شناسهٔ خبر: 66415462 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخرین اخبار از قیام جهانی دانشجویان

آمار بازداشت اتوبوسی دانشجویان در آمریکا به ۱۰۰۰ نفر رسید/ تشکل‌های دانشجویی همچنان پای حمایت از آزادی‌خواهان جهان ایستاده‌اند

پلیس آمریکا موج جدید سرکوب را علیه دانشجویان حامی فلسطین در سراسر دانشگاه‌های این کشور آغاز کرده و تاکنون بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در حالی که بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی با بیش از ۳۴ هزار شهید می‌گذرد، دانشجویان آمریکا گامی جدی و جدید در مسیر تحقق صلح و پایان نسل‌کشی در نوار غزه برداشته‌اند. این روزها، موج اعتراضی بیداری انسانی در غرب به ویژه دانشگاه‌های آمریکا به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شده‌است.

 

تحصن و اعتراض دانشگاهیان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های آمریکا از این نسل‌کشی، در سراسر دنیا ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌ها فقط در آمریکا چیزی نزدیک به ۱۰۰۰ دانشجو و استاد از سوی نیرو‌های مسلح این کشور و در محوطه دانشگاه دستگیر شده‌اند.

 

البته رسانه‌ها آنچنان که سزاوار این قیام جهانی است به آن نپرداخته و اگر خبری هم منتشر می‌شود، از سر ناچاری و فشار افکار همومی و رسانه‌های اجتماعی است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی اعتراف کرد که «آمارهای ما حاکی از آن است که حداقل ۹۰۰ تظاهرکننده در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا در ۱۰ روز گذشته دستگیر شده‌اند.»

  • حجم بالای دانشجویان معترض در دانشگاه ورجینیای آمریکا و مقابله پلیس برای پراکنده کردن دانشجویان
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2263311" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1143508/2263311?width=400&height=300"></script></div>
 

بنابر آخرین اخبار منتشر شده؛ تحصن دانشجویان آمریکایی در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین همچنان در حال گسترش است. این تحصن در حالی ادامه دارد که مقامات و پلیس آمریکا همچنان بر سرکوب تحصن و بازداشت معترضان تاکید دارند.

  • استفاده از گازهای اشک آور در محوطه دانشگاه آستین برای پراکنده کردن دانشجویان معترض
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2263310" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1143508/2263310?width=400&height=300"></script></div>
 

تظاهرات بی‌سابقه دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان، یادآور مخالفت همین طیف با جنگ ویتنام است.

از جمله وجه اشتراک آنها، خاستگاه مشترک این جنبش‌های اعتراضی است. اعتراض دانشجویان به کمک مالی و نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه حدود دو هفته پیش از دانشگاه کلمبیا آغاز شد؛ دانشگاهی که در دهه ۱۹۶۰، آغازگر موج اعتراضی و البته تأثیرگذار علیه جنگ آمریکا در ویتنام بود.

 

در ایران نیز برای پنجمین روز متوالی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور در صحن دانشگاه تجمع کرده و حمایت خود را از دانشجویان آزادی‌خواه جهان اعلام کردند.

  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی

 

دانشجویان دهه ۱۹۶۰ به دلیل بلوغ آرمان‌گرایی و نیز تعهد به مسائلی فراتر از منافع شخصی خود، تحول‌هایی پدید آوردند که هنوز هم با وجود گذشت بیش از نیم قرن آثارش در آمریکا به چشم می‌خورد.

 

  •  دوره کردن دانشجویان معترض به جنگ در دانشگاه تگزاس برای بازداشت های خشونت آمیز
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2263309" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1143508/2263309?width=400&height=300"></script></div>

جنبش‌های دانشجویی در آمریکا که از دهه ۱۹۶۰ به راه افتاد و به تدریج به بلوغ سیاسی رسید، در جریان مداخله‌جویی‌های نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان از جمله در ویتنام به ویژه خاورمیانه نیز بارها خود را نشان داده‌است.

به عنوان نمونه طی بیش از ۲ دهه اخیر، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا در اعتراض به حضور و دخالت‌های نظامی آمریکا در عراق، افغانستان و لیبی دست به تظاهرات زده‌اند.

 

قیام دانشجویان ادامه دارد

دانشجویان ایرانی در تمامی دانشگاه‌های تهران بزرگ برای اعلام حمایت از این بیداری جهانی به میدان آمدند. علاوه بر این، دانشجویان کشورهای منطقه نیز به فریاد آزادی‌خواهی جهانی پاسخ داده و در صحنه حاضر شدند.

 

دانشجوی عراقی حاضر در تجمع دانشجویی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: صهیونیست‌ها در ریختن خون کودکان و زنان فلسطینی جنایت را از حد گذرانده‌اند. تمام آزاد مردان جهان،  تمام گروه‌های دانشجویی و دانشگاه‌‌ها را به حمایت از موضوع انسانی فلسطین فرا می‌خوانیم. رژیم صهیونیستی جنایات خود را به اوج رسانده است و در ریختن خون کودکان و زنان فلسطینی جنایت را از حد گذرانده است. دانشگاه‌های اسلامی باید به میدان بیایند و این بارقه‌ای که در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی شکل گرفته، ادامه دهند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2263317" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1143508/2263317?width=400&height=300"></script></div>
 
  • تجمع حمایتی و اعلام همبستگی دانشجویان دانشگاه‌های زنجان در حمایت از غزه و دانشجویان آزادی‌خواه جهان
 
*بیشتر بخوانید: خیزش جهانی دانشجویان علیه اشغالگران / دانشجویان حامی فلسطین در اروپا و آمریکا تهدید می‌شوند
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2263316" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1143508/2263316?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما