شناسهٔ خبر: 65896868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بررسی خودروی دایون وای 7؛ غول آفرودی با شاسی تویوتا و موتور میتسوبیشی

صاحب‌خبر -

دایون وای 7 قیمت ثبت نامی 1 میلیارد و 950 میلون تومان دارد که حدود 4 ماه زمان تحویل آن است.

عماد رحمتی راد در وبسایت باما نوشت:

اسفند 1402: شرکت خودروسازی ایلیا موتور، قیمت جدید دایون Y7 را برای مدل‌های 1403 و با افزایش 344 میلیون تومانی اعلام کرد:

مدل Y7
قیمت قدیم 1 میلیاردو 606 میلیون
قیمت جدید 1 میلیاردو 950 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

قیمت دایون Y7 در پاییز 1402

مهر 1402: همزمان با شروع فروش دایون Y7 در ایران، شرکت ایلیا موتور، قیمت رسمی این خودرو را از تاریخ 24 مهرماه و تا اطلاع ثانوی، تعیین کرد؛ براساس اعلام این شرکت، قیمت دایون Y7 معادل یک میلیاردو 606 میلیون تومان مشخص شده است.

بهبودهای فنی در پیشرانه دایون Y7

مهر 1402: دایون Y7 خودرویی با ظاهر مشابه Y5 است؛ اما اما موتوری کاملاً متفاوت دارد. خودروی Y5 با موتور 2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی و حداکثر قدرت 202 اسب بخار عرضه شده بود، اما پیشرانه Y7 مجهز به موتور 2.4 لیتری توربوشارژ همان شرکت با حداکثر قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر است. این قدرت از طریق گیربکس 6 سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

نکته بسیار مهم در مورد دایون Y7  تغییرات صورت گرفته در پیشرانه آن است . تغییر چشمگیر دیگر،  بهینه شدن  این خودرو برای شرایط اقلیمی ایران است. طبق گفته مدیران شرکت سازنده ، تغییرات صورت گرفته خودرو با بنزین های موجود و معمولی نیز به خوبی سازگار شده و کارکرد کاملا مناسب دارد.   این امر بدان معناست  که  دیگر شاهد مشکل ناک زدن نیستیم؛ ایرادی که در بسیاری پیشرانه‌های توربو شارژ ایران شایع است.

آغاز شماره‌گذاری دایون Y7

مهر 1402: شرکت خودروسازی ایلیا، اعلام کرد که محصول جدید دایون Y7 مجوزها را دریافت کرده و شماره‌گذاری آن آغاز شده است.

دایون Y7 به موتور 2.4 لیتری توربوشارژ مجهز شده که  خروجی آن به 215 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این نیرو از طریق  گیربکس 6 سرعته خودکار به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

تجهیزات دایون Y7 همانند آپشن‌های قبلی دایونY5  بوده که عبارتند از صفحه نمایش 8 اینچی لمسی ، تودوزی و فرمان چرم، 8 بلندگو، سیستم کی‌لس و استارتر، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف برقی، دوربین دید عقب، سیستم کروز کنترل، قابلیت استفاده برای 7 سرنشین، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، کنترل مستقل سیستم تهویه مطبوع ردیف عقب و … بکار رفته است. اما باید گفت که دایون Y7 کمی لیست کامل‌تری در این بخش دارد و سیستم‌هایی نظیر سیستم کنترل پایداری (ESC)، چراغ‌های روشنایی در روز (Daylight)، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم چراغ اتوماتیک (Autolight) و سیستم برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران.

نسخه  پلاس که به درخواست مشتری توسط شرکت کیان موتور وارنا روی دایون Y5 اجرا می‌شد، روی دایون Y7 نیز قابل اجرا است. آپشن‌های مدل پلاس شامل دوربین 360 درجه، سیستم تشخیص نقطه کور و سنسور پارک جلو و عقب است و می‌توانید روی دایون Y7 نیز نصب کنید.

شرکت خودروسازی ایلیا هنوز نحوه آغاز فروش این محصول را اعلام نکرده است.

دایون Y7 پلاس با آپشن های جدید

شهریور 1402: شرکت خودروسازی ایلیا موتور، در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 که امسال بیست و سومین دوره آن برگزار می‌شد، علاوه بر رونمایی از اولین محصول VGV در ایران، برای نخستین‌بار از دایون وای 7 پلاس نیز بصورت رسمی رونمایی کرد؛ محصولی که چندین آپشن، بیشتر از دایون وای 7 معمولی دارد.

(عکس: آخرین خودرو)

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا، تیپ آپشنال دایون Y7 نیز برای مشتریان این شرکت، قابل سفارش‌گذاری شده است. این تیپ جدید که با نام دایون Y7 پلاس شناخته می‌شود، به آپشن‌های جدید زیر مجهز شده است:

1. سنسور جلو عقب
2. رادار نقطه کور
3. دوربین 360 درجه

کاتالوگ فنی دایون Y7 منتشر شد

مرداد 1402: شرکت ایلیا موتور که در سال 1400 یک شاسی بلند چینی به نام دایون Y5 را به بازار ایران معرفی کرده است، اکنون قصد دارد نسخه ارتقا یافته از این خودرو را با نام DAYUN Y7 عرضه کند.

