شناسهٔ خبر: 66423956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

دعوا بر سر گزارش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس

خبرگزاری مجلس به نقد خبرگزاری دولت درمورد عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: گزارش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان مرجع کارشناسی مشاوره به نمایندگان مجلس اخیراً مورد نقد جدی رسانه دولت قرار گرفته است. در این راستا، بخش‌هایی از گزارش ایرنا و پاسخ رسانه مجلس به این گزارش را بررسی خواهیم کرد.

انتقاد تند رسانه دولت از عملکرد بازوی پژوهشی مجلس

خبرگزاری دولت، «ایرنا» روز ۱۰ اردیبهشت با گزارشی تحت عنوان «خروج مرکز پژوهش‌های مجلس از ریل پژوهش» به نقد رویه بازوی پژوهشی مجلس در دوسال گذشته پرداخته است. به گفته این گزارش، «در دو سال گذشته شاهد تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس از یک نهاد مطالعاتی به مرکزی برای فعالیت‌های رسانه‌ای هستیم. گزارش‌های جهت‌دار این مرکز که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود، بازوی پژوهشی مجلس را به یک رسانه سیاسی البته با کارکردی مطابق میل رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل کرده است. نکته مهم آن است که گردانندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شاید به دنبال انتقاد از دولت باشند، اما خروجی کار آنها تهیه خوراک برای رسانه‌های ضدانقلاب بوده است.»

انتقادهای این گزارش به طور کلی شامل دو موضوع اظهار نظرات مقامات مرکز پژوهش‌ها و سویه انتقادی گزارش‌های این نهاد است. به گفته این رسانه، «مواضع کارشناسان و مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس هم در یکی دو سال اخیر، جهت‌دار بوده است. مثلا در حالی که بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های مختلف، تلاش کرد تنش‌های سیاسی یک ماه گذشته خصوصا پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه، موجب ایجاد التهاب در بازار ارز نشود و نرخ ارز را هم نهایتا مهار کرد، مصاحبه‌ای از یکی از مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس در رسانه‌های منتقد دولت منتشر شد که وی ادعای جهش نرخ ارز را مطرح کرده بود!»

ایرنا با اشاره به «جهت‌گیری همیشه منفی گزارش‌های مرکز» انتقاد کرده که چرا سویه انتقادی گزارش‌ها باعث استفاده «رسانه‌های آن سوی آب» می‌شود. وبسایت این رسانه نوشته است: «گویا این مرکز به محلی برای تهیه گزارش‌های منفی علیه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل شده و هیچ اقدام مثبتی در کشور صورت نمی‌گیرد که به چشم مسئولان مرکز بیاید.» بخشی از گزارش با عنوان «فقیرنمایی ایران» به انعکاس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت خط فقر در ایران می‌پردازد و آن را غیرواقعی می‌داند: «جدیدترین اقدام رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس که با استقبال گسترده ضدانقلاب مواجه شده، گزارشی است که در آن ادعا شده بخش زیادی از جمعیت ایران فقیرند و به مواد غذایی موردنیاز دسترسی ندارند! گویا مرکز پژوهش‌های مجلس درباره یک مملکت قحطی‌زده گزارش داده که روزانه صدها نفر در حاشیه خیابان‌ها از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.»

دفاع خبرگزاری مجلس و نمایندگان از مرکز پژوهش‌ها

در پاسخ به این گزارش ایرنا، «خانه ملت»، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «پاسخ خبرگزاری خانه ملت به گزارش‌های مغرضانۀ رسانه‌های دولت دربارۀ مرکز پژوهش‌ها» منتشر کرده است و همچنین نظرات چند تن از نمایندگان مجلس در دفاع از مرکز پژوهش‌ها در مقابل انتقادهای رسانه دولت را به گزارش درآورده است.

این رسانه در پاسخ خود می‌گوید «طی هفته‌های اخیر، و پس از انتشار گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه‌های مختلف، برخی رسانه‌های داخلی تیترهایی بی‌دقت از این گزارش‌ها استخراج کردند و گاه رسانه‌های فارسی‌زبان معاند برداشت‌هایی مغرضانه از آن گزارش‌ها به مخاطبان خود ارائه کردند. پس از بازنشر این مطالب در فضای رسانه‌ای، رسانه‌های دولت، همچون ایرنا و ایسنا، سراسیمه و آشفته به‌جای توجه به اصل گزارش، خوانش آن و داشتن رویکرد حل مسئله، حمله به مرکز پژوهش‌های مجلس را در دستور کار خود قرار دادند». این رسانه با مرور چند نمونه از برداشت‌های اشتباه از گزارش‌های مرکز گفته «خبرگزاری ایرنا نیز در رویکرد سیاسی خود تیترخوانی را به خوانش دقیق گزارش ترجیح داده» و ادامه داده «درحالی‌که نگاهی حتی نه‌چندان عمیق به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان از توجه به نقاط و اقدامات مثبت دولت دارد و اگر نقدی صورت گرفته، راهکارها و پیشنهادهایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد شده است.»

خبرگزاری خانه ملت افزوده «رسانه‌های دولتی در این هجمه به غیرمستندبودن آمارها در گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره می‌کنند، درحالی‌که این آمارها برگرفته از مرکز ملی آمار ایران است و تمامی روش‌ها و رویکردها روشی علمی و پژوهشی دارد.» موضوعی که در صحبت‌های مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به این که «حمله رسانه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس درواقع حمله به آمارهای خود دولت است» هم قابل مشاهده است.

نظر شما