شناسهٔ خبر: 66191103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

سناریوهای پیش روی اسرائیل/ تضمیمی شبیه به بند پنج ناتو؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر بین ایران و اسرائیل جنگی در بگیرد، بدعتی در تاریخ جنگ‌های دنیا محسوب می‌شود و مدیریتش بسیار سخت خواهد بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حمله ایران به اسرائیل می‌تواند آثاری در آینده سیاست‌های منطقه‌ای داشته باشد و ایجاد چند پرسش مهم؛ اینکه اسرائیل چه واکنشی خواهد داشت؟ آیا حمله خواهد کرد و در این صورت ایران چه واکنشی نشان می‌دهد؟ و اگر حمله‌ای در کار نباشد، رژیم صهیونیستی در ادامه چه سیاستی را پیش می‌گیرد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اسرائیل از شرایطی که پیش آمده سعی می‌کند برای پیشبرد یک سری اهداف راهبردی خودش استفاده کند و چون می‌داند متحدانش مخالف جنگ‌اند، سعی می‌کند امتیازاتی را در شرایط کنونی بگیرد. مثلا گرفتن تضمین نظامی از سوی آمریکا. اسرائیلی‌ها دنبال تضمینی شبیه به بند پنج ناتو هستند که حمله به خاکشان حمله به ناتو محسوب شود. از سوی دیگر می‌خواهند خطوط قرمز خودشان را از طریق آمریکا به ایران تحمیل کنند مانند عقب‌‌راندن حزب‌الله. آنها می‌خواهند یک عملیات سایبری دارای اثر ملموس را انجام دهند یا اقداماتی را در یک سری پایگاه‌های نظامی ایران صورت بدهند؛ اقداماتی که با هماهنگی رخ دهد تا تلفاتی نداشته باشد».

او ادامه داد: «در سمت دیگر هم ایران باور دارد باید توازن برقرار شود زیرا پاسخی که ایران داد توازن‌بخش بود و اگر اقدامی از سوی اسرائیل صورت بگیرد توازن برهم می‌خورد. اگر اسرائیل اقدامی جدی انجام دهد، جنگ از حالت مرحله‌ای خارج و به جنگی تمام‌عیار تبدیل می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اگر جنگی بین ایران و اسرائیل به وجود بیاید، همه کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد زیرا جنگ بین ایران و اسرائیل از طریق چند کشور انجام می‌شود و حتی ممکن است به آب‌های منطقه‌ای هم کشیده می‌شود. اگر بین ایران و اسرائیل جنگی در بگیرد، بدعتی در تاریخ جنگ‌های دنیا محسوب می‌شود و مدیریتش بسیار سخت خواهد بود. حمله ایران نشان داد هشدارهایی که مبنی بر مدیریت‌ناپذیر بودن جنگ با اسرائیل داده می‌شد، درست بود و همین موضوع باعث شده است کشورهایی که میانجی‌گری می‌کنند در عین حال که بعضا حتی دشمنی‌شان را با ایران اعلام کرده‌اند اما مخالف جنگ باشند».

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: «نکته مهمی که گفتنش لازم است آن است که باید از طرح مسائل چالشی و مبتنی بر از ایجاد جنگی تمام‌عیار پرهیز شود زیرا به آرامش جامعه لطمه می‌زند. من از روز اول گفتم که این دامی بود برای ایران زیرا اسرائیل می‌خواست ایران را به جنگی بی‌سابقه بکشاند. اسرائیل از هفت اکتبر فقط چند روز در عرصه بین‌المللی دست برتر را داشت. این رژیم کنوانسیون‌های مختلف را نقض کرد و تا زمانی که ایران حمله کرد در انزوای کامل بود و حالا شرایط مساعدتری را در عرصه بین‌المللی برای خود احساس می‌کنند».

برچسب‌ها:

نظر شما