شناسهٔ خبر: 66402710 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش‌ها به صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی؛ «از افسانه بزرگ فوتسال تا مردی که به اندازه یک دولت کار کرد و مربی که تاریخ ساخت» /گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – تیم ملی فوتسال افغانستان در ادامه‌ی شگفتی‌سازی خود، دیروز به با شکست تیم ملی فوتسال قیرغیزستان، برای اولین‌بار به جام جهانی فوتسال صعود کرد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، فدراسیون فوتبال افغانستان صعود تیم فوتسال این کشور را«بزرگ افتخار ورزشی تاریخ افغانستان» خوانده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) پس از صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی، این صعود را «افسانه‌ای» توصیف کرد.

فیفا در گزارش خود نوشت، افغانستان که در آغاز این ماه و رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا در سطح قاره ناشناخته بود، «یکی از افسانه‌های بزرگ فوتسال» را با رسیدن به جام جهانی، نوشت.

تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین‌بار به جام فوتسال ملت‌های آسیا صعود کرد، تا مرحله‌ی یک هشتم نهایی این رقابت‌ها به پیش رفت، اما در این مرحله در مقابل تاجیکستان شکست خورد و از ادامه‌ی رقابت بازماند.

اما با صعود ازبیکستان به مرحله‌ی نیمه‌نهایی جام فوتسال ملت‌های آسیا، زمینه برای حضور یک تیم دیگر از طریق رقابت‌های «پلی‌آف» از آسیا به جام جهانی فراهم شد.

افغانستان در رقابت‌های «پلی‌آف» تیم‌های قدرتمند عراق و قیرغیزستان را از پیش‌رو برداشت و با «تاریخ‌سازی» به جام جهانی فوتسال صعود کرد.

«ما می توانیم اگر بگذارند»

صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی، با واکنش های گسترده شهروندان این کشور همراه شد و شهروندان در شماری از شهرها، به خیابان ها آمدند و خوشحالی خود را در خیابان فریاد زدند.

بسیاری از شهروندان افغانستان، صعود تیم فوتسال این کشور به جام جهانی را نشانه ای از استعداد، توانایی و سخت کوشی جوانان این کشور دانستند و با اشاره به وضعیت نابسامان این کشور و چهار دهه جنگ و اینکه بسیاری از اعضای تیم ملی فوتسال در آوارگی و بی وطنی زندگی می کنند، نوشتند که «ما می توانیم، اگر بگذارند!».

مقام های پیشین حکومت افغانستان نیز به صورت گسترده به این پیروزی واکنش نشان داده اند و آن را نشان توانایی و استعداد ذاتی جوانان این تیم دانستند.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نوشته است که ملی پوشان فوتسال افغانستان «از دل خاک کهسار» برخاستند و با «عزم پولادین» به میدان نبرد رفتند.

او افزوده است: «نه حامی داشتند و نه یار و یاوری، تنها توپ و میدان و دعاى مادران شان یاری‌شان می‌کرد. آنها برای افتخار افغانستان جنگیدند، برای پرچمی که سه رنگش، نماد امید و آزادی بود.»

جنرال مراد علی مراد، رئیس پیشین ستاد ارتش افغانستان، گفته است: «اعضای ‏تیم ملی فوتسال، از قشر محروم و تحت ستم افغانستان است که باوجود محدودیت و تعصبات، با همت بلند توانستند به جام جهانی راه یابند، تاباشد در سکوی جهانی؛ موجب سرور و سربلندی بیشتر ملت افغانستان شوند.»

جبهه آزادی افغانستان در پیام خود نوشته است: «صعود قهرمانان افغانستان به جام جهانی در حالی‌که حمایت دولتی ندارند و جوانان تیم ملی در بی‌وطنی‌ و آوارگی به‌سر می‌برند، نشانه عزم راسخ، سخت‌کوشی و اراده پولادین این تیم درخشان و تاریخ ساز است. این پیروزی شیرین و امید‌بخش نشان داد که با اراده، سخت کوشی و شجاعت عبور از هر دشواری و سختی ممکن است.»

«مردی که به اندازه یک دولت کار کرد»

شهروندان افغانستان پس از صعود تیم ملی فوتسال این کشور به جام جهانی، از سرپرست این تیم و حامی مالی آن، نصیر صداقت، نیز ستایش و قدردانی کردند.

شهروندان افغانستان با اشاره به اینکه این کشور اکنون در حالت «بی دولتی» بسر می برند، نوشتند که آقای صداقت به اندازه یک دولت از تیم ملی فوتسال حمایت کرده است.

