شناسهٔ خبر: 66042173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

توصیه رهبر‌معظم انقلاب به دانشجویان

نگاه سرافرازانه داشته باشید

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار ۲/۵‌ساعته‌اي با حدود ۳هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها، فردای بهتر از امروز را مقصود اصلی کشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به ارائه راهکارهای نو به نو برای تحقق این هدف اساسی و پیشرفت بدون عقبگرد مادی و معنوی کشور گفتند: تربیت عالم، تو

صاحب‌خبر -

 رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار ۲/۵‌ساعته‌اي با حدود ۳هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها، فردای بهتر از امروز را مقصود اصلی کشور و نظام خواندند و با فراخوان دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به ارائه راهکارهای نو به نو برای تحقق این هدف اساسی و پیشرفت بدون عقبگرد مادی و معنوی کشور گفتند: تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به این دو مقوله 3وظیفه اصلی دانشگاه است.

محافظه‌کاری ممنوع
ایشان طبیعت محیط دانشجویی را شاد، زنده، پرهیجان، مطالبه‌گر و شوق‌آفرین خواندند و با اشاره به لزوم دنبال‌گیری مطالب مطرح‌شده نمایندگان تشکل‌ها در این دیدار، گفتند: هر پیشنهادی باید ضمن داشتن عمق تحلیلی و فکری، واقع‌بینانه و پخته باشد و به گره‌گشایی از مشکلات کمک کند. البته به‌هیچ‌وجه به محافظه‌کاری، انتقاد نکردن و ایراد نگرفتن توصیه نمی‌کنیم اما باید در هر حرف و عمل خود دقت کافی کنیم.

چشم‌انداز روشن 5سال آینده
رهبر معظم انقلاب ایرادات موجود در جامعه و کشور را بسیار بیشتر از مطالب مطرح‌شده دانشجویان در این دیدار خواندند و افزودند: اگر جامعه دانشجویی با فکر و برنامه‌ریزی، برای آینده کشور یک منظومه کاری و ارزشی تنظیم کند و راهِ رفتن به سمت آن را مشخص نماید، ۵سال بعد حتما مشکلات موجود کمتر خواهد بود.

وظیفه حتمی دانشجویان
رهبر معظم انقلاب برآورده‌شدن مطالبی را که در دیدارهای دانشجویی سال‌های گذشته بیان کرده‌اند، از جمله توقعات‌ رهبري از تشکل‌ها برشمردند و گفتند: همانگونه که بارها گفته شد، کار اصلی دانشجو، درس‌خواندن است اما در کنار آن، نگاه به مردم وجامعه و ارائه راه‌حل مشکلات جزو وظایف حتمی دانشجویان است.

جمهوریت و اسلامیت در متن انقلاب
ایشان متن انقلاب را جمهوریت و اسلامیت دانستند و با اشاره به رأی تقریبا همه مردم حتی غیرمعتقدین به اسلام به جمهوری اسلامی، خاطرنشان کردند: در همان زمان شبهاتی درباره امکان سازگاری مردم‌سالاری و رأی مردم با چارچوب اسلام مطرح شد که حقوقدانان برجسته پاسخ‌های روشنی به این شبهات دادند.

آرمان‌های نظام ذیل 2عنوان
رهبر معظم  انقلاب گفتند: آرمان‌های جمهوری اسلامی ذیل 2عنوان کلی خلاصه می‌شود: «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» که شما دانشجویان در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب باید برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو عنوان کار و تلاش کنید.

سرفصل‌های اصلی پیشرفت مادی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رفاه عمومی، امنیت جسمی و اخلاقی، پیشرفت علمی، گسترش سلامت، جوان نگه‌داشتن جمعیت، انواع سازندگی‌ها و نوآوری‌ها و عدالت را از سرفصل‌های اصلی پیشرفت مادی برشمردند و گفتند: عدالت که باید درست فهمیده شود به معنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی و قرار دادن مساوی فرصت‌ها در دسترس مردم است چراکه ایجاد امتیاز خاص در استفاده از فرصت‌ها، ظلم و خلاف عدالت است.

