شناسهٔ خبر: 66208326 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

عباس آقایی:

پرسپولیس نباید به موقعیت‌سوزی عادت کند

عباس آقایی بازیکن سال‌های نه‌چندان دور پرسپولیس که سابقه کار کردن با فراز کمالوند، سرمربی نفت را هم در کارنامه مربیگری خود دارد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات جالب توجهی اشاره کرد که خواندنش خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -
پرسپولیس نباید  به موقعیت‌سوزی عادت کند

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس امروز در یکی از بازی‌های سخت این فصل خود در ورزشگاه تختی آبادان به مصاف صنعت نفت خواهد رفت. شاگردان فراز کمالوند در آخرین بازی خانگی خود توانستند سپاهان را از پیش‌رو بردارند، اگرچه این اولین برد خانگی آنها در این فصل محسوب می‌شد اما زردپوشان به این باور رسیدند که توانایی شکست تیم‌های بزرگ را هم دارند. ضمن اینکه آنها در بازی رفت هم توانستند یک امتیاز از پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بگیرند. سرخپوشان برای حفظ فاصله یک امتیازی با صدر جدول و البته صدرنشینی 24 ساعته، در آبادان محکوم به برد هستند اما در آن سو نفتی‌ها برای بقا در لیگ دیگر فرصت از دست دادن امتیاز آن هم در خانه را ندارند. از این حیث این بازی برای هر دو تیم بسیار حیاتی و هیجا‌ن‌انگیز خواهد بود. عباس آقایی بازیکن سال‌های نه‌چندان دور پرسپولیس که سابقه کار کردن با فراز کمالوند، سرمربی نفت را هم در کارنامه مربیگری خود دارد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات جالب توجهی اشاره کرد که خواندنش خالی از لطف نیست.

پرسپولیس در روزهای حساس لیگ به آبادان رسید، این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازی خیلی سختی در انتظار پرسپولیس است از این جهت که صنعت نفت نیاز شدیدی به برد و حتی تک‌امتیاز این بازی دارد و برای رسیدن به خواسته‌اش شرایط را برای مهمان خود بسیار سخت خواهد کرد. آمدن فراز کمالوند انگیزه جدیدی را در تیم نفت ایجاد کرد که ثمره آن را در بازی این تیم با سپاهان دیدیم. بردی که اعتمادبه‌نفس این تیم را به نظر من برگرداند و حالا آنها به این باور رسیده‌اند که می‌توانند حتی پرسپولیس را هم شکست دهند.

شما به‌واسطه همکاری با فراز کمالوند شناخت خوبی از او دارید، به نظرتان تیمش را برای برد به مصاف پرسپولیس خواهد فرستاد؟
با شناختی که از کمالوند دارم نفتی‌ها قطعا برای گرفتن تک‌امتیاز به میدان خواهند آمد و یک بازی دفاعی را در دستور کار قرار خواهند داد. شاید بتوان گفت که کلا بازیکنان و تیم‌های جنوبی بازی تهاجمی را خیلی بهتر بازی می‌کنند اما بازی در یک نیمه در دستور کار آنها قرار خواهد داشت. در این شرایط فضا برای پرسپولیس خیلی تنگ خواهد شد و کار این تیم برای ایجاد موقعیت و گلزنی هم مسلما راحت نخواهد بود.

در چنین شرایطی فکر می‌کنید پرسپولیس دست پر از آبادان برگردد؟
پرسپولیس از جمله تیم‌هایی است که فوتبال شناور و روی زمین را خیلی خوب بازی می‌کند و با کارهای ترکیبی در هر مسابقه چند موقعیت مسلم گلزنی را ایجاد می‌کند. اما مشکل اصلی این تیم زدن ضربات نهایی است. سخت گل زدن در شرایطی که موقعیت گل زیادی ایجاد می‌کنید اتفاق خوبی برای یک تیم نیست و پرسپولیس نباید به این مساله عادت کند. در همین بازی امروز مطمئن باشید پرسپولیس خیلی سخت صاحب موقعیت خواهد شد منتها باید از تک‌تک فرصت‌هایش استفاده کند تا بتواند برنده از میدان خارج شود. مطمئن باشید اگر پرسپولیس در همان نیمه اول یک گل به صنعت نفت بزند در ادامه بازی موقعیت‌های بیشتری نصیبش خواهد شد چون نفتی‌ها چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت و مجبورند از زمین خود بیرون بیایند.

