شناسهٔ خبر: 65905612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«انتخابات شهرداری‌ها؛ نقش تعیین‌کننده استانبول بر سپهر سیاسی ترکیه»/گزارشی از الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا-انتخابات محلی پیش روی ترکیه که در 31 مارس برگزار خواهد شد، شاهد رقابت یک هزار و 53 نامزد از 36 حزب برای تصاحب شهرداری‌ها و شوراهای شهر خواهد بود که نتایج غیررسمی آن، همان شب اعلام می‌شود.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، انتظار می‌رود میانگین مشارکت در این انتخابات که اندکی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی که در ماه می 2023 برگزار شد، کمتر باشد زیرا کارشناسان معتقدند که رای‌دهندگان از برگزاری انتخابات خسته شده‌اند و ممکن است به دلیل تاثیر ماه رمضان، حضور در صندوق‌های رای کاهش یابد.

انتخابات عموماً بین حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب عدالت و توسعه برگزار می‌شود و هر دو حزب سخت تلاش می‌کنند تا این وضعیت کنونی را حفظ کنند، اما احزاب مختلف ممکن است با توجه به نزدیک بودن آرا، در بسیاری از استان‌ها مانند آدانا، بورسا، آنتالیا، ادیرنه، اسکی‌شهیر، یالوا و غیره پیروز شوند.

دانستن اینکه احزاب به دلیل ائتلاف‌ها در انتخابات چقدر ضرر کرده یا به دست آورده‌اند بسیار دشوار خواهد بود اما احزابی که تعداد شهرداری‌های آنها کاهش یافته است در انتخابات ناموفق تلقی می‌شوند.

مراد کوروم

انتخابات هشدار دهنده

«حاکان بایراکچی»، مالک مرکز تحقیقات سونار، که انتخابات ریاست جمهوری را با دقت بسیار خوبی پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: «من 35 سال است که انتخابات را تحلیل کرده و متوجه شده‌ام که انتخابات محلی یک انتخابات هشداردهنده برای دولت است که شهروندان از آن برای هشدار دادن به دولت در مورد مسائلی که از آنها ناراضی هستند استفاده کنند.»

وی توضیح می‌دهد: «در این انتخابات 3 موضوع مهم وجود دارد که شهروندان از آن گلایه دارند: گرانی معیشت، حقوق بازنشستگان، فساد و اتهامات رشوه. واکنش‌ها به این موضوعات پای صندوق‌های رای خواهد بود اما با این وجود پیش‌بینی نمی‌کنم که شمار آرا کاهش زیادی داشته باشد.»

اکنون، شهرداری‌ها به نحو زیر میان احزاب توزیع شده است:

حزب عدالت و توسعه: 39 شهرداری

حزب جمهوری‌خواه خلق: 21 شهرداری

حزب حرکت ملی: 11 شهرداری

حزب دموکرات: 8 شهرداری

حزب کمونیست ترکیه: 1 شهرداری

چشم‌ها معطوف به استانبول است

تمام اهتمام ترکیه به انتخابات استانبول معطوف شده است زیرا این شهر مهم‌ترین شهر این کشور است که شاهد نبرد شدید احزاب مخالف و حزب حاکم برای تصدی منصب شهرداری است.

در انتخابات قبلی«اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول و عضو حزب جمهوری‌خواه خلق پیروز شد و به عنوان سیاستمداری معروف در ترکیه مطرح شد و انتظار می‌رود وی در صورت پیروزی وی در انتخابات محلی، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2028 به عنوان نامزد اپوزیسیون معرفی شود در حالی که حزب عدالت و توسعه با معرفی «مراد کوروم»، وزیر پیشین عمران به دنبال بازپس گیری شهری است که به مدت 25 سال بر آن حکومت می‌کرده است.

«چنگیز کیلیچ»،رئیس شرکت تحقیقاتی «میثود» گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی که انجام داده شده «وضعیت بین نامزدها برابر است»، وی توضیح داد: «دو نامزد مهم از حزب جمهوری خلق و حزب عدالت و توسعه در حال رقابت در استانبول هستند و در آخرین نظرسنجی که این هفته انجام دادیم، متوجه شدیم که هر نامزد درصد نزدیکی از آرا را به دست آورده است.»