خودروسازی دایون، که با نام گروه دایون نیز شناخته می­‌شود، در سال 1987 تاسیس شده و بیشتر به ساخت خودروهای سنگین اشتغال دارد. این شرکت تاکنون در بخش خودروهای سواری چندان موفق نبوده است، اما با نمایش چند محصول جدید در نمایشگاه چنگدو 2022، از برنامه خود برای تغییرات اساسی خبر داد. هرچند در اسفندماه 1401 اعلام شد که دایون Y7 در اوایل 1402 معرفی می­‌شود اما بنظر می‌رسد که اولین سری این محصول جدید، در اواسط سال جاری تحویل خریداران می‌شود.

طراحی دایون Y7

اگر نام دایون Y7 را در اینترنت سرچ کنید، با یک خودروی سدان با درهای پروانه‌­ای جلو مواجه می‌­شوید! اما از آنجا که دایون Y7 تنها در بخش فنی با مدل Y5 تفاوت دارد، قرار نیست با طراحی جدید و متفاوت بدنه روبرو باشیم. تنها وجه تمایز Y5 با Y7 را می‌توان در عبارت‌های روی درب صندوق مشاهده کرد که در سمت چپ آن، نام Y7 حک شده و در سمت راست آن، عبارت 2.4T حک شده است.

دایون وای7 ایلیا موتور

نمای ظاهری دایون Y7 را شاید بتوان برای یک خودروی شاسی­ مستقل با ادعای بیراهه‌­نوردی مناسب دانست، اما نمی­‌توان قدیمی بودن آن را کتمان کرد. حتی اصرار طراحان به استفاده از زوایای تیزگوشه در چراغ‌های جلو و عقب و حتی در صندوق و شیشه لچکی، کمک زیادی به دایون Y7 نکرده است.

کابین دایون Y7

در همان ابتدای عرضه دایون Y5، داشبورد آن مورد بروزرسانی قرار گرفت که ظاهرا در دایون Y7 نیز بر جای خود باقی می­‌ماند. در این بخش نیز با ترکیبی از خطوط منحنی و تیزگوشه مواجه هستیم، که در مجموع نمای چندان جالب توجهی ندارد. صفحه کیلومتر شمار به صورت آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری در میانه آن قرار گرفته، درحالی‌که حتی در سایت سازنده هم به ابعاد نمایشگر مرکزی اشاره­‌ای نشده است. دایون Y7 نیز مانند دایون Y5 به صورت هفت نفره عرضه می‌شود.

دایون وای7 ایلیا موتور

امکانات دایون Y7 دقیقا همانند دایون Y5 است ولی با این تفاوت که شرکت ایلیا موتور، چندین آپشن جدید دایون وای 7 را معرفی کرده که عبارتند از:

1. چراغ دی لایت
2. سنسور نور یا چراغ اتولایت
3. سنسور باران یا برف پاک کن اتومات
4. سنسور فشار باد تایر (TPMS)
5. سیستم کنترل پایداری (ESP)

مشخصات فنی دایون Y7

اما می­‌رسیم به مشخصات فنی دایون Y7 که مهم‌ترین ویژگی جدید آن است. پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژی که قبلا در دایون Y5 دیده بودیم، حالا تغییر کرده و حجیم‌تر و قدرتمندتر از قبل شده است. در جدول زیر، تفاوت فنی دایون Y5 و دایون Y7 را مشاهده می‌کنید:

مدل Y5 Y7
کد موتور 4K21D4W 4K22D4T
نوع موتور 2.0 لیتری توربو 2.4 لیتری توربو
قدرت 202 اسب بخار 215 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر 320 نیوتن متر
مصرف 9.3 لیتر 10.1 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

موتور جدید دایون Y7 که قبلا نیز در مکث موتور کلوت نصب شده، از فناوری اختصاصی میتسوبیشی به نام MIVEC بهره‌­مند شده است، که زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را به همراه دارد تا در شرایط متفاوت، میزان متفاوتی از گشتاور، توان خروجی و مصرف سوخت را ارائه ­دهد.

دایون وای7 ایلیا موتور

انتظار می‌رود با نصب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک با دو حالت اسپرت و برفی، خروجی این پیشرانه در دایون Y7 به محور عقب و در صورت نیاز به هر دو محور انتقال یابد. این خودرو را می‌­توان به صورت تک دیفرانسیل عقب (2H) عقب، دو دیفرانسیل سبک (4H) یا دو دیفرانسیل سنگین (4L) به حرکت درآورد.

نظر شما