شناسهٔ خبر: 66328528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ گزارش «شرق» از مشکلات عرضه دارو/ بررسی «دنیای اقتصاد» درباره رابطه متغیرهای پولی و درآمدهای نفتی در ۱۴ کشور

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنارسانه، «شکست دارو یار؟» تیتر روزنامه شرق است که در گزارشی به طرح اصلاح یارانه دارو و مشکلات عرضه در بازار اشاره کرد. این روزنامه توضیح داد: «دولت برای پیشگیری از افزایش هزینه‌ها، طرح دارویار را استارت زد. با وجود اینکه قرار بود طرح دارویار کمک شایانی به سرعت تأمین دارو در کشور داشته باشد، اما عملا برعکس آن اتفاق افتاد؛ چراکه با وجود توافق‌های زیاد برای تحقق الزامات اجرائی طرح دارویار، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی (چهارهزارو 200 تومانی) با نرخ سامانه نیما را که برابر مبلغ ٤۲۹،۱۳۸ میلیارد ریال در سال ١٤٠١ و مبلغ ٢٤٨،٧١٥ میلیارد ریال در سال ١٤٠٢ بود، به بانک مرکزی پرداخت نکرده که باعث افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و در پی آن عدم تخصیص منظم ارز و تأمین نقدینگی مورد نیاز صنعت دارو با استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش شده است. برای نمونه، با استناد به اطلاعات موجود در سامانه تجارت در سه‌ماهه ابتدایی سال ١٤٠٢، تخصیص و تأمین ارز صرفا به مبلغ حدود ۷۰ میلیون دلار بوده که زمینه‌ساز کمبود‌های دارویی در ماه‌های بعدی بوده است.»

«کپسول نفتی مهار تورم» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است که در گزارشی به بررسی رابطه متغیرهای پولی و درآمدهای نفتی در ۱۴ کشور پرداخت. این روزنامه نوشت: «اختلاف مابین نرخ رشد نقدینگی و تورم در میان ۱۴کشور نفتی مورد بررسی طبق داده‌های مربوط به ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۷درصد ارزیابی می‌شود. طبق بررسی‌ها این اختلاف در کشورهای نفتی در سال‌هایی که درآمد نفتی بیشتر است، بیشتر می‌شود و برای مثال در ایران دهه۱۳۵۰ یا ۱۳۸۰ به بیش از ۱۰درصد می‌رسد. نکته جالب در این پژوهش این است که مکانیزم اثرگذاری افزایش نسبت واردات بر GDP به سمت تقاضای پول در کنار عرضه پول توجه دارد. بنابراین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وجود درآمدهای نفتی، فی‌نفسه عاملی برای وجود تورم نیست، بلکه به نظر می‌رسد که عدم توازن میان منابع و هزینه‌های دولت در قالب کسری بودجه که دلیل رشد طولانی‌مدت نقدینگی است، عاملی برای ایجاد تورم مزمن در کشورها است.»

د‌ر ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما