شناسهٔ خبر: 66422325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۱۱ اردیبهشت سال ۸۰ | صدور بیانیه‌ی رهبری برای مبارزه با فساد مالی

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1380 | 7 صفر 1422 1 می 2001

پیش از ظهر به مدرسه عالی شهید مطهری رفتم. ابتدا در جمع اساتید و مدیران گزارش وضع مدرسه را شنیدم. تعدادی در دوره دکتری و کارشناسی ارشد و 400 نفر در کارشناسی و 4 هزار نفر در دبیرستان‌ها محصل دارند و سالانه حدود 500 میلیون تومان هزینه. پیشنهاد کردم که رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی هم تأسیس‌ کنند. سپس در اجتماع دانشجویان و معلمان، در مراسم سالگرد شهید مطهری شرکت کردیم. آقای [محمد] امامی‌ کاشانی خیرمقدم گفتند و من هم با سخنرانی مبسوطی در مورد مسئولیت‌ها و رسالت‌ها و نیازهای علمی طلاب و شرایط زمان صحبت کردم.[1]

عصر، [آقای حسین کمالی]، وزیر کار [و امور اجتماعی] و جمعی از مدیران آمدند. برای قدردانی از کارگران نمونه مراسمی داشتیم. آقای کمالی گزارش داد و من هم با ذکر خدمات کارگران و مشکلات موجود از جمله بیکاری و تأخیر پرداخت حقوق‌ها و اخراج کارگران موقت، صحبت کردم و راه علاج را ایجاد رونق اقتصادی با سرمایه‌گذاری و سازندگی معرفی نمودم.[2] به یازده کارگر نمونه، جایزه دادم؛[3] جایزه را وزارت کار تهیه کرده بود.

آقای [مسعود] کرباسیان، رئیس‌ کل گمرک و معاونان آمدند. گزارش‌هایی از ابتکارات‌شان دادند و گفتند که در ماه فروردین، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30 درصد صادرات کاهش داشته و لذا ممکن است، آمار را منتشر نکنند. گفت، کالاهای ترانزیت برای ایران درآمدی ندارد و کمک به اشتغال ندارد و آسیب به زیربنای راه‌ها و محیط زیست هم وارد می‌کند.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات] آمد و جریان حادثه فرزندش را توضیح داد. هنوز در زندان است. دادگاه می‌ترسد، اگر آزاد بکنند، علیه او جوسازی کنند؛ با اینکه ثابت شده که دفاع کرده است و احتمال اهداف سیاسی هم وجود دارد و گفت، مصمم است در انتخابات نامزد شود و فکر می‌کند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

از سوی رهبری، بیانیه‌ای با دستور مبارزه با فساد مالی، خطاب به سه قوه صادر شده است[4] و امروز در سفر به استان گیلان هم در سخنرانی برآن تأکید کردند. بعضی‌ها معتقدند، اثر منفی بر سرمایه‌گذاری و رونق اقتصاد و اشتغال دارد.

شورش‌ها و ناآرامی‌ها در اندونزی و فیلیپین، امروز هم ادامه داشت. فضاپیمای سایوز روسیه، یک جهانگرد شخصی را با هزینه 20 میلیون دلاری، برای اولین بار به ایستگاه بین‌المللی برده است.

[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انتظار داریم که دانشجویان، طلبه‌ها و محققین آینده، خودشان را به اطلاعات و ابزار روز مسلح کنند و با سیاست‌های بسیار پیچیده امروز دنیا آشنا شوند. بدانند که با انقلاب‌های ملت‌ها چگونه برخورد کنند. شیوه‌های استعماری را که فوق‌العاده جدید است، بشناسند. اگر شهید مطهری برای ما الگوست، متناسب با آن زمان، انصافاً بسیار مترقی حرکت کردند. امروز روحیه همان مجاهدت‌ها، با تفاوت‌هایی باقی است که همه ما باید مسلح شویم و عمل کنیم. ان‌شاءالله مدرسه عالی شهید مطهری، یکی از مراکز پرورش نیروهای مدافع اسلام و انقلاب و فرهنگ ناب اهل بیت (ع) باشد.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

[3] – کارگران نمونه عبارت بودند از: آقایان مصطفی بختیاری، از کارخانه میثاق کرج، مجید آقاجانی، تراکتورسازی تبریز، بهنام فیلی‌زاده، کارخانجات مخابراتی شیراز، ابراهیم باختر، کشاورزی اردبیل، مهدی میرحسینی، پارنیای خراسان، حسن عسکری، کاشی تکسرام اصفهان، محمدرفیع سیدی، ماشین‌سازی شمال، محمدنظیف شریفی، سقزسازی کردستان، محمدباقر میرحسینی، کابل‌های مخابراتی یزد، عین‌الله جوانمرد، تراکتورسازی ارومیه و حسن حیدرزاده، کیان‌تایر تهران.

خاطرات هاشمی ۱۰ اردیبهشت سال ۸۰ |[4] – رهبر معظم انقلاب، در روز دهم اردیبهشت سال 1380 فرمان هشت ماده‌ای را که بعدها به منشور مبارزه با مفاسد اقتصادی معروف شد، صادر کردند. صدور این فرمان، پیامدهای زیادی در سطح قوای سه‌گانه و نیز از جمله تشکل‌ها و گروه‌ها داشت. تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از این جمله است. با اینکه تقریباً تمام‌کارهای انجام‌شده توسط قوا، جنبه تشریفاتی داشت و تغییر چندانی در سطح مبارزه با مفسدین ایجاد نشد، اما مبارزه با مفاسد اقتصادی را به یکی از مطالبات گروه‌ها و بالاخص تشکل‌های دانشجویی تبدیل کرد. در مقدمه این فرمان، آیت‌الله خامنه‌ای به تبیین اهداف نهایی حکومت اسلامی پرداختند و دو هدف «خدمت به مردم» و «برافراشتن پرچم عدالت اسلامی» را از اهداف نظام جمهوری اسلامی برشمردند که نباید دچار غفلت شوند. در مقدمه این بیانیه آمده است: «امروز کشور ما تشنه فعالیت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است و این همه، به فضایی نیازمند است که در آن سرمایه‌گذار، صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده کار، و همه قشرها از صحت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند… اگر دست مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود و اگر امتیازطلبان و زیاده‌خواهان پُرمدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایه‌گذار و تولیدکننده و اشتغال‌طلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد.» مقام معظم رهبری در این فرمان خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گرهگشا در این باره را مستلزم اقدام همه جانبه، بوسیله قوای سه گانه، مخصوصاً دو قوه مجریه و قضاییه دانستند… قوه قضاییه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما