شناسهٔ خبر: 66387328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خلیج فارس،اقتدار ملی، حسن همجواری

"خلیج فارس" به عنوان یک هویت ملی در پهنه جغرافیای جهان برای ایران محسوب می شود. حساسیت این موضوع به قدری است که برخی کشورهای عربی به تحریک و پشتوانه دیگر مغرضان اقدام به جعل نام برای آن کرده اند تا بتوانند از قبل آن اعتباری کسب کنند؛ هیچگاه چنین نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

"خلیج فارس" به عنوان یک هویت ملی در پهنه جغرافیای جهان برای ایران محسوب می شود. حساسیت این موضوع به قدری است که برخی کشورهای عربی به تحریک و پشتوانه دیگر مغرضان اقدام به جعل نام برای آن کرده اند تا بتوانند از قبل آن اعتباری کسب کنند؛ هیچگاه چنین نخواهد شد.
اینکه کشورمان طی سالیان گذشته درمورد دفاع از نام و هویت خلیج فارس تا چه اندازه در ابعاد حقوقی و رسانه ای موفق بوده امری نسبی است و نتایج آن را نمی توان براساس آمار و ارقام ارائه کرد. اما آنچه می تواند در مقطع کنونی مورد توجه قرار گیرد، توجه به مفاهیمی ورای جدال های تبلیغاتی و رسانه ای است.
روابط کشورهای جنوبی خلیج فارس با ایران همواره تابع مسائل مختلف بوده است از یک سو تغییر نظم سیاسی و امنیتی در منطقه سبب شده تا این کشورها از رویه های سنتی خود که صرفاً وابستگی نظامی و حمایتی به نیروهای خارجی داشتند، با تغییر و اصلاح رویه و درک مناسب از شرایط جهانی بتوانند به عنوان قدرت های اثرگذار در امورات جهانی تلقی شوند.
به سبب نگرش کشورمان که البته برآمده از شرایطی است که در عرصه منطقه ای و جهانی با آن مواجهیم، مفهوم اقتدار را در ابعاد سخت آن مورد توجه قرار می گیرد. درحالی که امروزه میزان اثرگذاری و نفوذ در قدرت نرم برای کشورها بسیار مفیدتر و کم هزینه تر می باشد.
ضمن اینکه بهره گیری از توان دیپلماسی در میان همسایگان جنوبی خلیج فارس موجب گسترش ابعاد تعاملات سازنده آنها در عرصه بین الملل گردیده است. به همین جهت توانسته اند بسیاری از تهدیدات را با هم افزایی منطقه ای و جهانی از بین ببرند و فرصت های موجود را به بهترین نحو استفاده کنند.
لذا اگر برای مفهوم اقتدار مولفه های گوناگونی را برشمریم قطعاً همسایگان عرب ما بسیاری از آنها را کسب و گوی سبقت را ازما ربوده اند.
اما این موضوع نمی تواند موجب خدشه به ماهیت تاریخی و فرهنگی خلیج فارس گردد. لذا برای جلوگیری از چنین موضوعی باید بر مفهوم اقتدار در دو مسیر مجزا تاکید داشته باشیم. ابتدا اینکه باید به این باور برسیم که میزان اثرگذاری ما در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، وابستگی شدیدی به حوزه اقتصادی دارد. به عبارتی با توفیق در امور اقتصادی می توانیم با فراق بال بیشتری در حوزه های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی عمل کنیم.
دوم اینکه می بایست برای پرهیز از شیطنت ها و عداوت هایی همچون جعل نام خلیج فارس و یا تصاحب میراث تاریخی و تمدنی و فرهنگی کشورمان از سوی همسایگان، سطح روابط و تعاملات را برپایه حسن همجواری با آنها ارتقا بخشیم.
چرا که تنها در تعاملات سازنده با همسایگان می توانیم درمورد برخی از اقدامات آنها اعتراض داشته باشیم و برپایه روابط دوستانه متقابل مانع از کارشکنی های احتمالی گردیم. درغیر این صورت اگر روابط و سطح تعاملات با همسایگان پائین و سرد و یا در حالت تعلیق و بدتر ازهمه دشمنی باشد، قطعاً فرصت و انگیزه های بیشتری برای اقداماتی همچون جعل نام خلیج فارس فراهم می گردد و امکان اثرگذاری ما بر آن کمتر خواهد شد.
شکی در جاودان بودن نام "خلیج فارس" و عجین بودن آن با هویت ملی ایران وجود ندارد، اما آنچه مهم است درک ما از شرایط و بهره گیری از توان و پتانسیل های موجود برای ارتقای این جایگاه و جلوگیری از کارشکنی های احتمالی است.

نظر شما