شناسهٔ خبر: 66436831 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اسکای نیوز: «ساخت رباتی برای تشخیص سرطان ریه در یک جلسه توسط دانشمندان»

صاحب‌خبر -

شفقنا- گروهی از دانشمندان رباتی ساخته‌اند که می‌تواند سرطان ریه را در یک جلسه تشخیص داده و از بین ببرد، که این اقدام می‌تواند انقلابی در درمان این بیماری ایجاد کند.

به گزارش شفقنا؛ شبکه تلویزیونی اسکای نیوز انگلیس نوشت:‌ «پروفسور پالاو شاه، مشاور بیماری٬های تنفسی در بیمارستان رویال برومپتون لندن، گفت که تیم او این ربات را بر روی هفت بیمار آزمایش کرده که به طور کلی نتایج خوبی به دست آوردند، این فناوری جدید به پزشکان اجازه می‌دهد تا گره‌های ریه (توده‌های کوچک سلول‌ها) را هدف قرار داده و با دقت فوق‌العاده آن‌ها را حذف کنند».

طبق این گزارش؛ در ابتدا سی تی اسکن روی ریه‌های بیمار انجام می‌شود، سپس روی یک برنامه کامپیوتری آپلود می شود تا تصویر سه بعدی دقیقی از ریه‌های بیمار از داخل، از دهان تا محل سرطان ایجاد شود. سپس یک لوله نازک یا کاتتر هدایت شونده توسط ربات از طریق دهان بیمار و وارد لوله٬های برونش می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده؛ هنگامی که سلول‌های سرطانی پیدا می شوند، با استفاده از گرما در فرآیندی به نام فرسایش مایکروویو از بین می‌روند. این روش بین 40 تا 45 دقیقه طول می کشد، اگرچه مرحله‌ای که در آن سرطان توسط گرما از بین می‌رود تنها سه دقیقه طول می٬کشد.

این تیم خاطرنشان کرد که میزان موفقیت این ربات در آزمایش خود در شناسایی و حذف سرطان حدود 95 درصد بوده است که آزمایش فعلی با هدف درمان 32 بیمار سرطان ریه انجام می شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و بالاترین میزان مرگ و میر را در بین مردان و زنان نشان می‌دهد.

سرطان ریه اغلب در مراحل پیشرفته و زمانی که گزینه٬های درمانی محدود است، تشخیص داده می شود.

این خبر را در وبگاه الشرق الاوسط ببینید

نظر شما