سرفصل‌های پیشرفت معنوی
رهبر معظم انقلاب، همچنین اخلاق، دین‌داری، تعاون، سبک زندگی اسلامی و ایثار و مجاهدت را ازجمله سرفصل‌های پیشرفت معنوی برشمردند و گفتند: تحقق همه این مؤلفه‌ها و سرفصل‌های مادی و معنوی نیازمند برنامه‌ریزی و فکر و نظریه نو و به‌روز است که جامعه دانشجویی باید در کنار دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری‌های خود، در این زمینه کار و تلاش مداوم کند.

الگوپذیری منطقه از ایران
ایشان آرمان دوم جمهوری اسلامی یعنی ارائه الگوی کشورداری به دنیا را در واقع دلسوزی و خیرخواهی برای مردم دنیا دانستند و گفتند: این آرمان در برخی ابعاد تا حدودی محقق شده و بسیاری از حوادثی که شما جوانان را به‌هیجان می‌آورد و در سطح منطقه و دنیا به آنها افتخار می‌کنید، مربوط به کشور و جامعه و انقلاب شما است.

3وظیفه اصلی دانشگاه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان‌شان، دانش را رکن اصلی دانشگاه خواندند و با تأکید بر 3وظیفه اصلی دانشگاه یعنی «تربیت عالم»، «تولید علم» و «جهت دادن به تربیت عالم و تولید علم» گفتند: دانشگاه‌های دنیا در وظیفه سوم یعنی جهت ‌دادن به تربیت عالم و تولید علم دچار مشکل هستند و به همین علت محصولات آنها ابزار دست قدرت‌های استکباری و صهیونیستی می‌شود.

راهبردهایی برای تشکل‌های دانشجویی
اثرگذاری اندک تشکل‌های دانشجویی
رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی سخنان‌شان، در بیان چند توصیه به تشکل‌های دانشجویی، انتظارات از تشکل‌ها را بسیار زیاد خواندند و گفتند: تشکل‌های دانشجویی باید به‌ویژه در محیط دانشجویی و داخل دانشگاه اثرگذار باشند در حالی‌که این اثرگذاری اکنون دیده نمی‌شود یا اندک است. ایشان با اشاره به وجود تلاش‌هایی در دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجوی ایرانی، تشخص خود را در دنباله‌روی از غرب بداند، خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی باید در مقابل این تلاش‌ها فعالانه بایستند.

نگاه سرافرازانه به پیشرفت‌های کشور
ایشان با انتقاد از کمرنگ بودن پیشرفت‌های کشور در ذهن و مواضع دانشجویان، خطاب به آنها تأکید کردند: ضمن داشتن نگاه نقادانه، نگاه سرافرازانه هم در قبال پیشرفت‌های پرشمار بخش‌های مختلف کشور داشته باشید و به این پیشرفت‌ها افتخار کنید.

تقویت پشتوانه‌های نظری دانشجویان
رهبر معظم انقلاب، اعضای تشکل‌های دانشجویی را به تقویت پشتوانه‌های فکری و نظری توصیه کردند و گفتند: بدون پشتوانه قوی فکری نمی‌توان تفکر انقلابی را گسترش داد ضمن اینکه ممکن است در اثر این ضعف، خود تشکل‌ها تحلیل بروند که در مواردی نیز این اتفاق افتاده و زیر عنوان اسلام، برخلاف فکر اسلامی، کار و اطلاعیه داده شده است.

تفاوت اختلاف‌نظر با گریبان‌گیری
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشکل‌های دانشجویی را از فرصت‌های بزرگ کشور خواندند و گفتند: اختلاف‌نظر و اختلاف ممشا بین تشکل‌ها اشکالی ندارد اما همچنان‌ که در ابتدای سال تأکید و تکرار کردم، اختلاف‌ نظری و فکری نباید در هیچ سطحی از جامعه و دستگاه‌ها به دعوا و گریبان‌گیری منجر شود.

در ابتدای این دیدار ۶نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی :
  حامد عبدالحسینی؛ اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
  امیرحسین سیّد‌رحیم‌زاده؛ جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
  حسین قنواتی؛ اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل
  محمدمهدی احمدی؛ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
  پوریا عصار؛ بسیج دانشجویی
  فاطمه‌سادات هوشمندمیرحسینی؛ اتحادیه دفتر تحکیم وحدت
به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای خود درباره مسائل کشور پرداختند.



 

نظر شما