شناسهٔ خبر: 66402695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بحران املاک در اسرائیل؛ «کاهش شدید معاملات ملکی در مناطق نزدیک به غزه، لبنان و بلندی‌های جولان»

صاحب‌خبر -

شفقنا-جنگ مستمر اسرائیل طی بیش از هفت ماه گذشته علیه نوار غزه و همچنین درگیری با حزب‌الله لبنان، شهرها و مناطق زیادی را از نقشه تقاضای خرید در بازار املاک اسرائیل پاک کرده است چرا که با وجود تلاش و تشویق شرکت‌های املاک و اطمینان‌بخشی مسئولان، اسرائیلی‌ها تمایلی به خرید ملک و سکونت در مناطق اطراف نوار غزه در جنوب و شهرهای شمالی در مرز با لبنان و همچنین شهرک‌های واقع در بلندی‌های جولان اشغالی ندارند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، تجزیه و تحلیل شرکت Madlan (شرکت متخصص در ساخت و فروش املاک در اسرائیل) از رکود در تقاضا برای املاک و مستغلات در مناطق جنوبی و شمالی اسرائیل حکایت دارد  اما به نظر می‌رسد که این رکود در شمال شدیدتر است،.

«تال کوپل»، مدیر عامل شرکت Madlan در گفت‌وگو با یدیعوت آحارونوت اظهار داشت:« جنگ منجر به وضعیت بی‌سابقه‌ای شده است به طوری که شهرهایی به طور کامل از نقشه تقاضا محو شدند، هر چه شهرک‌سازی به مرز نزدیک‌تر می‌شد. تهدید و عدم اطمینان نسبت به آینده بیشتر می‌شود؛ امری که نه تنها بر حجم معاملات، بلکه بر ارزش املاک نیز تأثیر می‌گذارد.»

بر اساس تحلیل «Madlan » برای روزنامه یدیعوت آحارونوت، مناطق شمالی شاهد 58 معامله ملکی در سه ماهه آخر سال گذشته در مقایسه با 441 معامله در مدت مشابه در سال 2022 بوده است. در شهرک کریات شمونه در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی فلسطین در نزدیکی مرز با لبنان، تنها دو معامله در سه ماهه پایانی سال گذشته به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 97.7 درصد کاهش داشته است. در شهرک شلومی (شمال)، تنها دو معامله در مقایسه با 24 معامله در سه ماهه آخر سال 2022 ثبت شد که 91.6 درصد کاهش داشت.

در شهر صفد در شمال جلیل، در سه ماهه پایانی سال گذشته 29 معامله به ثبت رسیده است که در مقایسه با 222 معامله در مدت مشابه سال 2022، 86.9 درصد کاهش داشته است همچنین شهرک کتسرین در جنوب جولان، تنها یک معامله در سه ماهه آخر سال 2023 ثبت کرد که در مقایسه با 49 تراکنش در سه ماهه آخر سال 2022، کاهش 97.9 درصدی داشته است.

در مناطق جنوبی که به عنوان «غلاف غزه »(حومه غزه) شناخته می‌شود، در سه ماه آخر سال 2023، 287 معامله در مقایسه با 1342 معامله در مدت مشابه سال گذشته انجام شد. به عنوان مثال، 11 معامله در سدروت، در شمال نوار غزه، در مقایسه با 143 معامله در دوره مشابه سال 2022 ثبت شد که بر اساس این تحلیل، 92.3 درصد کاهش داشت.

در عسقلان 195 معامله در مقایسه با 839 معامله در سه ماهه آخر سال 2022 ثبت شد که 76.7 درصد کاهش داشت. شهرک اوفاکیم در صحرای نقب 68 معامله ثبت کرد که در مقایسه با 173 معامله سال گذشته 60.6 درصد کاهش داشت. در شهرک «نتیوت» در شرق نوار غزه، 74 معامله در مقایسه با 171 معامله سال گذشته ثبت شد که 56.7 درصد کاهش داشت.

با توجه به ابهامات شدید در مورد وضعیت امنیتی، بازار املاک و مستغلات به ویژه در مناطق شمالی که شهرهای مرزی بدون تعیین تاریخ نهایی از ساکنان خود تخلیه و به شهر ارواح تبدیل شده اند، آسیب جدی دیده است.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما