شناسهٔ خبر: 66426886 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

تحلیل قیمت مصالح ساختمانی در سال جدید| افزایش 35% قیمت بلوک سیمانی سبک و سقوط قیمت والپست

صاحب‌خبر -

سال جدید با افزایش قیمت های بی سابقه همراه بود، اما افزایش قیمت بلوک سیمانی و کاهش قیمت والپست در بین مصالح ساختمانی دیوارچینی از همه خیره کننده تر بود.

وضعیت هیجانی قیمت ها در شروع سال جدید، در حوزه ی مصالح ساختمانی نیز دیده می شود، اما چون هنوز بولد نشده، فعلا تاثیر آنچنانی در وضعیت ساخت و ساز و مسکن نگذاشته است.

تغییرات قیمت ها نسبت به سال قبل، حداقل 35 درصد طبق افزایش حقوق و دستمزد بوده است و موارد دیگر نیز به زودی تاثیرات خود را نشان خواهند داد.

عملکرد سال گذشته بازار مسکن و ساخت و ساز از لحاظ بازدهی، حجم معاملات و تاثیر تورم، تقریبا ثابت و کمتر از 20 درصد برآورد شده است ولی امسال قدری متفاوت تر شروع شده است.

تحلیل قیمت مصالح ساختمانی در سال جدید

به نقل از بتن آلوکا به عنوان یکی از مجموعه های فعال در تولید مصالح ساختمانی، عوامل مؤثر بر قیمت مصالح ساختمانی، اوضاع سیاست داخلی و خارجی، تنش‌های منطقه‌ای، نرخ مصالح پایه چون آهن و سیمان در بورس، بیشترین تاثیر منفی را در افزایش قیمت ها دارند. شاخص‌های کلان اقتصادی، سطح تورم، میزان نقدینگی، نوع تنظیم بودجه و مالیات‌ستانی، قیمت‌گذاری دستوری و افزایش بهره بانکی، از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت مصالح ساختمانی و ساخت و ساز هستند.

به پیش بینی فعالان بازار مسکن، افزایش قیمت مصالح پایه چون سیمان، بلوک سیمانی، پوکه معدنی و… بعد از خرداد ماه تاثیر خود را در بازار مسکن نشان خواهند داد، سیمان حداقل تنی 300 هزار تومان گران شده است و این بی تاثیر نخواهد بود.

تحلیل قیمت بلوک سیمانی در سال جدید

قیمت بلوک سیمانی سبک، سال جدید را با افزایش 35 درصدی شروع کرد، چرا که قیمت سیمانی از تنی 1 میلیون و 50 هزار تومان به تنی 1 میلیون و 380 هزار تومان و قیمت پوکه معدنی نیز از 2 میلیون 800 هزارتومان به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، افزایش 35 درصد دستمزد کارگر و دیگر عوامل مهم، تاثیرگذاری ویژه در افزایش قیمت بلوک سبک با شیب تند داشتند.

به‌طور مثال قیمت بلوک سیمانی 20*20*40 به ازای هر قالب بلوک، از 16000 تومان در انتهای سال قبل به 22000 هزار تومان در سال جدید رسیده است، و تقریبا بیش از 35 درصد گران شده است، دلایل این افزایش قیمت نیز به وضوح گفته شد.

اما در این بین قیمت برخی از مصالح ساختمانی نه تنها افزایش نیافته، بلکه از شب عید نیز ارزانتر شده است، این عدم افزایش و حتی کاهش، به دلیل عوامل صادراتی، سیاستی یا رکود می تواند باشد. تعداد این موارد انگشت شمار است ولی وجود دارد.

تحلیل قیمت والپست و آهن در سال جدید

به‌طور مثال قیمت آهن نسبت به دی یا آذرماه سال قبل گرانتر شده است، اما نسبت به شب عید ارزانتر نیز شده است! قیمت مصالح مرتبط با آهن نیز همین روند را در پیش گرفته اند و نسبت به اواخر سال قبل ارزانتر شده اند.

مثلا والپست به عنوان یکی از مصالح پایه در قبل از دیوارچینی ساختمان که قیمت آن وابسته به آهن است، جز مواردی بوده که کاهش قیمت را تجربه کرده است. قیمت والپست نسبت به دی ماه سال گذشته گرانتر شده است ولی در نیمه اول سال جدید، ارزانتر از شب عید معامله می شود که یک سردرگمی دیگری در بازار محسوب می شود.

بتن آلوکا به عنوان یکی از فعالان حوزه ی ساخت و ساز و یکی از تولیدکنندگان برتر بلوک سبک در ایران، چشم‌انداز مسکن را در سال 1۴۰۳، در مدار یک رشد مداوم و با ثبات پس از 1 سال در جا زدن دانست و همان عواملی که شرایط بازار مسکن را در اواخر سال 1401 را به آن شکل رقم زد، در 1۴۰۳ هم به قوت، تغییرات محسوسی در جهت مثبت، به رشد بازار مسکن می گذارند و حاشیه سود قابل توجهی را به سازندگانی که واحدهای آماده از قبل دارند، خواهد رساند.

اگر با وجود تورم سنگین در بخش‌های مختلف، رشد نرخ دلار در محدوده ۲۰ الی 30 درصد کنترل شود، نوبت به رشد مسکن خواهد رسید و سودها از سایر بازارها خارج و در نهایت راهی بازار مسکن می‌شود که بزرگ‌ترین مورد در سبد خانوار است. اما اگر عوامل رشد بازار کنترل شوند، انتقال بین بازاری اتفاق نخواهد افتاد و قیمت ها با شیب ملایم افزایش خواهند یافت!

مهم این است که برای هر اتفاقی آماده باشید، چرا که اگر آمادگی نداشته باشید سود شما از بازار در حد تماشا یا نوک زدن خواهد بود و بین بازارها آواره خواهید شد.

نظر شما