگذار نشده است. همان‌طور که در ابتدای امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این استان به مرحله بهره‌برداری رسید، تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال نیز شهروندان و ساکنان استان تهران از مزایا و خدمات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید برخوردار شوند.

اردکانی گفت: خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب استان تهران همه توان و تلاش خود را برای تأمین و توزیع مناسب آب به کار گرفته‌اند. اما آنچه که در نهایت موجب ثمردهی این تلاش‌ها خواهد شد، همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف است.

مدیرعامل آبفای استان تهران آب را حیاتی‌ترین کالای زندگی دانست و با اشاره به تنش آبی و خشکسالی‌های چند سال اخیر، پیشنهاد داد: پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب در دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: کمبود منابع آبی چالشی‌ترین موضوع کشور و مدیریت مصرف آب اولویت نخست شرکت‌های آب و فاضلاب برای گذر از این چالش محسوب می‌شود که یکی از مولفه‌های اثربخش در مدیریت مصرف، اقدام‌های فرهنگی است.

اردکانی بیان کرد: قوانین و مقررات و قیمت‌گذاری آب و استفاده از تجهیزات و ابزار کاهنده مصرف سایر مولفه‌های مدیریت مصرف را شامل می‌شوند. وی گفت: در این زمینه باتوجه‌به قوانین و امکانات موجود، اقدام‌های لازم صورت می‌گیرد. اما در حوزه فرهنگی به فعالیت‌ها و اقدام‌های فراگیری نیاز است که همکاری و کمک روابط‌عمومی دستگاه‌ها و رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر خواهد بود.

به گفته وی، وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب در چهار سال اخیر که خشکسالی بر کشور سایه انداخته است. تلاش‌های زیادی را برای تأمین آب انجام داده‌اند. اگرچه سقایی مردم وظیفه و افتخار شرکت‌های آب و فاضلاب است. اما همکاری‌های فرابخشی برای انجام این وظیفه از روی اخلاص است. این تلاش چنانچه با کار مضاعف و مشارکت جمعی همراه شود، توفیق و برکت فراوانی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به اشاره به شمار بالای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نهادها، افزود: روابط‌عمومی این دستگاه‌ها می‌توانند در کمک به مدیریت مصرف آب، پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب را در بین کارمندان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی کنند. همچنین به مدیران ارشد دستگاه‌های خود پیشنهاد دهند تا یک شهردار آب برای پایش و مراقبت از تأسیسات و جلوگیری از هدررفت آب انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های گسترده روابط‌عمومی شرکت آبفای استان تهران در سال گذشته و به‌ویژه راه‌اندازی پویش‌های آب بهتر است یا ثروت و تهران، شهر حساس به آب، افزود: این فعالیت‌ها در مدت کوتاهی موردتوجه مخاطبان قرار گرفته و دامنه آن از استان تهران فراتر رفته و به سایر استان‌ها نیز تسری یافته است.

ایرنا

نظر شما