فکر می‌کنید پرسپولیس چرا مقابل ملوان مثل بازی‌های قبلش نبود؟
نباید انتظار داشته باشید که پرسپولیس مقابل هر حریفی کاملا سوار بازی باشد و موقعیت ایجاد کند. تیمی مثل ملوان در این فصل مقابل هر حریفی خطرناک بوده و برای برد به میدان رفته است. این تیم مهره‌های جوان و با تجربه خوبی دارد که خیلی با هم هماهنگ و منسجم هستند. جایگاه ملوان در جدول مسابقات به‌خوبی نشان‌دهنده کیفیت و قدرت این تیم است. ضمن اینکه نباید فراموش کنید ضعیف‌ترین تیم‌ها هم وقتی مقابل پرسپولیس و استقلال قرار می گیرند انگیزه‌شان چندبرابر شده و متفاوت با همه بازی‌ها ظاهر می‌شوند.

این روزها از مدیریت باشگاه پرسپولیس انتقاد می‌شود که که چرا با بازیکنان تیمش تمدید قرارداد نمی‌کند و او هم اعتقاد دارد بهترین زمان برای این کار تابستان است، به عقیده شما به عنوان کسی که سال‌ها بازیکن بوده‌اید چه زمانی برای مذاکره جهت تمدید قرارداد مناسب است؟
در فوتبال حرفه ای که مشخصا باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند قرارداد بازیکنی تمدید شود و نهایتا در نیم‌فصل آخر قرارداد او را تمدید می‌کنند مگر اینکه طرفین به هر دلیل نخواهند با یکدیگر ادامه دهند. در لیگ خودمان هم برخی باشگاه‌ها هستند که این مساله را خوب رعایت می‌کنند. در پرسپولیس هم شاید بهتر بود نهایتا نیم‌فصل قراردادها را با نفراتی که مدنظر داشتند تمدید می‌کردند؛ چرا که هر چه به پایان لیگ نزدیک‌تر می‌شویم تماس‌ها با بازیکنان برای انتقال‌شان بیشتر می‌شود. مخصوصا بازیکنان تاثیرگذار و نامدار لیگ که خواهان زیاد دارند. هرچند در این هفته معمولی‌ترین بازیکنان هم وقتی با پیشنهاد تمدید مواجه می‌شوند اعلام می‌کنند تا تابستان صبر کنید آن وقت می‌نشینیم صحبت می‌کنیم! در این میان برخی‌ها هم شیطنت کرده و با پیشنهادات هیجان‌انگیز به بازیکنان سعی می‌کنند آنها را هوایی کرده یا تمرکزشان را برهم بزنند. به‌خاطر همین می گویم اگر نیم‌فصل تمدیدی‌ها انجام می‌شد بهتر بود.

اینکه یکسری از قدیمی‌ها اعتقاد دارند بازیکن باید عاشق بازی در پرسپولیس باشد و خیلی نباید دنبال پول باشد را شما قبول دارید؟
بحث عشق و علاقه و تعصب به تیم یک طرف قضیه است و بحث آینده بازیکن و وضعیت معیشتی او طرف دیگر. شما در نظر بگیرید در این وضعیت اقتصادی جامعه که قیمت‌ها مدام تغییر کرده و بالا می‌رود بازیکن حق دارد برای قراردادی که می‌بندد ارزش قائل شود. بازیکن وقتی با پیشنهاد چهار برابر قرارداد فعلی‌اش مواجه می‌شود طبیعی است که وسوسه باشد. هر چقدر هم متعصب و عاشق پیراهن پرسپولیس باشد. بازیکن وقتی می‌بیند در تیم خودش قرار است خیلی کمتر بگیرد و آن را هم به موقع نگیرد مسلما با پیشنهاداتی که برخی تیم‌های متمول می‌دهند هوایی می‌شود. هوادار هم باید به این بازیکن حق بدهد؛ چرا که او باید فکر خانواده‌اش باشد. الان هم که می‌بینید در فصل نقل و انتقالات بعضی از باشگاه‌ها رقم‌های سنگینی را به برخی از بازیکنان پیشنهاد می‌دهند که رد کردن آنها راحت نیست.

نظر شما