شناسهٔ خبر: 65900130 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ثبت پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در مصر طی نیم قرن اخیر

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزارت برنامه ریزی مصر از ثبت پایین ترین نرخ رشد جمعیت در پرجمعیت ترین کشور جهان عرب طی نیم قرن اخیر خبر می دهد.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه شامگاه پنج شنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت که وزارت برنامه ریزی مصر با انتشار بیانیه ای در رابطه با نتایج «پروژه ملی توسعه خانواده»، اعلام کرد که این کشور عرب و مسلمان واقع در شمال شرق قاره آفریقا، در سال گذشته میلادی پایین ترین نرخ رشد جمعیت خود طی 50 سال اخیر را به ثبت رسانده است.

در حالی که مصر به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان عرب شاهد تلاش های فزاینده دولت برای کاهش نرخ رشد جمعیت می باشد، در بیانیه وزارت برنامه ریزی در این باره آمده است: موفقیت های بزرگی در کاهش نرخ رشد جمعیت به میزان نزدیک به 46 درصد بین سال های 2017 تا 2023 رقم زدیم، جایی که این نرخ از 2.6 درصد در سال 2017 به 1.4 درصد در سال 2023 کاهش یافت.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود ضمن اعلام این که نرخ 1.4 درصدی رشد جمعیت مصر در سال گذشته میلادی 10 درصد کمتر از نرخ ثبت شده در سال پیش از آن بوده، عنوان کرد: آمار زاد و ولد در سال 2023 به نزدیک دو میلیون تولد رسیده که کاهش 15 درصدی نسبت به سال 2018 و هفت درصدی نسبت به سال 2022 را به ثبت رسانده است.

وزارت برنامه ریزی مصر این آمار را نتیجه تلاش های این کشور برای کاهش نرخ رشد جمعیت برشمرده و تاکید کرد که در همین راستا نیز، گام هایی برداشته شده که پروژه ملی توسعه خانواده در راس آنها قرار دارد.

«هاله السعید»، وزیر برنامه ریزی مصر نیز به نوبه خود اظهار داشت: کاهش نرخ رشد جمعیت به دست آمده، حاصل تلاش های همه وزارتخانه های در حال کار روی مسئله جمعیت و همچنین افزایش آگاهی شهروندان نسبت به لزوم ساماندهی فرآیند فرزندآوری در راستای کمک به بهبود شرایط زندگی آنها می باشد.

شایان ذکر است که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در ماه فوریه سال 2022 میلادی، پروژه ملی توسعه خانواده را با هدف «بهبود کیفیت زندگی شهروندان و خانواده به طور کلی از طریق کنترل نرخ رشد سریع و غیر قابل کنترل جمعیت و بهبود ویژگی های ساکنان» راه اندازی کرد.

این در حالی است که بر اساس داده های رسمی، جمعیت مصر در داخل کشور در هشتم فوریه گذشته به 106 میلیون نفر افزایش یافته و برآوردهای رسمی در اواخر سال 2023 نیز نشان می دهد که شهروندان مصری در خارج از این کشور، نزدیک به 11 میلیون نفر است.

خبر اصلی را در اسپوتنیک ببینید

نظر شما