وی افزود: «می‌توان گفت که هر نامزدی از شانس مساوی برخوردار است و اگر در هفته پایانی تحول عمده‌ای رخ ندهد، نتایج به این شکل خواهد بود و می‌توان گفت کاندیدای پیروز با اختلاف کمی برنده خواهد شد.»

کیلیچ در پاسخ به این سوال که چرا مردم بر انتخابات استانبول ترکیه تمرکز می‌کنند، گفت: «استانبول نه تنها یک شهر مهم در ترکیه است، بلکه یکی از مهم‌ترین شهرهای جهان است، فردی که اینجا شهردار است به یکی از سیاستمداران فعال در سراسر ترکیه مطرح می‌شود، همانطور که اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه قبلاً شهردار استانبول بزرگ بود، فرد پیروز در این انتخابات در شهر استانبول تاثیر پررنگی بر عرصه سیاسی در ترکیه خواهد داشت.»

اکرم امام اوغلو

بخت امام اوغلو

از سوی دیگر، نظرسنجی‌های دیگری که در استانبول انجام شده است، تنوع نظرات را نشان می‌دهد، حاکان بایراکچی در این باره گفت: «طبق تحقیقات میدانی که انجام دادم اکرم امام اوغلو انتخابات را در دور اول به سود خود به پایان می‌رساند. من هنوز میزان اختلاف آرا را محاسبه نکرده‌ام، اما به نظر می‌رسد این اطمینان را دارم که او در صدر نتایج انتخابات قرار دارد، مشروط بر اینکه یک بحران سیاسی بزرگ یا رویداد مهم رخ ندهد که نتیجه را تغییر دهد، در غیر این صورت، به نظر من، امام اوغلو پیروز انتخابات است.»

بایراکچی در مورد نظر خود در مورد باخت نامزد حزب عدالت و توسعه توضیح داد: «مشکلات کلی بر انتخابات استانبول تأثیر می‌گذارد. چهار دلیل کلی را می‌توان عنوان کرد:

1: افزایش هزینه‌های معیشتی

2: واکنش بازنشستگان به افزایش حقوق‌شان

3: واکنش به اتهمامات فساد و رشوه

4: تحرکات اشتباه در کارزار انتخاباتی مراد کوروم

علاوه بر این، ائتلاف‌های سری که اپوزیسیون با احزاب مختلف انجام می‌دهد می‌تواند شمار آرای امام اوغلو را بیش از انتظار افزایش دهد.

غافلگیری حزب رفاه

به گفته چنگیز کیلیچ، با توجه به هزینه‌های بالای معیشتی و مشکلات اقتصادی، رای دهندگان بدون اینکه آرا حزب حاکم دچار خسارت قابل توجهی شود، تمایل خواهند داشت به دولت هشداری بدهند همچنین شاهد خواهیم بود که برخی احزاب اپوزیسیون نظیر حزب رفاه نو آرای خود را افزایش خواهند داد.

حزب رفاه نو که توسط فاتح اربکان، فرزند نخست‌وزیر اسبق ترکیه تأسیس شد، در انتخابات گذشته با کسب حدود 3 درصد آرا، مردم را غافلگیر کرد و در این انتخابات با پذیرش برخی از نامزدهای ناراضی از حزب عدالت و توسعه اقدامات قابل توجهی انجام داده که می‌تواند آرای حزب حاکم در برخی استان‌ها را کاهش دهد.

بایراکچی به طور خاص به تعداد آرایی که حزب رفاه جدید در انتخابات استانبول به دست آورد اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنچه در استانبول توجه من را به شدت جلب کرد، تعداد آرایی است که حزب رفاه نو به دست آورد. آنها سخت کار می‌کنند اغلب آرای حزب عدالت و توسعه را به دست می‌آورند، آنها به حزبی تبدیل شده‌اند که بر تعادل انتخابات استانبول تأثیر می‌گذارد.»

متن این گزارش در الجزیره

نظر شما