شناسهٔ خبر: 65879040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

الجزیره: 4 نفر به جرم ترور یک سیاستمدار چپگرا در تونس به اعدام محکوم شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا-دادگاهی در تونس امروز(چهارشنبه) چهار نفر را به جرم ترور «شکری بلعید» سیاستمدار چپگرای این کشور در یازده سال قبل به اعدام  و دو متهم دیگر این پرونده را به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش شفقنا، الجزیره نوشت: این افراد به جرم مشارکت در قتل شکری بلعید سیاستمدار چپگرای این کشور در یازده سال قبل به اعدام محکوم شدند.

ترور شکری بلعید نخستین ترور سیاسی در این کشور در دهه های اخیر محسوب می شود.

شکری ششم فوریه 2013 میلادی از جلوی منزلش در استان منطقه اریانه در پایتخت تونس به ضرب چهار گلوله ترور شد.

ترور این سیاستمدار چپگرا تونس را وارد یک بحران ساسی کرد که استعفای حمادی الجبالی نخست وزیر تونس از تبعات ان بود.

در آن زمان انگشت اتهام در ترور بلعید به سلفی های تندرو بویژه سازمان «انصارالشریعه» نسبت داده شد اما این گروه اتهامات وارده را رد کرد و آن را به آنچه بقایای سرویس اطلاعاتی زین العابدین بن علی خواند، نسبت داد.

این گروه در زمان ترور بلعید در بیانیه ای اعلام کرد: پلیس سیاسی بلعید را به هدف وارد کردن کشور به هرج و مرج و فتنه ترور کرد تا مجازات نشوند و پرونده های خطرناک بسته بمانند.

دولت تونس 24 جولای 2013 میلادی اعلام کرد: نیروهای امنیتی تونس توانسته اند افرادی که در ترور شکری بلعید دست داشتند را شناسایی کنند. چهارم آگوست نیز از دستگیری یکی از متهمان در شهر حمام سوسه خبر داده شد.

شکری بلعید یک وکیل و سیاستمدار چپگرای تونسی بود که با مخالفت با رژیم بورقیبه و بن علی پرداخت و پس از انقلاب 2011 تونس، به عضویت سازمان عالی تحقق اهداف انقلاب، اصلاحات سیاسی و گذار دموکراتیک درآمد و از منتقدان عملکرد دولت ائتلافی تحت رهبری جنبش النهضه  نیز بود.

متن خبر در الجزیره

 

نظر شما