شناسهٔ خبر: 66435833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت اورانیوم روسیه را تصویب کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- مجلس سنای ایالات متحده آمریکا به اتفاق آرا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه به این کشور را تصویب کرد که بلافاصله پس از اعلام این خبر قیمت اورانیوم در بازار جهانی با افزایش شدید روبه‌رو شد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه المیادین نوشت:‌ «مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه به این لایحه که پیشتر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، رأی مثبت داد. سپس برای امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تا زمانی که به قانون تبدیل شود، ارسال می‌شود».

دسامبر گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که واردات اورانیوم با غنای پایین از روسیه را ممنوع می‌کرد.

در سال‌های اخیر، ایالات متحده تلاش کرده است تا برای تامین انرژی راکتورهای هسته‌ای خود، سوخت روسیه را با سطوح بالای اورانیوم با غنای پایین جایگزین کند.

در ماه فوریه، وزارت بازرگانی ایالات متحده گزارش داد که خرید اورانیوم و سایر عناصر رادیواکتیو از روسیه در سال 2023 به نسبت یک دهه گذشته فراتر رفته است.

به گفته نمایندگانی که آن را ارائه کرده‌اند، پیش‌نویس قانون با هدف احیای تولید اورانیوم در ایالات متحده، حمایت از توسعه پیشرفته هسته‌ای و استقلال انرژی، علاوه بر پایان دادن به کنترل روسیه بر زنجیره تامین سوخت هسته‌ای جهانی است که در واقع بخشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه در ارتباط با روند نظامی ویژه در اوکراین می‌باشد.

Atom Energoprom (مجموعه دارایی های غیرنظامی صنعت هسته ای روسیه)، بخشی از شرکت دولتی Rosatom، یک چرخه کامل تولید در بخش انرژی هسته ای، از استخراج اورانیوم تا ساخت نیروگاه های هسته٬ای و تولید برق را فراهم می‌کند.

الکسی لیخاچف، مدیرکل روس اتم، پیشتر اعلام کرده بود که محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای غیردوست بر روس اتم، از جمله محدودیت‌های اورانیوم، در درجه اول ضربه‌ای جدی به هزینه پروژه‌های هسته‌ای این کشورها وارد می کند، اما به دلیل رشد بازارهای هسته ای کشورهای دوست روس اتم را محدود نمی‌کند.

لازم به ذکر است که قیمت‌ها در بازار جهانی اورانیوم پس از اعلام تمایل آمریکا برای کنار گذاشتن عرضه اورانیوم از روسیه به شدت افزایش یافته است.

تأثیرات این تحریم‌ها بر کشورهایی که آن را اعمال کردند نیز تأثیر منفی گذاشت و منجر به افزایش قیمت برق، سوخت و مواد غذایی در اروپا و آمریکا شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این تأیید کرد که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلندمدت برای غرب است و مؤثر نخواهد بود و با اشاره به اینکه تحریم‌ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است، گفت: غرب به دنبال نابودی زندگی میلیون‌ها انسان است.

این خبر را در وبگاه شبکه المیادین ببینید

نظر شما