شناسهٔ خبر: 66379907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۶ ماه حبس در انتظار کارفرمایان دارای کارگر غیر ایرانی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان با تاکید بر بهره‌گیری از توان نیرو‌های ایرانی گفت: بر اساس قانون برای کارفرمایانی که از اتباع غیرقانونی استفاده کنند؛ ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمود اسپانلو در دیدار با جمعی از جامعه کارگری و کارفرمایان گلستان اظهار کرد: حمایت از کارگران رابطه مستقیم با فعالیت اشتغال و تولید دارد و در این قسمت هم در ستاد اقتصاد مقاومتی استان برای کمک به واحد‌های تولیدی از کارفرمایان حمایت می‌کنیم تا منجر به حفظ و پایداری اشتغال کارگران شود.

وی درباره به کارگیری اتباع خارجی غیرقانونی در کارگاه‌ها هم گفت: بر اساس قانون برای کارفرمایانی که از اتباع غیرقانونی استفاده کنند؛ از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس در نظر گرفته شده است.

اسپانلو ادامه داد:از این پس ماموریت جدید معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز استان، پیگیری موضوعات مربوط به حقوق کارگری و کارفرمایی است و همه جامعه کارگری استان می‌توانند از امروز برای بیان مشکلات و درخواست ها‌ی حقوق و قضایی خود به این معاونت مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این که قطعا مشکلات مربوط به حوزه کارگری را رصد می‌کنیم گفت: مشکلات بخش کارگری و کارفرمایی مربوط به حقوق عمومی و از وظایف ماست و تلاش می‌کنیم خدمات ارزنده‌ای به قشر ارزشمند کارگر در استان ارائه کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به این که بر اساس قانون بازرسان قانون کار در ماده ۱۰۱ قانون کار جزو ضابطین دادگستری هستند؛ افزود: دوره‌های آموزشی ویژه برای این ضابطین برگزار و کارت ضابط برای آنان صادر می‌کنیم تا در این حوزه نظارت‌ها گسترده‌تر شود.

اسپانلو درباره تمکین نکردن برخی کارفرمایان به آرای صادر شده در مراجع قانونی هم گفت: عدم اجرای این آرا ضمانت اجرای کیفری دارد و کارفرمایانی که از اجرای به موقع آرای هیئت‌های حل اختلاف و آرای قطعی و لازم الاجرای مراجع حل اختلاف جلوگیری کنند علاوه بر اجرای آرا به جریمه نقدی از ۲۰ تا ۲۰۰ برابر حداقل مزد روزانه کارگر محکوم می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان هم در این جلسه گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی یا وکیل در پرونده‌های خود دارند نیز، در رایزنی با کانوی وکلای قوه قضاییه، سهمیه ویژه برای وکلای معاضدتی، در نظر گرفته خواهد شد.

حیدر آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان، شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می‌یابد تا افراد به جای مراجعه به محاکم، اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحد‌های تولیدی است؛ افزود: این رویکرد هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است که در نتیجه آن فقط ر سال گذشته ۱۱۰ واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آن‌ها جلوگیری شد.

حیدر آسیابی ادامه داد: حفظ حدود ۳هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحد‌ها در گلستان است و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل کاهش ۱۵ درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم به علت رونق این واحد‌ها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.

وی گفت: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم‌ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.

نظر شما