شناسهٔ خبر: 66335359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

افتتاح یک مدرسه خیرساز ۱۸ کلاسه در قم

19 دی آنلاین: دبیرستان خیرساز حاج غلامرضا زیرک امروز پنجشنبه با حضور مسوولانی از وزارت آموزش‌وپرورش و قم در شهرک پردیسان این استان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -
مدیرکل نوسازی مدارس قم در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا، گفت: در اسفندماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه احداث مدرسه خیری ۱۸ کلاسه در شهرک پردیسان به همت خیر گرانقدر حاج حبیب‌الله زیرک منعقد شد.
احمدرضا اجتهادی افزود: عملیات اجرایی این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع و پس از تکمیل مراحل مختلف پروژه، این مجتمع آموزشی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جهت بهره‌برداری دانش‌آموزان شهرک پردیسان تحویل مجموعه آموزش و پرورش استان شد.
وی اضافه کرد: این پروژه در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با مجموع زیربنای ساختمانی سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و در قالب ۱۸ کلاس درس، ۱۱ اتاق اداری و جنبی، سه کارگاه و آزمایشگاه، نمازخانه‌ای به مساحت ۲۸۰ مترمربع، ساختمان نگهبانی، ساختمان سرویس بهداشتی و سرایداری، ۲ هزار و ۶۲۲ مترمربع محوطه‌سازی و حدود ۲۱۰ متر طول دیوار محوطه، فضای تجاری بر اساس آخرین استانداردها و ضوابط فنی روز طراحی و اجرا شده‌است.
وی ادامه داد: یک سالن ورزشی با زیر بنای ۶۱۵ مترمربع نیز در نظر گرفته شده که بر اساس طرح موجود، جانمایی این سالن به نحوی انجام پذیرفته که در ساعات آموزشی و فعالیت مدارس در خدمت دانش‌آموزان قرار گرفته و در دیگر ساعات برای بهره‌برداری ساکنان منطقه و مردم شهر با مدیریت آموزش و پرورش در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
اجتهادی همچنین گفت: بر اساس ظرفیت‌های قانونی موجود، در کلیه مدارس کشور این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیری، انجمن اولیا و مربیان مدارس و به منظور در آمدزایی و خودکفایی فضاهای آموزشی، رفع تنش‌های مربوط به تولید برق و با توجه به مبانی پدافند غیرعامل نسبت به تعبیه سامانه‌های تولید برق از انرژی پاک خورشیدی در پشت بام مدارس اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس با پیگیری‌های انجام شده و با پذیرش خیر محترم، در مجموعه آموزشی خیری زیرک، سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی خورشیدی با مجموع ۶۰ کیلو وات تعبیه شده که علاوه بر تولید برق در استان به‌صورت حدودی و با نرخ‌های مصوب سال ۱۴۰۲ مجموعا این سه سامانه ماهانه حدود ۲۷ میلیون تومان برای مدارس درآمد ایجاد خواهد نمود.
به گفته وی، این سامانه یاری‌گر مدیران مدارس در راستای خدمات آموزشی آن‌ها خواهد بود و بسیاری از مشکلات و نیازهای آن‌ها را در حوزه نگهداری از مدارس و کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت مستعد تحصیل پوشش خواهد داد.
مدیرکل نوسازی مدارس قم خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در این استان ساخته و به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: این تعداد فضای آموزشی شامل ۲۴۰ کلاس درس با زیربنای ۴۴ هزار و ۹۵۰ مترمربع است که در اختیار دانش‌آموزان استان قم قرار گرفته‌است.
وی اضافه کرد: سال گذشته کلنگ‌زنی پنج پروژه جدید نیز به انجام رسید که در حال ساخت است.

نظر شما