فرهاد دریا، هنرمند سرشناس افغانستان نوشته است که «تیم ما جز کمک خدا و حمایت مالی آقای نصیر صداقت  نه امکانات داشت و نه بودجه؛ فقط با عرق‌ریزی و اعتماد به نفس و اراده‌ی بزرگ، این پیروزی را به چنگ آوردند.»

وحید پیمان، از خبرنگاران مطرح افغانستان نوشته است: «پیروزی‌های اخیر تیم ملی فوتسال افغانستان یک زاویه پنهان هم دارد. مردی به اسم نصیر صداقت حمایت مالی این تیم را ماه‌هاست بر عهده دارد. او چندین اردوی تدارکاتی برای تیم ملی برگزار کرد. با مربی ایرانی قرارداد بست. تیم ملی را از مدیریت دولتی خارج کرد و سالون های ورزشی را نیز در اختیار تمرینات تیم ملی افغانستان در ایران گذاشت. او همچنان چندین بازی دوستانه تیم ملی فوتسال افغانستان را حمایت مالی کرد.»

جمشید امیری، از کاربران شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «راه‌یابی فوتسال به جام جهانی یک رویداد کلان در تاریخ ورزش افغانستان است. این اتفاق بدون حمایت و پشتیبانی تجار وطن‌دوست و خیر ممکن نبود. نصیر صداقت، مدیر و اسپانسر تیم فوتسال در این موفقیت تاریخی نقش برازنده داشته است. مردم افغانستان قدردان وی و همۀ آن‌هایی هستند که بدون هیچ چشم‌داشت شخصی و سیاسی به حمایت از ورزش و ورزشکاران کشور می‌پردازند.»

شهروندان افغانستان با اشاره به این مسئله، از تاجران کشور خواسته اند که در نبود حمایت دولتی، از ورزشکاران این کشور حمایت کنند تا آنان بتوانند در عرصه های بین المللی رقابت کنند.

«سپاسگزاری از مجید مرتضایی»

شهروندان افغانستان در واکنش های خود به صعود تیم ملی فوتسال این کشور به جام جهانی، از مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی این تیم نیز قدردانی و سپاس گزاری کرده اند.

بسیاری از شهروندان افغانستان در شبکه های اجتماعی نوشته اند که مجید مرتضایی با صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی، به یک «نام ماندگار» در تاریخ ورزش افغانستان تبدیل شد.

جمال سجادی، از شهروندان افغانستان در ایکس نوشته است: «مجید مرتضایی مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان به همه ثابت کرد که افغانستان نیز می‌ تواند پا به پای کشورهای طراز اول دنیا، بازی کند. یک خسته نباشید به این بچه محل قدیمی که افغانستان را به جام جهانی رساند.»

نعمت الله رحیمی، خبرنگار برجسته ورزشی افغانستان ضمن تحلیل تاکتیک ها و مهارت های مربیگری آقای مرتضایی برای رسیدن افغانستان به جام جهانی، نوشته است که «مرتضایی نامش را به نیکی در ذهن و خاطر علاقه‌مندان به ورزش و مردم افغانستان حک کرد. او شایسته‌ی تقدیر است.»

«برای مردم افغانستان خوشحالیم»

بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از پیروزی برابر قیرغیزستان و صعود به جام جهانی، این پیروزی را مدیون دعا و حمایت مردم افغانستان دانستند و اذعان کردند که برای خوشحالی مردم خود خوشحال هستند.

مهدی نوروزی، کاپیتان تیم ملی فوتسال افغانستان گفته که من برای مردمم خوشحالم که چهل سال است با جنگ و سیاست درگیر هستند و امروز برای ساعتی خوشحال هستند و جشن می گیرند. او تأکید کرد که من از رفتن به جام جهانی خوشحال نیستم، از اینکه مردمم خوشحال شده اند، خوشحالم.

مهران غلامی، مهاجر تیزپای تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به جام جهانی گفت که «وظیفه ما است که مردم را خوشحال کنیم.»

مجید مرتضایی، سرمربی تیم فوتسال افغانستان پس از صعود به جام جهانی، خطاب به مردم افغانستان گفت: میدانید؟ بچه های شما مثل سربازان جنگیدند.»

مرتضایی و شاگردانش حالا، در افغانستان تاریخ سازی کرده اند و بزرگترین رویداد ورزشی تاریخ این کشور را رقم زده اند و افغانستان در میان 24 تیم برتر جهان قرار داده اند.

اکنون بسیاری از مردم می گویند که مهم نیست که در جام جهانی چه اتفاقی می افتد و تیم فوتسال تا کجا پیش می روند، همینکه آنها بدون هیچ حمایت دولتی و تنها با عزم و اراده شخصی تا اینجا رسیده اند، «برای ما قهرمان هستند.»

نظر شما