شناسهٔ خبر: 65891848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کدام کشورها دیرتر از بقیه از تورم رها خواهند شد؟/ گزارش اکونومیست

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اکونومیست در گزارشی آماری درباره وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان و روند حرکتی آن‌ها در زمینه عبور از رکود اقتصادی و تورم کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، کانادا و اسپانیا را به عنوان کشورهایی نام برده است که به احتمال زیاد دیرتر از بقیه کشورهای دنیا به خصوص در لیگ کشورهای پیشرفته و اقتصادهای برتر دنیا موفق به عبور از دوران رکود اقتصادی و تورم قابل توجه خواهند شد. اکونومیست در این گزارش فاکتورهایی را که در تعیین این موضوع نقش دارند، به عنوان خط و مرز جدیدی در نبرد سراسری که در جهان در جریان است، ذکر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ در ماه ژانویه تورم سال به سال در سطح جهان ثروتمند در حدود 5.7% افزایش پیدا کرد- که البته به مراتب کمتر از نقطه اوجی بود که در اواخر سال ۲۰۲۲ با تورمی در حدود 10.7% به ثبت رسیده بود.با این حال، این آمار تنوع گسترده‌ای را که در جهان وجود دارد، به نوعی پنهان می‌کند. به هر حال در نبردی که در سراسر جهان در جریان است، برخی از کشورها توانسته‌اند هیولای تورم را کشته و بر این مشکل فائق آیند و این در حالی است که برخی دیگر از کشورها هنوز در حال جنگ هستند.

این گزارش که برای رسیدن به چشم‌انداز و دیدگاهی کامل از میدان‌های جنگ مختلفی که در زمینه اقتصاد در جریان است، «رشد یا افزایش تورم» در ده کشور ثروتمند جهان را معیار قرار داده، بر اساس فاکتورهای مشخصی چون تورم اصلی، هزینه‌های زندگی، پراکندگی تورم و انتظارات تورمی تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش؛ با این که در مجموع وضعیت و نتایج اقتصادی کشورهای مختلف دنیا بهتر از نوامبر گذشته بوده، اما به طور مشخص باید به این موضوع نیز اشاره کرد که کشورهای اتحادیه اروپا و آسیا در میان بقیه کشورهای دنیا بهترین عملکرد را داشته‌اند. نکته دیگری که در این بین مشخص شده این است که در دنیای انگلیسی‌زبان کاهش تورم بیشتر طول خواهد کشید- که در این جدول استرالیا در صدر رده‌بندی قرار دارد و برای فائق آمدن بر تورم و رسیدن به شرایط نرمال اقتصادی باید بیشتر از بقیه کشورها تلاش کند. البته بریتانیا و کانادا هم خیلی با استرالیا فاصله ندارند. آمریکا البته در این میان عملکرد بهتری داشته، اما حتی در آن‌جا هم تورم ریشه‌داری وجود دارد که عبور از آن دشوار خواهد بود.

در این زمینه چند فاکتور و عامل مختلف ممکن است بهتر بتوانند تفاوت‌های موجود بین وضعیت اقتصادی کشورهای انگلیسی‌زبان با بقیه کشورهای دنیا را توضیح دهند. یکی از این فاکتورها محرک‌های مالی در طول کووید-19 است که در کشورهای انگلیسی‌زبان 40 درصد بیشتر از جاهای دیگر بود و ممکن است بتواند فشار تورمی اساسی و البته تورم اصلی نزدیک به 5 درصدی انگلیس را توضیح دهد.اندازه گیری ما از “پراکندگی تورم” سرنخ های مشابهی را ارائه می دهد. این میزان سهم قیمت های مصرف کننده را اندازه می گیرد که سالانه بیش از 2 درصد افزایش می یابد. استرالیا در این رتبه بندی در صدر قرار دارد. در مقابل، بیشتر قیمت های ژاپنی کمتر از 2 درصد افزایش می یابد.

فاکتوری مانند «پراکندگی تورم» نیز سرنخ‌های مشابهی را ارائه می‌دهد. این فاکتور که سهم قیمت برای مصرف‌کننده را اندازه می‌گیرد، نشان‌دهنده افزایش سالانه تورم بیش از 2 درصد است- که البته از این نظر نیز استرالیا در صدر قرار دارد و در نقطه مقابل هم ژاپن شاهد کمترین میزان افزایش قیمت‌ها بوده است.

مهاجرت عامل دیگری است که می‌تواند به توضیح این شکاف کمک کند و نشان دهد که چرا دنیای انگلیسی‌زبان دیرتر از بقیه کشورهای دنیا زخم‌های اقتصادی‌اش بهبود خواهد یافت. جهان ثروتمند در سال‌های اخیر شاهد رونقی بی‌سابقه در زمینه مهاجرت بوده و در میان کشورهای ثروتمند نیز سهم زیادی از مهاجران تازه‌وارد متعلق به کشورهای انگلیسی‌زبان بوده‌اند. در این زمینه باید به این واقعیت آماری اشاره کرد که طبق گزارش‌های موجود، رکوردهای مهاجرت در سال گذشته در اختیار کشورهای استرالیا، بریتانیا و کانادا بوده- که این نیز موجب افزایش جمعیت این کشورها و افزایش مصرف‌کنندگان و در نتیجه افزایش تقاضای کالاهای مختلف در این کشورها بوده است.

در سال گذشته هزینه اجاره یک آپارتمان در دنیای انگلیسی‌زبان 8 درصد افزایش یافته- و این در حالی است که میزان این افزایش در دیگر کشورهای دنیا به طور میانگین 5 درصد بوده است. اثرات چنین موضوعی البته در زمینه بازار کار زیاد مشخص نمی‌شود و این را در هزینه‌های کارگران آمریکا به خوبی می‌بینیم. با این حال این هزینه‌ها در کانادا به شدت در حال رشد بوده است.

تاریخ هم عامل دیگری است که ممکن است در توضیح دلایل تورم ریشه‌دار دنیای انگلیسی‌زبان نقش مهمی داشته باشد. در طول دهه 2010، اروپای جنوبی و بسیاری از کشورهای آسیایی شاهد افزایش قیمت زیادی نبودند. در آنگلوسفر اما تورم قوی‌تری را شاهد بودیم. با توجه به این تجربیات مختلف بوده که شماری از اقتصاددانان درباره این گزارش اخیر نیز معتقدند که باورهای موجود در مورد تورم آینده نیز ممکن است تفاوت‌هایی از این نظر داشته باشد…

متن کامل را در نشریه اکونومیست بخوانید

 

 

 

نظر شما