شناسهٔ خبر: 66158998 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دنیا در یک دقیقه

تلاش آلمان برای قانونی کردن سقط جنین

با این‌که به ندرت عمل سقط جنین در آلمان با مجازات روبه‌رو می‌شود، اما این اتفاق قانونی نیست. کمیسیون مرتبط با دولت تلاش می‌کند این عمل را قانونی کند.

صاحب‌خبر -

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. ابتدا در آلمان، ماجراهای قانونی کردن سقط جنین را پی‌ می‌گیریم. در آمریکا به پرونده سیمپسون و اقدامات وکیل او درباره خاکسپاری می‌پردازیم و در آخر، چالش برنامه ترک سیگار را در بریتانیا بررسی می‌کنیم.

تلاش برای قانونی کردن سقط جنین در آلمان

با این‌که به ندرت عمل سقط جنین در آلمان با مجازات روبه‌رو می‌شود، اما این اتفاق قانونی نیست. کمیسیون مرتبط با دولت تلاش می‌کند این عمل را قانونی کند.

کمیسیون مرتبط با دولت تصمیم گرفته است ایده‌ای برای تغییر قانون ارائه دهد. در این طرح تلاش می‌شود در ۱۲ هفته ابتدایی بارداری سقط جنین عملی قانونی شمرده شود.

در حال حاضر در آلمان تنها در صورتی که بارداری ناشی از تجاوز باشد و یا جان و سلامت زن باردار در خطر باشد، عمل سقط جنین انجام می‌پذیرد.

خبری از اهدای مغز سیمپسون نیست و سوزانده می‌شود

وکیل او جی سیمپسون بازیکن سابق NFL ( فوتبال آمریکایی) می‌گوید برنامه‌ای برای اهدای مغز او به محققان ندارد و جسد او به طور کامل سوزانده می‌شود.

او جی سیمپسون هفته گذشته در ۷۶ سالگی درگذشت. او یکی از جنجالی‌‌ترین شخصیت‌‌های آمریکایی طی سال‌های گذشته بوده است؛ در دهه ۹۰ به قتل همسر سابق و دوست او متهم و سپس تبرئه و دوباره مسئول شناخته شد.

سپس بابت یک سرقت در لاس وگاس ۳۳ سال حبس گرفت. پس از درگذشت او گفته شد شاید مغز سیمپسون برای مطالعات پزشکی در زمینه ضربات سر در زمین‌های ورزشی به محققان سپرده شود که وکیلش آن را رد کرد.

معمای ۵۰ ساله قتل مرد شیرفروش حل می‌شود

هیرام راس گریام شیرفروش فلوریدایی بود که در سال ۱۹۶۸ پس از آن که کارش را انجام داد دیگر به خانه برنگشت. جسد او در اعماق جنگل‌ها پیدا شد. او به ضرب گلوله کشته شده بود.

پلیس نتوانسته بود قاتل یا قاتلان او را شناسایی کند. اما حالا سرنخ‌های جدیدی پیدا شده است هر چند که قاتل یا قاتلان مرده باشند! شاهدان نکاتی مطرح کرده اند؛ مکالمه با دو نفر پیش از کشته شدن.

یکی از آنها ویلیامز بوده که در سال ۲۰۱۶ درگذشته است. پلیس دو سال پیش سعی می‌کند پرونده را ببندد که با اظهارات همسر ویلیامز او را به عنوان یکی از قاتلان معرفی می‌کند. آنها در حال حاضر دنبال نفر دوم هستند.

اپل بازار تولید را به سامسونگ باخت

شرکت تحقیقاتی IDC می‌گوید در حال حاضر رتبه اول فروش گوشی‌های هوشمند در جهان متعلق است به سامسونگ. آنها می‌گویند بازار فروش این گو‌شی‌ها در سه ماهه اول سال ۱۰ درصد کاهش داشته است.

علت کاهش بازار فروش گوشی‌های هوشمند، رقابت شدید آندرویدی‌ها در تقابل با ای‌او‌اس است. اما شکست اپل در تقابل با سامسونگ دلیلی ندارد جز کاهش تولید و عرضه.

داده‌های IDC نشان می‌دهد اپل سال گذشته در همین دوره زمانی ۵۵ میلیون گوشی فروخت، در حالی که این عدد امسال به ۵۰ میلیون رسیده است.

لابی برای خروج از برنامه ترک دخانیات

یکی از خیریه‌های فعال در زمینه سرطان هشدار می‌دهد کارخانه‌های تولید سیگار و دخانیات در حال لابی برای کنار گذاشتن برنامه ترک سیگار دولت هستند.

برنامه ترک سیگار و منع دخانیات یکی از برنامه‌های اساسی کابینه سوناک بوده است. او تلاش می‌کند فروش سیگار به متولدین پس از سال ۲۰۰۹ را ممنوع کند. بریتانیا نخستین کشور ممنوع‌کننده سیگار می‌‌شود.

سیگار و دخانیات یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان در بریتانیا است. دولت سعی کرده با منع اساسی دخانیات این موضوع را مدیریت کند.

نظر شما