شناسهٔ خبر: 66395635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

به نقل از دیگران؛

«مسجد هدایت» یا بنایی برای اختلاف

نامه نیوز -  مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر تهران برای آنکه در ماجرای ساخت مسجد قیطریه به مردم معترض دهن‌کجی کرده باشد، گفته است:

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر تهران برای آنکه در ماجرای ساخت مسجد قیطریه به مردم معترض دهن‌کجی کرده باشد، گفته است: «باید در تمام پارک‌ها نمازخانه و مسجد بسازیم!» درست به مانند علیرضا زاکانی شهردار تهران که با همین لحن با مردم حرف زد.

اول: تا الان کدام پارک را میشناسید که در آن نمازخانه وجود نداشته باشد؟ 

دوم: فرض کنید یک پارک و یک مسجد در فاصله‌ای کوتاه در کنار هم قرار دارند، آیا دوباره در همان پارک؛ مسجد و نمازخانه می‌سازیم؟ مگر نه اینکه نماز و نمازخواندن نمادی است از اتحاد برای مسلمین؟ تعدد این نمازخانه‌ها باعث اتحاد بیشتر مسلمانان است یا افتراق میان آنها؟ 

سوم: حتما مسجد ساختن خوب است. دستکم مطمئن میشویم بودجه‌های شهرداری در کجا هزینه میشود. اما لطفا مسجد بسازید نه پاساژ. آنچه شهرداری مجوزساختش را می‌دهد، مسجد نیست. یک سری مغازه و محل کسب درآمد است که درکنارش نمازخانه‌ای هم برپاست.  

سال 96 کار واگذاری امتیازها برای ساخت پاساژ به نام مسجد، آنقدر بالا گرفت که حتی صدای روحانیت سنتی نظیر آیت الله مکارم شیرازی و قرائتی هم بلند شد. آیت الله مکارم گفته بود:‌ «باید جلوی تبدیل‌شدن مساجد به مراکز تجاری را گرفت و با این امر مخالفت جدی شود.»

روزنامه شرق در همان سال گزارشی منتشر کرد از «مساجدی که تبدیل به پاساژ شدند». در آن گزارش به مساجدی همچون مسجد ساخته شده در ولنجک اشاره شد که مردم آن را بیشتر با عنوان پاساژ میشناختند تا مسجد. 

این همان زمانی بود که محمدباقر قالیباف شهردار مورد علاقه اصولگرایان؛ آخرین روزهای حضورش در شهرداری را سپری می‌کرد و در یک کنفرانس خبری گفته بود: «400 مکان برای احداث مساجد واگذار شده و نزدیک به 180 مسجد ساخته شده است. مسجد یک کار مردمی است و شهرداری نیز در این زمینه برای واگذاری پروانه و زمین به مردم کمک کرده است.»

چهارم: رئیس شورای شهرتهران از قضای روزگار برادری دارد با نام «مصطفی» که در اخلاق، جوانمردی و دیانت یکه تاز دوران بود. در خاطرات مصطفی چمران هست که او با اشتیاقی فراوان از محفل کوچک تفسیر قرآن آیت الله طالقانی، در مسجد هدایت تهران یاد می‌کند.

با این تفاسیر است که باید خدمت رئیس شورای شهر تهران گفت: «اگر می خواهید «مسجد هدایت» بسازید، حتما آن را بسازید که محل اجتماعی مردمی خواهد بود. اما اگر بنایی برای اختلاف میان ملت می‌سازید، دست به این کار نزنید که سابقه آن از صدراسلام روشن است. »

 

منبع: امتداد / داوود حشمتی

نظر شما