شناسهٔ خبر: 66429798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

فهرست چالش‌های محله قدیمی پایتخت فهرست چالش‌های محله قدیمی پایتخت

شرق: ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران، در صحن شورا گزارش محله‌گردی خود از محله «‌جوادیه»‌ در منطقه 16 را قرائت کرد. به گفته این عضو شورای شهر عبور راه‌آهن از این محله که همچنان ریل‌هایش روی زمین قرار دارد، ضمن اینکه آلودگی صوتی و آلودگی هوا را برای اهالی محله به ارمغان آورده، تعداد درخورتوجهی از

صاحب‌خبر -

شرق: ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران، در صحن شورا گزارش محله‌گردی خود از محله «‌جوادیه»‌ در منطقه 16 را قرائت کرد. به گفته این عضو شورای شهر عبور راه‌آهن از این محله که همچنان ریل‌هایش روی زمین قرار دارد، ضمن اینکه آلودگی صوتی و آلودگی هوا را برای اهالی محله به ارمغان آورده، تعداد درخورتوجهی از پلاک‌های مسکونی حریم راه‌آهن را نیز از نوسازی و توسعه محروم کرده و پیگیری‌های مدیریت شهری در ادوار مختلف برای حل این مشکل راه به جایی نبرده است. 44 درصد از کالبد محله را بافت فرسوده تشکیل داده و با وجود تسهیلاتی که شورای ششم و شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کردند، به دلیل ریزدانگی و متراژهای زیاد و کمتر از صد متر در‌حال‌حاضر حدودا صد پلاک توانستند پروانه نوسازی بگیرند و به همین سبب املاک متروکه و رها‌شده زیادی در این محله است؛ از قبیل گرمابه‌های عمومی قدیمی، قالی‌شویی، سینما، کارخانه و شعبات رهاشده بانک که اکثرشان محل اتراق و تجمع معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی شده است. یکی از این قالی‌شویی‌ها در این دوره از طرف شهرداری تملک شده و در حال تبدیل‌شدن به یک بوستان محلی است؛ اما برای تملک دیگر اماکن یادشده برنامه و اعتباری پیش‌بینی نشده است. برخی از این املاک متروکه بانک‌های دولتی هستند. پنج بانک در این محله شعبات‌شان را کامل تعطیل کردند و بستند و رفتند و به مردم خدمات نمی‌دهند و روی عابربانک‌شان هم آهن گذاشتند و جوش زدند که مردم حتی نتوانند از عابربانک‌شان هم استفاده کنند که علتش را نبود صرفه اقتصادی گفتند و به نفع‌شان نیست و گردش مالی ندارند.

امانی با بیان اینکه محله جوادیه به جگرکی‌هایش معروف است،‌ اضافه کرد: در زمینه نظافت در حاشیه خیابان دشت آزادگان که قصابی‌های زیادی هستند که گوسفندان را شبانه یا عصرانه ذبح می‌کنند و پوست، خون و ضایعات همراه با بوی تعفن و حضور پرشمار حیوانات موذی به‌ویژه موش‌ها شرایط یک پیاده‌رو سه‌متری را تحمل‌ناپذیر کرده است. محله‌ای که میدان بهمن موسوم به کشتارگاه را به خودش اختصاص داده و نظافتش چنگی به دل نمی‌زند. البته سطل‌های زباله‌اش نو شده و هرچه سطل زباله در سطح محله دیدیم، نو بود و آشغالی پیرامون‌شان ندیدیم و فقط یک نفر زباله‌گرد را دیدیم که با احتیاط و با دست داشت زباله‌ها را از سطل جدا می‌کرد. برخی از نواحی در شهر تهران دست‌کم سه تا شش محله زیر مدیریت‌شان است؛ ولی ناحیه منطقه فقط یک محله دارد؛ یعنی جوادیه یک ناحیه دارد و یک ناحیه در آنجا برای اداره جوادیه مستقر است و انتظار رسیدگی به حل مسائل ابتدایی خدمات شهری توقع زیادی نیست که ناحیه همه وقتش را بگذارد تا فقط به مسائل محله برسد؛ چون مسئولیتی ندارد و محله دیگری تحت مسئولیتش نیست.

در جریان بررسی گزارش مربوط به محله جوادیه، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، با اشاره به نزدیک‌شدن فصل گرما درباره نظافت شهر و موضوع انهار به‌عنوان مسئله عمومی شهر تهران متذکر شد: در جریان بازدیدهایی که از منطقه ۸ انجام شد، یکی از دغدغه‌ها و گله‌مندی‌هایی که مردم مطرح می‌کردند، مسائل مربوط به نظافت شهر و موضوع انهار بود. پیش‌ازاین هم بازدیدهایی از محلات مختلف منطقه ۱۶ ازجمله محله جوادیه انجام شد. در این بازدیدها ما شاهد نظافت‌نشدن برخی از انهار برای مدت‌های بسیار طولانی در محلات مختلف بودیم که این امر موجب تجمع زباله و انواع حشرات در آنجا و گله‌مندی شهروندان شده است؛ بنابراین درخواست می‌شود شهرداری به نظافت این انهار دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه با تأکید بر اینکه این موضوع یک کار مشارکتی میان شهروندان و شهرداری است، گفت: به هر حال شهرداری باید به وظایف خود عمل کند و قاعدتا باید فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا انهاری که برای جمع‌آوری آب بوده، مملو از زباله نشوند.

اقراریان در ادامه بار دیگر به موضوع احداث سرویس بهداشتی در بوستان‌های شهر اشاره و تأکید کرد: با توجه به اینکه تهران به سمت سالمندی حرکت می‌کند، یک مسئله سرویس‌های بهداشتی عمومی است؛ یعنی با افزایش سن سالمندی در تهران باید مسئله افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی مورد توجه واقع شود. در محله جوادیه نیز یکی از گله‌مندی‌های شهروندان همین موضوع سرویس‌های بهداشتی بود؛ اما مسئله این است که سرویس‌های بهداشتی در زمان مراجعه شهروندان در ساعات پایانی شب بسته است که باید این مسائل مورد بررسی و توجه قرار گیرد. او افزود: مسئله بسیار مهم و البته بدتر تعابیر و ادبیات سخیف و زشتی است که در سرویس‌های بهداشتی عمومی روی در و دیوار نوشته شده است؛ موضوعی که موجب نگرانی والدین شده است. نباید از طرح مسائل و موضوعات شهر در صحن شورا به‌عنوان صدای مردم خجالت بکشیم. این مسائل باید مطرح شود تا عزیزان شهرداری نیز به وظایف مهم خود توجه ویژه داشته باشند.

 

منبع: sharghdaily-928862

نظر شما