شناسهٔ خبر: 66251495 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در هجدهمین دوره ربوکاپ آزاد ایران چه گذشت؟

حرکت ربات‌های ایرانی به سمت هلند

ربوکاپ فرصتی برای محک زدن توانمندی تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در حوزه رباتیک و در گستره وسیع‌تر، هوش مصنوعی است. با وجود اینکه در این مسابقه، ربات‌های مختلفی حضور دارند اما بخش اصلی آن را باید رقابت ربات‌های انسان‌نما در بازی فوتبال دانست.

صاحب‌خبر -
حرکت ربات‌های ایرانی به سمت هلند

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: ربوکاپ فرصتی برای محک زدن توانمندی تیم‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در حوزه رباتیک و در گستره وسیع‌تر، هوش مصنوعی است. با وجود اینکه در این مسابقه، ربات‌های مختلفی حضور دارند اما بخش اصلی آن را باید رقابت ربات‌های انسان‌نما در بازی فوتبال دانست. ربات‌هایی که قرار است به حدی پیشرفته شوند که بتوانند در سال 2050 مقابل تیم قهرمان جام‌جهانی فوتبال بازی کنند. ربات‌هایی که رسیدن به آن نیازمند استفاده از فناوری‌های مختلف است. فناوری‌هایی که محل اصلی شکل‌گیری و ارتقای آنها هم ربوکاپ خواهد بود. مولفه اصلی دیگر درباره آن، این است که فرصت چندروزه‌ای که از طریق ربوکاپ برای فعالان عرصه رباتیک و هوش مصنوعی فراهم می‌شود، بستر را برای به‌روزرسانی و تجهیز هرچه بیشتر ربات‌های امداد و نجات، خودروهای خودران، مسیریاب و... هم فراهم می‌کند و از این رو برگزاری هرساله این مسابقات ربوکاپ، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است مسابقات ربوکاپ نقش تقویت‌کننده و جهش‌دهنده به آموزش‌های فناوری را دارد. او هوش مصنوعی و رباتیک را به‌عنوان یکی از پیش‌برنده‌های حوزه فناوری در جهان دانسته و می‌گوید پهپاد و سیستم‌های کنترل از راه دور در این راستا هستند. دکتر طهرانچی معتقد است در مسابقات ربوکاپ خلاقیت افراد به‌روز می‌شود و این مسابقات شبیه المپیاد‌های علمی است. بنابراین برگزاری این دوره از مسابقات نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در به‌روز کردن خلاقیت افراد داشته است. بر همین اساس هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران چهارشنبه 29 فروردین ماه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم‌وتحقیقات آغاز به کار و روز جمعه 31 فروردین ماه به کار خود پایان داد. این دوره از مسابقات با شعار «یادگیری؛ آینده روشن» به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد و کمیته ملی ربوکاپ ایران برگزار شد که بیش از 1800 شرکت‌کننده در قالب 316 تیم در 24 لیگ دانشجویی و دانش‌آموزی در آن رقابت کردند. آنطور که مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران به «فرهیختگان» گفته، این دوره از مسابقات نسبت به گذشته رشد 30 درصدی را شاهد بوده است.
در این گزارش در گفت‌وگو با مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران، جمشید صباغ‌زاده قائم‌مقام ریاست دانشگاه آزاد در واحد علوم‌وتحقیقات و حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درباره جزئیات برگزاری این دوره از مسابقات به گفت‌وگو نشسته‌ایم که از اینجا بخوانید.

نظر شما